• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Påverkar användningen servicebehovet?

C

China

Guest
Jag har haft fyra(!) klockor inte på service detta år. Alla fyra hade gått in i kaklet. D.v.s inte servats utan stannat eller gick dåligt. Resultat:
JLC Reverso hade stannat: Inget mer än service behövdes. Troligen ca 8-10 år sedan service.
SMP GMT hade stannat: Delar utöver service 600 kr. Troligen 8-12 år sedan service
1016 gick mycket dåligt: Delar utöver service 1300 kr. Troligen aldrig servad sedan 1966 då den var ny.
DJ gick mycket, mycket dåligt: Delar utöver service 1900 kr. Ingen aning om servicehistorik.

Slutsats?

Egentligen så sitter du redan på facit, då enbart du själv vet hur klockorna har gått innan de gav upp och en service samt ev. reparationer blev oundvikligt. Men för att ge en kvalificerad gissning så har klockorna inte mått något vidare och heller inte hållit tiden särskilt bra efter att inte fått en service vid femårsstrecket, "fungerande" men med sjunkande prestanda.
 

Sond

Patek
Egentligen så sitter du redan på facit, då enbart du själv vet hur klockorna har gått innan de gav upp och en service samt ev. reparationer blev oundvikligt. Men för att ge en kvalificerad gissning så har klockorna inte mått något vidare och heller inte hållit tiden särskilt bra efter att inte fått en service vid femårsstrecket, "fungerande" men med sjunkande prestanda.

Saken är att jag rullar runt på ett antal klockor så gångavvikelsen märks inte så mycket. Sällan jag har en klocka mer än tre dagar i rad.

Så min slutsats lutar åt att det kan vara värt att vänta lite med servicen. De kostnader som tillkommer är inte så väldigt höga. I mitt fall mellan 0 och 1900.

Däremot kanske man ska vara mer noggrann med lite äldre ur där det kan vara svårt med reservdelar? Om vi tar min AK 5500 med ett 1530-verk från 1958 så kanske delarna tar slut? Då är det ju viktigt att inte slita i onödan på verken.
 

Frosse

Cartier
Ett "problem" uppstår ju när man talar om klockor som är ta mycket billigare än en Rolex, utan i stället kostar runt 5-6K nypris. Att man ska serva en sådan klocka vart 4-5 år med en kostnad på 5K för vardera service blir ju rent ekonomiskt en väldig förlust. Självklart kan ju en klocka ha ett sentimentalt värde som vida överstiger dess ekonomiska värde men säg att du har en klocka i 25 år. På 25 år har man då servar en klocka fem gånger och då till ett värde av just 25 000 kronor. Med en Rolex har du ungefär kommit upp i 50% av dess nypris medan du på en klocka som kostar 5-6000 har överstigit dess nypris i ren service med 20 000. Bara en liten reflektion från min sida :)
 

J86A

Omega
Är det någon här som har koll på hur och om det skiljer sig något på serviceintervallen på Omegas urverk 9300/8500 mot de tidigare urverken då de påtalar att det är så?
 

djanbin

Omega
Är det någon här som har koll på hur och om det skiljer sig något på serviceintervallen på Omegas urverk 9300/8500 mot de tidigare urverken då de påtalar att det är så?


De lämnar ju 4 års garanti på dem nu, så det är nog rimligt att anta att service efter runt 6-7 år är lämpligt, men de är ju såpass nya ännu, så man vet väl inte än hur länge de går bra och vad som slits ut först. Det är ju dubbla fjäderhus i etc... De verkar ha väldigt lite garantiproblem iaf, grymma urverk.
 

bartoldous

Cartier
Är det någon här som har koll på hur och om det skiljer sig något på serviceintervallen på Omegas urverk 9300/8500 mot de tidigare urverken då de påtalar att det är så?


Hittade den här tråden
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CEAQFjAA&url=http://forums.watchuseek.com/f20/service-interval-cost-8500-vs-2500-a-363137.html&ei=Vmp2UsXNCMeB4gSqhoGICg&usg=AFQjCNFBzdR2jjYRqhd--oDkNKskqSIp7Q
Finner det här svaret mycket intressant från NYC Omega Boutique:
The regular service interval for the caliber 8500 is every 7-10 years. However, I believe that it is best not to service the watch until there is a noticeable performance error: a gain in time, loss of time, etc. That being said, it would never hurt to have the watch serviced around the 7 or 8 year interval. You can always have it checked up before that if you like as well, but it is not necessary.
Måste tillägga att jag är lite förvånad ändå.:)
 

Anders W

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Ett "problem" uppstår ju när man talar om klockor som är ta mycket billigare än en Rolex, utan i stället kostar runt 5-6K nypris. Att man ska serva en sådan klocka vart 4-5 år med en kostnad på 5K för vardera service blir ju rent ekonomiskt en väldig förlust. Självklart kan ju en klocka ha ett sentimentalt värde som vida överstiger dess ekonomiska värde men säg att du har en klocka i 25 år. På 25 år har man då servar en klocka fem gånger och då till ett värde av just 25 000 kronor. Med en Rolex har du ungefär kommit upp i 50% av dess nypris medan du på en klocka som kostar 5-6000 har överstigit dess nypris i ren service med 20 000. Bara en liten reflektion från min sida :)

Tycker räkneexemplet haltar lite eftersom en klocka för 5000 kr knappast kostar 5000 kr att göra service på, snarare 1500-2000 kr...
 

Frosse

Cartier
Tycker räkneexemplet haltar lite eftersom en klocka för 5000 kr knappast kostar 5000 kr att göra service på, snarare 1500-2000 kr...
Ja vid närmare eftertanke så är det en bättre prisnivå, oavsett så är det 50% av inköpspris vilket ju är rätt mycket i förhållande till vad klockan är värd.
 

J86A

Omega
Hittade den här tråden
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CEAQFjAA&url=http://forums.watchuseek.com/f20/service-interval-cost-8500-vs-2500-a-363137.html&ei=Vmp2UsXNCMeB4gSqhoGICg&usg=AFQjCNFBzdR2jjYRqhd--oDkNKskqSIp7Q
Finner det här svaret mycket intressant från NYC Omega Boutique:
The regular service interval for the caliber 8500 is every 7-10 years. However, I believe that it is best not to service the watch until there is a noticeable performance error: a gain in time, loss of time, etc. That being said, it would never hurt to have the watch serviced around the 7 or 8 year interval. You can always have it checked up before that if you like as well, but it is not necessary.
Måste tillägga att jag är lite förvånad ändå.:)
Mycket intressant läsning :)
 
Topp