• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning; en samling vintage och doft av 70-talet!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Som jag skrev i en tråd 17-02-18 så behöver det inte kosta skjortan för att köpa klockor, för att det ska vara kul och samla på dom! Jag är allätare, så jag kan faktiskt njuta av en klocka som kostar kanske en 100 del mot en Rolex exempelvis!

https://klocksnack.se/threads/Är-det-bara-märkes-kvalités-ur-som-gäller-för-att-det-ska-bli-roligt-att-samla-på-klockor.68350/

Nu var det ett tag sedan jag köpte något i klockväg, så det kändes som det vara dags! Så på torsdagens Lilla Klockor på Kaplans och på lördagens klockor, även detta Kaplans så fan jag en samling Gott och Blandat!

dsc_6336_li-jpg.1301692

Tack själv!
dsc_6341-jpg.1301693

Vad har vi här då!
dsc_6380-jpg.1301695

Jag börjar med att presentera ETERNA-Matic klockan!

Var riktigt trevlig, blandade känslor att boetten är i doublé, men det finns charm i det med faktiskt!

Kul att originalkronan satt kvar, tråkiga är att i och med att det är doubé så har ju det nöts bort på kronan. Det är dock ännu tråkigare, att kronan inte går att dra ut, så det går inte att ställa tiden! Har varit i kontakt med Kaplans, men jag får tänka snabbt å vad jag ska göra. Borde inte kosta skjortan att få till det, fast och andra sidan, så har jag långt till en urmakare!

0e670202-6347-4901-81a5-aa6fb617c2fd-jpeg.1301703

Satt väldigt skönt på handleden, fast i jämförelse med klockorna jag bär idag för det mesta, så är den liten i jämförelse!
dsc_6404-jpg.1301699

Fakta/Specificationer

Model: Eterna-Matic .
Case Material: Doublé.
Movement: Cal 1424 UD, Automatisk.
Complications: Datum.
Crown: original.
Crystal: Plexiglas.
Diameter: 33x33mm.
Thickness: 10.25mm.
Bracelet: Läder med Blygelspänne.
Lug Width: 18mm.
Dial: Cahampagne, med stavindex.
Årtal: 1966.

Nummer två jag ska presentera är en OLMA Sport! Denna var en riktigt trevlig överraskning, boetten på klockan är helt ny för mig, så det känns extra kul att få prova på! Gillar att timvisaren är orange, hade inte gjort något om även sekundvisaren varit i röt eller orange. Själva klockan skriker vintage, tavlan påminner om den blåa färgen som satt på dom tidiga Mnaco Heuer klockorna, så det gillar vi!

DSC_6439.JPG

dsc_6400-jpg.1301698

Hehe...ska man hitta något negativt om klockan, så är det väl bara om lädret som satt på, men FY vale... Sen hade det varit kul ifall det suttit ett originalspänne, är det någon som har en OMLA klocka, och även äger ett spänna så får ni gärna visa det här i tråden.

53421dcb-239c-44fa-b32b-e8d9cfad58fc-jpeg.1301704

Fakta/Specificationer

Model: Olma Sport
Case Material: Stål
Movement: FHF/ST 96-Verk, Manuell .
Water Resistance: Waterproof.
Bezel: Vridbar motsols/medsols.
Crown: Endast utdrag.
Diameter: 37mm.
Thickness: 11.20mm.
Dial: Blåmatt med stavindex .
Reference Number: 37516.
Årtal: Ca 1970.

Nummer tre jag presenterar är en TISSOT Seastar! Den var den stora överraskningen, perfekt storlek, grym tavla, i detta fall så satt det en Sunburst tavla, och det gillar jag! Man brukar säga att det är dom små detaljerna som gör det! I detta fallet så var det ganska så många som jag gick igång på faktiskt! För klockan kom med både på ett original läder, samt att kronan också var det. Nu är det väl så att inte kronan alltid har sin loggo med, men jag gillar i alla fall när den har det!

Svårt att få fram lystern i tavlan!
dsc_6397-jpg.1301697

TISSOT läder.
8368df42-295e-4690-a65a-e4079dbab402-jpeg.1301705

Samt att T.ett syns på kronan, det gillar vi.
DSC_6438.JPG

En annan rolig detalj är! När man ställer datumet, så trycker man in kronan mot boetten!

713EECFB-23E0-401B-8DDA-6F24C1599CCD.jpeg

Fakta/Specificationer

Model: Tissot Seastar.
Movement: Cal 2481, Automatisk.
Complications: Datum
Diameter: 36mm
Thickness: 12.20mm
Lug Width: 18mm
Dial: Blå sunbursttalva med stavindex.
Reference Number: 44585-9X.
Årtal: Ca 1974.

