• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning - A. Lange & Söhne Lange 1 Ref 191.032

En av de sämre modellerna helt klart, känns daterad och varken klassisk eller modern.

Hej KS!
Jag har fått låna denna fantastiska A. Lange & Söhne och ska då recensera den på min YouTube kanal. Men innan jag gör det (måste ju spendera tid med den), gjorde jag en kort, men fin paketöppnings- och presentationsvideo av klockan. Inget snackande i denna, finner just nu inga ord för vad jag ska säga, det skulle sluta med "It's beautiful, wow, man, it's just so awesome, ooh" och en massa stönande, och det vill vi inte lyssna på ;) Så det fick bli lite piano istället, Einaudi's Ascent Day 1. Nu när jag tänker på det skulle jag kanske valt något från en Tysk kompositör istället...

Detta är alltså Lange 1, specifikt 191.032. Denna guldklimp har ett vackert, manuellt-verk kallat L121.1. Verket har två fjäderhus och fixar då hela 72 timmar av gång, i övriga specifikationer har den 43 juveler och slår 21,600 gånger per timme. Lite lägre än vanligt kanske, men tack vare den lilla sekundvisningen ser det absolut inte hackigt ut. Tavlan är gjord av solitt silver, och har en fantastisk färg i verkligheten. På tavlan sitter det applicerade timmarkörer i samma guld som boetten är gjord utav. På tavlan finner vi tidvisningen i en del-urtavla, sekunderna i en annan, datumet i form av "big date" (två datumhjul) och sen en power reserve "mätare" vid höger sida. Att vrida upp denna är magiskt, inget grusigt ljud här inte ;)

Med sina 38.5mm bärs den väl på de flesta handleder, och på min relativt stora 19,5cm handled sitter den finfint. Med sin tyngd sitter den fint och skönt på handleden och ger en känsla av soliditet och exklusivitet. Läderbandet är nog det skönaste jag stött på och givetvis är låset av samma guld (solitt 18k) som själva klockan. Kompromiss, vad är det? Undrar AL&S. ;)

Nedan kommer videon :) Ha en skön Måndag/Torsdagskväll (eller vad det nu är), och njut av närbilderna på denna magiska klocka.

Och här kommer lite bilder också
Back.jpg
Front.jpg
Front2.jpg
Front3.jpg
Front4.jpg
Front5.jpg
Macro.jpg
Wow. Grattis till en fin klocka!

Stör mig på den tomma datumrutan, annars är den magisk :) alltid varit svag för Lange, riktigt snygg video!

Tillbaka
Topp