• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: A. Lange & Söhne - Lange 1

Niklas

Rolex
2-Faktor
Nu är det dags för min sista paketöppning på ett tag. Åtminstone för det här året :D

Efter en total ommöblering i samlingen det senaste året med många försäljningar och sparande så kan jag äntligen säga att samlingen nu består av de klockor som jag drömde om när jag startade konsolideringen.
Finns i och för sig en klocka kvar men den är det så lång väntetid på så det den dröjer ytterligare ett år trots att jag redan stått ett år i kö..

Lange 1 är en klocka som jag, för att utrycka det milt, har haft ett gott öga till i åratal.
Den är själva essensen av Tyskt Glashutte urmakarkonst med sin asymmetriska tavla, stora datum och handfinisherade urverk med trekvarts brygga.

För att det inte ska bli för mycket text i den här tråden så länkar jag till min egen paketöppning av A. Lange & Söhne - Saxonia Thin förra året.
Klicka och läs där om ni vill veta lite kortfattat historien om Lange & Söhne:
https://klocksnack.se/threads/paketöppning-a-lange-söhne-saxonia-thin.33501/


A. Lange & Söhne - Lange 1
http://www.alange-soehne.com/en/timepieces/lange-1/#lange-1/introduction/191-032

Märkligt hur en bit ädelmetall på 38.5mm x 9.8mm kan sätta känslor i brand men det var just var den gjorde med mig för ett antal år sedan.
Första gången jag såg den så tänkte jag: wow!
Så annorlunda och spännande. Gjort med passion och nytänkande. Men ska en klocka se ut så där?
Länge så funderade jag varför jag gick igång på den som jag gjorde.
Jag som älskar symmetri, raka linjer och enkelhet. Och här var en klocka där visarna var utkastade över hela tavlan. Inte ens visarna till tiden var centrerade i mitten!

Det var först när jag började fördjupa mig i modellen som allt föll på plats.
Det fanns visst symmetri i tavlan!
Och väldigt tydlig sådan när man tittar efter.
Center på sekundvisaren, huvudvisarna och datumet bildar en perfekt triangel. Eureka! :)
Dessutom så är det lika långt avstånd mellan glasring -> center huvudvisare, center huvudvisare -> center kraftreserv och center kraftreserv -> glasring.
(Ursäkta mina taffliga försök i Paint..)

01 Bild 1.jpg

(Ursprungsbild från internet)

Men inte nog med det, även ramen till datumet och datumfönstren är utfört enligt det gudomliga måttet "den gyllene rektangeln" (eller det gyllene snittet): 1.61803398875 som sågs av de gamla Grekerna som ett mått för den fullkomliga harmonin.
Mer om det här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

På tal om datum.
Ni har kanske funderat på varför alla Lange's klockor visar 25:e på datumet på officiella bilder?
Förklaringen är att Lange visade upp sina första klockor efter nystarten den 24:e oktober 1994 på en press träff.
Och för att pressfotografernas bilder på klockorna skulle visa rätt datum när de publicerades i tidningarna dagen efter så ställdes alla klockor på just 25:e inför pressvisningen.
Sedan den dagen så tas alla officiella bilder på klockorna inställda på det datumet.
Det är sådana här historier som jag går igång på då jag imponeras av "attention to details" :)

Lange 1 var en av modellerna som presenterades den dagen i oktober 1994.
Till SIHH 2015 så visades en uppdaterad Lange 1 upp.
En ny Lange 1 som ser exakt likadan ut som den tidigare modellen..
Vad man har gjort är att utvecklat ett helt nytt urverk, förövrigt Langes 50:e in-house verk, trots att det inte var något fel på det förra eller att någon hade efterfrågat ett bättre verk.
Utan mest bara för att man kan och vill visa vad man förmår. Det är bla. det som gör att Lange rankas så högt i klockvärlden idag.
I korthet så är förbättringarna i det nya urverket en datum mekanism som flippar datumet exakt kl. 00:00 och inte krypande som tidigare. Kraftreserven som krävs för detta börjar lagras upp i verket timmar före 00:00.
När kraftreserven börjar ta slut och klockan stannar så stannar sekundvisaren alltid på 12.
Mer om den nya Lange 1 här:
https://www.hodinkee.com/articles/the-new-lange-1

Min klocka är den nya modellen, Ref 191.032 (Gamla ref 101.032), i roseguld med det nya in-house verket L121.1 och mindre kosmetiska förändringar som en något tunnare glasring.

Det är ju svårt att inte vara nöjd med en sådan här klocka och jag är verkligen super-duper nöjd!
Funderade ett tag på att gå för den större (40.9mm) Grande Lange 1 men efter ett halvårs velande, klämmande och funderingar kom jag fram till att denna "vanliga" Lange 1 på 38.5mm blev perfekt.
Dels sparade jag en ansenlig slant på det valet och dessutom sitter den bättre på armen då jag numera har insett att det har varit dags att gå ner lite i klockstorlekar efter min AP ROO, IWC och Panerai period ;)

Stort tack till Nymans och framförallt Federico och Patric (lycka till i framtiden).
Skönt med människor som förstår och tillgodoser mina ibland lite speciella önskemål...
Federico berättade att man i vanliga fall testar alla nya klockor innan leverans men han hade förbjudit övrig personal att röra min klocka då han vet att jag vill klippa upp vakuum påsen själv, lite som när man skalar bort plasten på en ny iPhone :D
Skön känsla!
Då blir man den första som fått röra klockan efter urmakarna i Glashutte och det är en helt ny klocka utan att någon annan har pillat på den.
Nu när jag skriver detta så känner jag mig lite som Gollum.. My precious liksom :D

Nåväl, nu har jag skrivit för mycket som vanligt och ni vill säkert se bilder?
Jag vet att jag vill visa upp den i varje fall så här kommer den :)

Fakta Lange 1:

Lange manufacture calibre
L121.1

Number of movement parts / jewels
368/43

Screwed gold chatons
8

Escapement
Lever escapement

Power reserve
More than 72 hours when fully wound

Functions
Off-centre time indication; subsidiary seconds dial; outsize date; UP/DOWN power-reserve indicator; stop-seconds mechanism

Case measures
Diameter: 38.5 millimetres; height: 9.8 millimetres

Movement measures
Diameter: 30.6 millimetres; height: 5.7 millimetres

02.JPG

03.JPG

04.JPG

05a.JPG

06.JPG

07.JPG

08.JPG

09.JPG

10.JPG

12.JPG

13.JPG

14.JPG

15.JPG

16.JPG


Obligatoriska handledsbilder :)
17wr.JPG

18wr.JPG
 

Greven

Audemars
Vilken fantastisk avslutning på ett fantastiskt år @Niklas ! Stort, stort grattis! En så vacker skapelse! Jag bugar och bockar!
 
Senast ändrad:

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ja du Niklas, har redan för länge sedan uttömt superlativen över dina makalösa förvärv senaste året.. Återigen ett fullständigt eminent val!
 

Ketan

Cartier
Såg att klocksnack länkade till denna tråden på fb. Förväntade mig tråden där du paketöppnar din andra lange. Så var inte fallet och jag blev inte besviken. Fyfan vilken snygg klocka! Stort grattis! :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Även om jag blir stum av avundsjuka över din helt otroliga samling kan jag ändå få fram ett Grattis och en lyckönskning över denna eminenta Lange.
Du måste fan i mej ha svårt att välja på mornarna........
(så farligt är det inte med avundsjukan, jag gläds med dig!)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt... Jävla..... UNDERBAR!!!
Den sista bilden när den sitter på armen är fenomenal!!
Stort stort grattis!!
 
Topp