Liten samlingsbild på gårdagens paketöppning!

Av dessa tre, så går jag nog mest igång på OLMAN, måste bara hitta ett passande armband. Tanken har slagit mig att jag ska satsa på ett Racing/Racer med måtten 18/16.

dsc_6389-jpg.1301696

Sist men inte minst så presenterar jag dagen fångst! Denna ropade jag hem på lördagens Klockor på kaplans, har ingen aning om det var ett bra pris, men det är strunt samma! Hade väl förhoppningar på att ropa hem en annan klocka som jag fluktat på ett bra tag. Finns väl 2-3 på forumet har jag för mig, fast i.o.m att det satt fel glas i, så blev jag osäker, klockan i fråga var en TISSOT Seastar 40508-6X.

Jaja...åter till klockan jag fick hem idag, denna klocka känns helt grym, klockan ifråga är en NOBREZA " Incablock " och det är väldigt mycket 70-tal som jag känner att jag gillar. Även här så är det detaljer som gör en lycklig, först så är det datumet, normalt så är det ju svart, i denna så är det rött, vet inte om jag gillat den bättre ifall den hade haft Roulettdatum, även om det är über coolt! Här så mixar vi den orangea sekundvisaren med röda visare på kronograferna, WOW, man får ju ståpäls som Gunde skulle ha sagt!

DSC_6406_LI.jpg

TACK,TACK...vi lär synas igen.
DSC_6408.JPG

Redan innan klockan år uppackad så pirrar det till!
DSC_6413.JPG

Vilken tavla, den skiftar som sagt i Grön/Grå svårt att få till bilden. Är det någon som kan förklara vad skalan/siffrorna 1-20 har för funktion, tack på för hand!
DSC_6421.JPG

Lite tråkigt att inte det var någonting på kronan.
DSC_6420.JPG

Bakboetten/locket hetsar man inte upp sig på i alla fall!
DSC_6423.JPG

Som sagt, sååååå fet tavla!
DSC_6417.JPG

Tyckte lädret gjorde sig riktigt bra på klockan!
DSC_6444.JPG

Känns inte så lien bredvid Speedmastern trots att klockan bara är 37,5 utan krona.
DSC_6415.JPG

Fakta/Specificationer

Model: NOBREZA ” Incablock ” .
Movement: Cal: Valjoux 7734, Manuell.
Complications: Kronograf, Datum i röd färg.
Crystal: Plexiglas
Diameter: 37,5mm
Thickness: 12.10mm
Lug Width: 20mm
Dial: Härligt Grön/Grå tavla
Reference Number: 4300
Årtal: Ca 1975.

Till sist så bjuder vi på en slambildning av samtliga klockor! Vinnaren är helt klart, och utan konkurrens NOBREZA " Incablock ", fantastisk klocka med väldigt mycket charm!

DSC_6427.JPG

Tack för att ni läst hit ner, och hoppas att att nu uppskattar klockorna lika mycket som jag gör!

Mvh // Affe

Senast ändrad:
Grattis! Kul paketöppning som visar att det inte behöver kosta skjortan för att skänka glädje! :)

Skalan är en s.k. telemeter och används för att mäta avstånd till ljud. Man startar kronografen när man t.ex. ser blixten, stoppar den när man hör åskan och så visar skalan ungefärligt avstånd i km.

Grattis! Kul paketöppning som visar att det inte behöver kosta skjortan för att skänka glädje! :)

Skalan är en s.k. telemeter och används för att mäta avstånd till ljud. Man startar kronografen när man t.ex. ser blixten, stoppar den när man hör åskan och så visar skalan ungefärligt avstånd i km.

Tackar! Och tack för upplysningen skalan ( telemetern ) , kommer den till användning då vi har ganska så mycket åskväder där jag bor! Så rätt, och visst är det så att det inte behöver kosta skjortan, tyvärr så ser det ut som dom flesta inte uppskattar billiga, mindre etablerade namn här på forumet! För att folk ska gå igång så ska det vara Rolex, Patek, AP, Panerai etc!

TACK!

Tackar, känns bra som faen! Mest nöjd med NOBREZAN!

Som jag skrev i en tråd 17-02-18 så behöver det inte kosta skjortan för att köpa klockor, för att det ska vara kul och samla på dom! Jag är allätare, så jag kan faktiskt njuta av en klocka som kostar kanske en 100 del mot en Rolex exempelvis!

https://klocksnack.se/threads/Är-det-bara-märkes-kvalités-ur-som-gäller-för-att-det-ska-bli-roligt-att-samla-på-klockor.68350/

Nu var det ett tag sedan jag köpte något i klockväg, så det kändes som det vara dags! Så på torsdagens Lilla Klockor på Kaplans och på lördagens klockor, även detta Kaplans så fan jag en samling Gott och Blandat!

dsc_6336_li-jpg.1301692

Tack själv!
dsc_6341-jpg.1301693

Vad har vi här då!
dsc_6380-jpg.1301695

Jag börjar med att presentera ETERNA-Matic klockan!

