Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingick i dealenRäknar med att du har en winder
Törs jag inte tänka på. Nymans/Krons prislistor anger enbart "kostnadsförslag" på dessa. En Memovox i guld går på ca 15k.Fantastiskt. Hur ter sig servicekonstnad på ett sådant verk jämfört med tex kronografer?
Ärligt talat är jag förvånad över att inte fler reagerat. Du är den enda, åtminstone som uttrycker det i skrift. Tycker alltid det är roligt att retas lite med Rolex-maffian, utan att för den skull mena något illa. Som du säkert såg så har även jag burit Rolex och det är väl vid de tillfällena som man får mest kommentarer. Men det är väl ändå så att Rolex-verken är bra verk och riktiga arbetshästar men de gör inte klockor med avancerade komplikationer. Sedan ska man naturligtvis vara stolt över sina Rolexklockor också, du får se min kommentar som skriven med glimten i ögat, för så var det meningen.Ahaaaa... det är därför jag inte är stolt över mina klockor! Jag äger ju bara Rolex
Ärligt talat är jag förvånad över att inte fler reagerat. Du är den enda, åtminstone som uttrycker det i skrift. Tycker alltid det är roligt att retas lite med Rolex-maffian, utan att för den skull mena något illa. Som du säkert såg så har även jag burit Rolex och det är väl vid de tillfällena som man får mest kommentarer. Men det är väl ändå så att Rolex-verken är bra verk och riktiga arbetshästar men de gör inte klockor med avancerade komplikationer. Sedan ska man naturligtvis vara stolt över sina Rolexklockor också, du får se min kommentar som skriven med glimten i ögat, för så var det meningen.
Annars tycker jag att min Sky-Dweller är rätt cool och kompliceradÄrligt talat är jag förvånad över att inte fler reagerat. Du är den enda, åtminstone som uttrycker det i skrift. Tycker alltid det är roligt att retas lite med Rolex-maffian, utan att för den skull mena något illa. Som du säkert såg så har även jag burit Rolex och det är väl vid de tillfällena som man får mest kommentarer. Men det är väl ändå så att Rolex-verken är bra verk och riktiga arbetshästar men de gör inte klockor med avancerade komplikationer. Sedan ska man naturligtvis vara stolt över sina Rolexklockor också, du får se min kommentar som skriven med glimten i ögat, för så var det meningen.
Ett tropiskt år (årstidsår) är 365,2421875 dygn långt. Det stämmer altså inte med avrundningen 365,25 som skottår vart 4:e år förutsätter. Därför är de sekelår vars sekelsiffra är jämnt delbar med 4 t.ex. åren 1600, 2000 och 2400 skottår men inte 1700, 1800, 1900, 2100, 2200 och 2300.Superfin! Men varför är det inte skottår 2100?
Superfin! Men varför är det inte skottår 2100?
Det är ju inte till fullo löst i ett längre tidsperspektiv. Här är väldigt intressant läsning om en händig matematiker på tidigt 1800-tal.Våe Herre ville väl inte ha det så?
Skämt åsido, skottdagarna är ju till för att vår kalender ska vara i synk med den astronomiska verkligheten. Vår nuvarande kalender löser det genom en extra dag var fjärde år, dock inte var hundrade, fast ändå vart fyrahundrade. År 2000 var alltså mer av ett undantag med sin skottdag än år 2100 kommer att vara när den saknar sin.
Man kan nog konstatera att det specifika problemet för denna klocka kan jag skjuta över till barnbarnen.Våe Herre ville väl inte ha det så?
Skämt åsido, skottdagarna är ju till för att vår kalender ska vara i synk med den astronomiska verkligheten. Vår nuvarande kalender löser det genom en extra dag var fjärde år, dock inte var hundrade, fast ändå vart fyrahundrade. År 2000 var alltså mer av ett undantag med sin skottdag än år 2100 kommer att vara när den saknar sin.
Man kan nog konstatera att det specifika problemet för denna klocka kan jag skjuta över till barnbarnen.