• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning Bell & Ross Nightlum

eastwood

Rolex
2-Faktor
Grattis till ett kul köp! Skoj med en lite mer udda klocka, alltid varit intresserad av att testa B&R:s fyrkantiga klockor. :)
 

sinner

Panerai
Grymt! B&R är coolt och jag som går igång på sinn har av nån anledning alltid dragits till B&R ;)
Grattis till en grymt cool klocka!
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis :)
Helt rätt köp av Nightlum.
Den andra svarta va fin men din har något extra, less is more.

Måste säga att dykarna verkar väldigt fina.
 

jabla

Sarlacc
Grattis och tack för en läsvärd presentation.
Riktigt minimalistisk klocka på ett fett vis.
 
Senast ändrad:

-RI-

Patek
2-Faktor
Den satt perfekt på dig! Riktigt kul med något annorlunda som även gör sig riktigt bra i din kanonfina samling! Grattis grattis:)
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Förra gången jag åkte till Sthlm för att med laser ta bort en tatuering, så slutade det med ett spontanköp av en Rolex Milgauss



Denna gång blev det ett mer planerat inköp av en Bell & Ross Nightlum.
Jag hade sedan tidigare fått ett pris från Franks ur som jag var nöjd med och därför bestämdes att jag skulle hämta klockan i fredags.
Ett bankärende som drog ut på tiden och några felkörningar senare så sitter frun och jag i en Uber på väg till Franks.
Någon minut innan sex stövlar en svettig lantis in på Franks ur med andan i halsen.
Ynglingen bakom disken ser skärrad ut men lättar lite när jag förklarar mitt ärende att jag ska hämta min B&R Nightlum som jag lade handpenning på tidigare i veckan.

När jag besökte butiken för någon månad sedan med sonen, var jag mest intresserad av den nya dykaren från samma märke.

Klockan är skitfin men jag är en riktig back to basics-kille och gillar egentligen inte när man så uppenbart spottar ut varianter på klockor man tror att den breda massan ska gilla och köpa.
Testade även bronsaren som var trevlig.

Samma sak där dock. Den saknade helt dna och arv från ursprungsmodellen.

Jag vill ha något som verkligen skriker Bell & Ross!
Nästa gång jag besökte butiken, bad jag att få titta på en svart ”vanlig” B&R.

Nu börjar det likna något!
Det här är en riktig klocka från märket som tillverkar dashboard-ur från militärflygens cockpits.
Vi kommer överens om ett pris och jag åker hem och har siktet inställt på att köpa denna när jag nästa gång ska ner till människobyn.
Givetvis börjar jag läsa på lite om klockan och inser att det finns en modell som har ännu mer stridpilotstuk över sig.
För en liten slant extra kan jag få en Nightlum utan minutindex och med kraftig grönaktig lysmassa.
Se skillnaden nedan.

Kanvasbandet sitter skönt men det sköna gummit följer tyvärr inte med denna modell.

Jag ringer Franks ur och ändrar min beställning och bestämmer att jag ska hämta klockan på fredag.
Säljaren skickade även med en trevlig anteckningsbok.


En trevlig present som jag kommer ha noll nytta och användning av.

Klockan då?
Bell&Ross Nightlum är som sagt en back to basic-klocka med stark dna från militärflyget. Den har den karaktäristiska kvadratiska formen och även de stora 3-6-9 med kraftig lysmassa.

Motljusbild nedan på den trevliga lådan.



Inne i lådan ligger underverket.



Lyfter man ur uret så ligger tygbandet och verktygen på understa lagret.


Spännet känns Panerai och är av god kvalitet


Betrakningsvinkeln är god och jag gillar ampersand-loggan på kronan.



Baksidan är skönt tråkig och befriad från titthålsfönster. Tack Bell & Ross! :)



Inga konstigheter. Bara ren och svart keramisk klocka.
Gillar starkt att skruvarna är identiskt linjerade misstänker att det egentligen är muttrar som är skruvade från undersidan.



Här ser man tydligt att ringen går utanför kanten. Ett lyckat designdrag från tillverkaren.





Stram design



Tygbandet var riktigt skönt. Ska leta efter fler sådana.



Storleken på 42 mm kan tyckas saftig på en kvadratisk klocka. Här jämförd med min Magrette i samma storlek. Funkar förvånansvärt bra.



Nedan några ws


















Specifikationer från hemsidan.
Movement: calibre BR-CAL.302. Automatic mechanical.
Functions: hours, minutes, seconds and date.
Case: 42 mm in diameter. Matt black ceramic.
Dial: matt black. Hands, numerals and indices coated in Superluminova®C3.
Crystal: sapphire with anti-reflective coating.
Water-resistance: 100 metres.
Straps: Grey-green calfskin and ultra-resilient black synthetic fabric.
Buckle: pin buckle. Black PVD.
Ref: BR0392-BL3-CE/SCA

Sammanfattning:
Jag har haft problem med en tråkig klocklåda. Tre Explorer, en Sub samtidigt vittnar om dålig fantasi. Explorer ettor är supertrevliga men det räcker att både sonen och hustrun har varsin.
När jag köpte Milgaussen hände något och jag fick upp ögonen för lite designmässigt ”udda” klockor.
Santos, Milgauss, gammelSub, Explorer och nu B&R gör att det spretar skönt i klocklådan. Precis som jag vill ha det!

Nästa gång jag ska lasra hud blir det ett besök i Tyskstaden Sundbyberg. ;)

Tack för din tid!
Det saknas en lume-shot känner jag... ;)
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Grymt! B&R är coolt och jag som går igång på sinn har av nån anledning alltid dragits till B&R ;)
Grattis till en grymt cool klocka!
Samma lika för mig! Sinn och B&R är ju besläktade då Sinn byggde de första B&R-klockorna. Är lite sugen på en Sinn 103:a med B&R-logga. Går att få tag i till vettiga pengar.
Det saknas en lume-shot känner jag... ;)
Lustigt att ingen tänkt på det innan! Tar tag i det i kväll! :)
 

mega

Rolex
Grattis! Den ser riktigt frän och modern ut på handleden. Kul att du vågar dig på lite udda klockor.
Jag älskar designen på tavlan och visarna, den påminner mig om en varvtalsmätare till en gasturbin (jetmotor).
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Grattis! Den ser riktigt frän och modern ut på handleden. Kul att du vågar dig på lite udda klockor.
Jag älskar designen på tavlan och visarna, den påminner mig om en varvtalsmätare till en gasturbin (jetmotor).
Tack!
Googlade på gas turbine engine gauges.
3FC8FEFC-814A-4386-8DF5-F64105206546.jpeg



Annars är ju kock-pitten den naturliga miljön för B&R
481E6B73-19F4-4CD7-AE75-EE868AEFC056.jpeg



8240DEE3-8BBF-4BB3-AD13-FF2DEC3ADC73.jpeg
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Härlig liten historia och grattis till en schysst klocka. Jag tror dock att din Magrette är 44mm (och det ser dessutom ut att vara min gamla) :)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en trevlig och intressant öppningstråd och grattis till en riktigt snygg klocka. Tycker du valde helt rätt modell!
 
Helrätt tänkt om klockportföljen!
Grymt bra inköp, lurat lite själv på B&R men är ju rätt tungt viktad på helsvarta ur.
Verkligen kul att se.
 
Topp