Var riktigt trevlig, blandade känslor att boetten är i doublé, men det finns charm i det med faktiskt!

Kul att originalkronan satt kvar, tråkiga är att i och med att det är doubé så har ju det nöts bort på kronan. Det är dock ännu tråkigare, att kronan inte går att dra ut, så det går inte att ställa tiden! Har varit i kontakt med Kaplans, men jag får tänka snabbt å vad jag ska göra. Borde inte kosta skjortan att få till det, fast och andra sidan, så har jag långt till en urmakare!

0e670202-6347-4901-81a5-aa6fb617c2fd-jpeg.1301703

Satt väldigt skönt på handleden, fast i jämförelse med klockorna jag bär idag för det mesta, så är den liten i jämförelse!
dsc_6404-jpg.1301699

Fakta/Specificationer

Model: Eterna-Matic .
Case Material: Doublé.
Movement: Cal 1424 UD, Automatisk.
Crown: original.
Diameter: 33x33mm.
Thickness: 10.25mm.
Dial: Cahampagne, med stavindex.
Årtal: 1966.

Nummer två jag ska presentera är en OLMA Sport! Denna var en riktigt trevlig överraskning, boetten på klockan är helt ny för mig, så det känns extra kul att få prova på! Gillar att timvisaren är orange, hade inte gjort något om även sekundvisaren varit i röt eller orange. Själva klockan skriker vintage, tavlan påminner om den blåa färgen som satt på dom tidiga Mnaco Heuer klockorna, så det gillar vi!

DSC_6439.JPG

dsc_6400-jpg.1301698

Hehe...ska man hitta något negativt om klockan, så är det väl bara om lädret som satt på, men FY vale... Sen hade det varit kul ifall det suttit ett originalspänne, är det någon som har en OMLA klocka, och även äger ett spänna så får ni gärna visa det här i tråden.

53421dcb-239c-44fa-b32b-e8d9cfad58fc-jpeg.1301704

Fakta/Specificationer

Model: Olma Sport
Movement: FHF/ST 96-Verk, Manuell .
Water Resistance: Waterproof.
Bezel: Vridbar motsols/medsols.
Diameter: 37mm.
Thickness: 11.20mm.
Dial: Blåmatt med stavindex .
Reference Number: 37516.
Årtal: Ca 1970.

Nummer tre jag presenterar är en TISSOT Seastar! Den var den stora överraskningen, perfekt storlek, grym tavla, i detta fall så satt det en Sunburst tavla, och det gillar jag! Man brukar säga att det är dom små detaljerna som gör det! I detta fallet så var det ganska så många som jag gick igång på faktiskt! För klockan kom med både på ett original läder, samt att kronan också var det. Nu är det väl så att inte kronan alltid har sin loggo med, men jag gillar i alla fall när den har det!

Svårt att få fram lystern i tavlan!
dsc_6397-jpg.1301697

TISSOT läder.
8368df42-295e-4690-a65a-e4079dbab402-jpeg.1301705

Samt att T.ett syns på kronan, det gillar vi.
DSC_6438.JPG

En annan rolig detalj är! När man ska ställa datumet, så trycker man in kronan mot boetten!
713EECFB-23E0-401B-8DDA-6F24C1599CCD.jpeg

Fakta/Specificationer

Model: Tissot Seastar.
Movement: Cal 2481, Automatisk.
Complications: Datum
Diameter: 36mm
Thickness: 12.20mm
Lug Width: 18mm
Dial: Blå sunbursttalva med stavindex.
Reference Number: 44585-9X.
Årtal: Ca 1974.

Liten samlingsbild på gårdagens paketöppning!

Av dessa tre, så går jag nog mest igång på OLMAN, måste bara hitta ett passande armband. Tanken har slagit mig att jag ska satsa på ett Racing/Racer med måtten 18/16.

dsc_6389-jpg.1301696

Sist men inte minst så presenterar jag dagen fångst! Denna ropade jag hem på lördagens Klockor på kaplans, har ingen aning om det var ett bra pris, men det är strunt samma! Hade väl förhoppningar på att ropa hem en annan klocka som jag fluktat på ett bra tag. Finns väl 2-3 på forumet har jag för mig, fast i.o.m att det satt fel glas i, så blev jag osäker, klockan i fråga var en TISSOT Seastar 40508-6X.

