• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

På jakt i Portugal.

cjperry

Audemars
2-Faktor
Som vissa kanske redan vet så befinner jag mig nere i Portugal och jag har bara min Black Bay med mig.

Mitt sug efter lite äkta vintage blev lite för stort när @Gummo flashade sin nya 7016. Jag bestämde mig därför att gå på lite jakt här nere.

Idag 16/10 följde jag upp ett tips i Albufeira. Hoppade snabbt in i bilen imorse eftersom mannen tydligen bara hade öppet till 13.

image.jpg


Tog ungefär 30 min från Vale do Lobo där jag bor.

image.jpg


Fin arkitektur här i Albufeiras gamla stadsdel, inte så mycket turister den här tiden på året heller.

image.jpg


Här är butiken, ett litet hål i väggen. Min första tanke var att det endast skulle finnas quartz och plast. Men åh så fel jag hade. Tyvärr blev jag så glatt överraskad att jag helt glömde bort att fota hand relativt stora samling med vintage.

Det fanns Longines, Tudor, Seiko, Omega, Breitling, Cartier, till och med en Hublot(dock dammodell) med flera. Ägaren själv hade en fin Sea dweller men den var inte till salu ;)

image.jpg


Jag lämnade först butiken med en Universal Genève Polerouter Super med blå urtavla, men ångrade mig och gick tillbaka för att byta.

image.jpg


En 38mm Omega fick det bli istället. Boetten är lite sliten men tavlan är väldigt fin med härlig och jämn oxidering som endast syns i vissa vinklar.

image.jpg


Sekundvisaren ser lite kort ut och är troligtvis utbytt, men kronan ser ut att vara original.

image.jpg


Lite polerade repor på baken.

image.jpg


Mögligt linne.

image.jpg


Klockan sitter skönt men måste köpa nytt armband ASAP, ödla eller krokodil skulle sitta fint.

Nu är mögelbegäret lugnat en stund och om någon har lite någon info så är det varmt välkommet. Har inte möjlighet att öppna att kika urverket just nu.

Trevlig helg!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Glad att man kan inspirera en klockbroder i vintagenöd. Ser väldigt trevligt ut!
Grattis till både klocka och härlig utlandsvistelse :)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Grattis till fläskig Omega! 15 dgr som OWG med en modern klocka, är riktigt strongt jobbat :) Mäkta imponerad av det självplågeriet! Frågan är om det blir en liknande effekt som för jojjobantare nu :)
Tackar! Kommer aldrig göra om det, tur att BBn är vintageinspirerad ;) Ja, siktet ligger på en 7928 så kan absolut hända mer snart :)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Lämna tebaks en UG Polerouter utan att fota först?o_O Annars ser det nice ut! Tack för ett trevligt litet resereportage, ser fram emot fler!:)
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Lämna tebaks en UG Polerouter utan att fota först?o_O Annars ser det nice ut! Tack för ett trevligt litet resereportage, ser fram emot fler!:)
Haha, det var inte originalglas så kändes inte så värt att fota ;)

Kul att mögelsuget tog över! Vet du vad det är för ref? Tror du tavlan är ommålad? Karattal?

Det tycker jag också, höll mig bra länge :)
Just nu vet jag inget förutom att det troligtvis är pre 1950-tal. Tavlan upplevs inte som ommålad men ska inte uttala mig för tidigt innan jag hunnit kika riktigt men om den är ommålad så är det bra längesedan.
Vad menar du med karattal? :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Haha, det var inte originalglas så kändes inte så värt att fota ;)



Det tycker jag också, höll mig bra länge :)
Just nu vet jag inget förutom att det troligtvis är pre 1950-tal. Tavlan upplevs inte som ommålad men ska inte uttala mig för tidigt innan jag hunnit kika riktigt men om den är ommålad så är det bra längesedan.
Vad menar du med karattal? :)
Misstänker att den är ommålad, känns lite fel. Sitter med en 38 mm Omega 2606 på handleden nu så blev lite nyfiken. Hur många karat är boetten i? För visst är det en guldstämpel på bandhornet?
 
Senast ändrad:

cjperry

Audemars
2-Faktor
Misstänker att den är ommålad, känns lite fel. Sitter med en 38 mm Omega 2606 på handleden nu så blev lite nyfiken. Hur många karat är boetten i? För visst är det en guldstämpel på handhornet?

Ska undersöka tavlan lite närmare i helgen när jag kan titta riktigt nära. Haha jaha! Läste ordet lite konstigt. Ja stämpeln var det som gjorde mig extra nyfiken. Tyvärr är den rätt polerad och går inte att tyda, har inte haft möjlighet att öppna än för att se möjliga stämplar på insidan heller, vikten känns dock mer som guld/silver än stål.
 

Lilmar

Breitling
Ska undersöka tavlan lite närmare i helgen när jag kan titta riktigt nära. Haha jaha! Läste ordet lite konstigt. Ja stämpeln var det som gjorde mig extra nyfiken. Tyvärr är den rätt polerad och går inte att tyda, har inte haft möjlighet att öppna än för att se möjliga stämplar på insidan heller, vikten känns dock mer som guld/silver än stål.

Det är en portugisisk importstämpel. Skattad o klar sas
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Lite nya närbilder på talan. Har inte tillgång till lupp för tillfället så svårt att vara 100% säker om den är ommålad eller ej.
Glaset förvränger bilderna lite och vitbalansen hänger inte riktigt med i svängarna.

1.jpg


3.jpg


4.jpg


2.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lite nya närbilder på talan. Har inte tillgång till lupp för tillfället så svårt att vara 100% säker om den är ommålad eller ej.
Glaset förvränger bilderna lite och vitbalansen hänger inte riktigt med i svängarna.

1.jpg


3.jpg


4.jpg


2.jpg
Står fast vid mitt tyckande, men har ju inte referensobjekt att jämföra med heller.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Upptäckte detta igår när jag kommit hem, vad tror ni? Kan boetten vara kromad mässing? Klockan känns i min hand tyngre än om det vore stål och det var ju lite ont om stål under 1940-talet.

Ping: @Aurum @tdn-dk

image1.JPG
 

tdn-dk

Panerai
De er normalt staybrite (stainless steel) men om en guldplattering har været mycket sliten kan man have poleret væk guldet og så ser det ut som messing der under.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Fick äntligen upp den! Tog bara några timmar :)
Ser också att jag skrivit fel på storleken, ska stå 35 inte 38(nackdelen med att skapa tråd på mobilen).

Klockan är alltså en 2317/14 och som jag trodde så fanns ett 30T2PC på insidan.

image1.JPG
 
Topp