• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - älskad eller hatad

Ernesto

Patek
2-Faktor
Tjenare nördar,

"A Cartier creation is a precious, intimate object that is a symbol of timeless style and elegance"

Jag svävade iväg med en Rolex Milgauss "Z-Blue" 116400GV och Rolex Submariner "Hulk" 116610LV tidigare under AW15. De skeppades iväg och för två veckor sedan köptes två klockor i min storlek. I min stil. En Rolex Datejust "Tuxedo" 116200 och en elegant Cartier Tank Solo.

image.jpeg

image.jpeg


Tidigare i veckan kom en tredje. En Cartier Pasha Seatimer. För er som är bekanta med modellserien känner ni till att Pasha oftast har arabiska siffror 12-3-6-9 och mäter in på 35 millimeter. Då utan dykarring. Denna har dykarring, mäter in på ståtliga 38 millimeter och har romerska siffror. Så pass ovanlig att Kaplans tvingades öppna upp den för att se om den ens var kosher... Att bara syna utsidan räckte inte.

Cartier Pasha är tillsammans med Cartier Santos och Cartier Tank tillverkarens stora ikoner. Modellen introducerades redan år 1933. Pasha är en modell som sticker ut, den lämnar ingen oberörd. Antingen älskar man den eller så hatar man den.

Jag föll för utseendet! Det skruvbara locket med kedjan som täcker kronan är magiskt och hur länken möter boetten är något som jag verkligen gillar. Och de blånerade svärdvisarna med gulnad patina... Mumma.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg


Storleksmässigt tycker jag att den bärs som min gamla Rolex Explorer II 16570. Schysst tyngd i klockan. Bra sportdressare!

Specs:
Tillverkare: Cartier
Modell: Pasha Seatimer
Visare: Svärdvisare
Storlek: 38 mm
WR: 100 m
Urverk: Cal 049 (ETA 2892-2)
Glas: Safirglas
År: ca 1995, dvs ev en årsklocka

Här är klockorna jag använder idag:
image.jpeg
 
Senast ändrad:

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Cartier är grymt. Den är cool. Inte min kopp té, men det viktiga är att du gillar den.

Men Tuxedo alltså. Oj oj. Har gillat den sedan första gången jag såg den. Jag gillar ovanliga Rolex-tavlor, därför fastnade jag för Harley och köpte en sån. Men Tuxedo är snäppet vassare helt klart. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt snygg, grattis! Imponerande smakfull samling du byggt upp unge man (95a?!):cigar:
När jag ser dina klockor inser jag att jag också måste ta tag i att inhandla något från cartier, de är så eleganta.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Jäkligt cool tycker jag. Snyggare än de jag sett tidigare!
Brukar inte "pashorna" ha ett skydd över tavlan? Jag har iaf sett flera men uppenbarligen är det inte alla modeller som har det
image.png
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Stort grattis! Skoj med en lite mer udda klocka! Tror den skulle passa bra på svart krokodil eller liknande.
Håller med många andra om Tuxedon.Den är helrätt :)
God jul!
 
Topp