Jaja...åter till klockan jag fick hem idag, denna klocka känns helt grym, klockan ifråga är en NOBREZA " Incablock " och det är väldigt mycket 70-tal som jag känner att jag gillar. Även här så är det detaljer som gör en lycklig, först så är det datumet, normalt så är det ju svart, i denna så är det rött, vet inte om jag gillat den bättre ifall den hade haft Roulettdatum, även om det är über coolt! Här så mixar vi den orangea sekundvisaren med röda visare på kronograferna, WOW, man får ju ståpäls som Gunde skulle ha sagt!

DSC_6406_LI.jpg

TACK,TACK...vi lär synas igen.
DSC_6408.JPG

Redan innan klockan år uppackad så pirrar det till!
DSC_6413.JPG

Vilken tavla, den skiftar som sagt i Grön/Grå svårt att få till bilden. Är det någon som kan förklara vad skalan/siffrorna 1-20 har för funktion, tack på för hand!
DSC_6421.JPG

Lite tråkigt att inte det var någonting på kronan.
DSC_6420.JPG

Bakboetten/locket hetsar man inte upp sig på i alla fall!
DSC_6423.JPG

Som sagt, sååååå fet tavla!
DSC_6417.JPG

Tyckte lädret gjorde sig riktigt bra på klockan!
DSC_6444.JPG

Känns inte så lien bredvid Speedmastern trots att klockan bara är 37,5 utan krona.
DSC_6415.JPG

Fakta/Specificationer

Model: NOBREZA ” Incablock ” .
Movement: Cal: Valjoux 7734, Manuell.
Complications: Kronograf, Datum i röd färg.
Crystal: Plexiglas
Diameter: 37,5mm
Thickness: 12.10mm
Lug Width: 20mm
Dial: Härligt Grön/Grå tavla
Reference Number: 4300
Årtal: Ca 1975.

Till sist så bjuder vi på en slambildning av samtliga klockor! Vinnaren är helt klart, och utan konkurrens NOBREZA " Inblock ", fantastisk klocka med väldigt mycket charm!

DSC_6427.JPG

Tack för att ni läst hit ner, och hoppas att att nu uppskattar klockorna lika mycket som jag gör!

Mvh // Affe
Grattis och bra fångat!

Trevlig kvartett där! Funkiga 70-talare är ju ofta coola tingestar, och trevligt om man kan få tag i modeller/märken som inte kostar skjortan oavsett prestigenivå. Såna här poster uppskattas starkt, och bara att gratulera.

Tackar! Känner mig nöjd med den, tavlan är fantastisk!

Grattis och bra fångat!

Tackar, Tackar...kan löna sig att kolla kaplans då och då, har varit dålig på det sista tiden dessvärre...

Härlig blandning. Snyggt budat.
Några bandbyten så e du hemma.
Bara luta sig tillbaka och njuta.

Tack kompis! Känner mig glad, synd att ETERNAN var defekt bara, går som sagt inte att dra ut kronan för att ställa tid och datumet. Är väl bara OLMAN, som behöver ett bandbyte pronto :D!

Grattis kompis till samlingens nytillskott, har själv också upptäckt glädjen med roliga udda ur som inte behöver kosta så mycket.

Tack själv min vän! JA, visst är det kul att det inte behöver kosta skjortan som sagt, för att man ska känna sig upprymd! Kan tycka att charmen är nästan större att finna dessa ur än att hitta dyra märkesklockor!

Trevlig kvartett där! Funkiga 70-talare är ju ofta coola tingestar, och trevligt om man kan få tag i modeller/märken som inte kostar skjortan oavsett prestigenivå. Såna här poster uppskattas starkt, och bara att gratulera.

Tackar! Hehe...precis, 70-talet är da SHIT :cigar:, och jag håller med dig i det du skriver, det är ju detta som är kul att vara entusiast när det kommer till denna roliga Hobby!

Funky -70-talskronografer kan man inte få för många av vilket din fantastiska Nobreza bevisar. Cool komplikation med ”avståndsmätaren”! Tycker Tissoten var riktigt bra oxå!

Hade själv en tid då jag köpte på mig allt för många funky -70-talare. Lite synd att de kostar mer att hålla igång än att köpa in bara. Har en 3-4 stycken kvar som nog sjunger på sista versen innan de behöver lite service... Drar mig tyvärr för att köpa fler eftersom jag inte har nån bra kontakt med urmakare som kan kolla igenom dom för vettig peng.

En liten bild får jag väl bjuda på också:

EEDCA4A7-06CA-41F5-A3C2-2868FFEE418D.jpeg

Tillbaka
Topp