• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paddla kajak

En av tältplatserna i Gryts skärgård, från en tre dagars i somras
62B11FC3-6FDA-44E2-AB31-4E2E2964752C.jpeg

Fler paddlare, jag ville testa att ha kajak, bor ett par hundra meter ifrån sjökanten.
Problemet är att jag bor i lägenhet, har liten bil och kajaken får förvaras i vindsförrådet. Alternativet var att alltid hyra, men då blir det inte lika spontant tänkte jag.
Begagnatmarknaden är bra tänkte jag, om jag köper nåt och sen inte vill behålla det så kan jag sälja det vidare.
Det blev en delbar Point 65 i äkta gul plast.
Den går in i bilen, kan förvara på vinden och duger ett par gånger om året.
Viktigast är kunna komma ut.
DSC_0704.JPG
DSC_0756.JPG
DSC_0775.JPG
DSC_0724.JPG
DSC_0742.JPG

I somras var vi ute vid Stendörren ett par dagar.

Jag hade under ett par år en uppblåsbar kajak, just på grund av platsbrist, för att spontant kunna ge mig ut.
Den var väldigt bekväm att sitta i, otroligt stabil i vågor. Baksidan var att den var mer trögpaddlad och inte hade samma möjligheter till förvaring av tält etc.

IMG_0036.JPG

Inte så stor skillnad mot en liknande som inte är delbar faktiskt. Men då pratar vi en enkel PU kajak som man hyr på de flesta ställen.
Nackdelarna ser jag bara som att den är kortare än en vanlig, tyngre och ibland märkte jag en mm glapp till fören, mest när det var lite vågor.
Utrymme att ha saker är fortfarande bra men den är ju ingen snabb kajak direkt.
För mig var syftet att dels kunna ta ut den när jag vill, ett par timmar då och då, men även lite längre vid kusten. Ett par dagar inga problem, och tightar man till packningen så klarar man säkert en vecka eller mer.
Dock är jag sk lättpackare på fjällvandring och tar inte med mig alla onödiga saker, torkad mat funkar bra. Dock får man ju ha med sig endel vatten i mjuka dunkar.
Härligt att ta isär den och stoppa den i bilen, smidigt att ge sig iväg nånstans och paddla, behövs ju inte ens låsas fast.
Dock väger varje del endel och är lite otympliga, men det löses med armmuskler.

Jag hade under ett par år en uppblåsbar kajak, just på grund av platsbrist, för att spontant kunna ge mig ut.
Den var väldigt bekväm att sitta i, otroligt stabil i vågor. Baksidan var att den var mer trögpaddlad och inte hade samma möjligheter till förvaring av tält etc.

IMG_0036.JPG
Ett alternativ är ju också att hyra kajakplats någonstans. Fördelen med det är ju att man inte behöver hålla på och transportera den med bil över huvud taget utan att den alltid ligger nere vid vattnet och väntar. Då kan man ju faktiskt köra/åka kommunalt en bit också för att komma dit.

Jag har min på en kanotklubb härute i Vaxholm där jag bor. Betalar 1200 kronor per år och då får jag använda gymmet också.

Tillbaka
Topp