• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - ett år på KS firas!

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Efter drygt ett år på Klocksnack, sidan som fyller tomrummet i vardagen:D, har dagen med stort D kommit för mig. Dagen då jag köpt min första Rolex och absolut inte den sista. Det har varit mycket sparande under året och med en ålder på 17 år har det givetvis varit kämpigt ibland:rolleyes: Men som allt annat, det handlar om prioriteringar och sparande.

Det har varit ett hektiskt flippar-år och jag har gått igenom X-antal klockor, vilket jag förmodar att många här kan känna igen sig i. För att nämna några så började jag med en vintage Omega Seamaster, en vanlig instegsklocka för många:angel: Under köpet av denna visade KS-andan sig till fullo, @Strindberg erbjöd sig att skicka hem en Omega-dressare för att jag skulle få känna på den och hade inget krav på att köpa den. Dock tyckte jag om den så pass mycket så det blev ett köp där:)

Efter Omegan var det dags för en dykare, en REJÄL dykare med sina 43mm och en höjd på 14mm. Jag var grymt nöjd med klockan och detta var även min första dyrare klocka. Klockan hade en grym länk, och då menar jag verkligen grym och var en riktigt toolig klocka.
Fil 000.jpeg

Orisen flippades av någon anledning, vet faktiskt inte varför, flippar-sjukan antar jag. In kom en Omega Seamaster 120 från -66, en dressdykare kan man säga. Klockan köptes från en privatperson i England och det var något av en nagelbitare när klockan åkte från England till Frankrike, till Danmark, sedan Schweiz, tillbaka till Frankrike, ännu ett besök i Danmark för att sedan komma till Sverige:banghead: Dock kom den utan länk och fick bäras på nato, vilket jag insåg var fel för mig.
Fil 001.jpeg

Omegan fick lämna och in kom två stycken klockor. En Eberhard trippelkalender i vermeil samt en Tudor 94000. Tudorn köptes under en resa i New York, dock via Klocksnack. Efter att ha fått wi-fi i tunnelbanan och besökt KS skrev jag direkt till @AndersE efter att ha sett hans annons:p
Fil 002.jpeg

Huvudsakliga anledningen till att dessa flippades var förmodligen för att Eberharden inte kom till användning så mycket som jag ville, men även för att en del pengar kom in vilket möjliggjorde köpet av en klocka jag suktat efter ett tag;) Nu till modellen jag införskaffat, det ni egentligen väntat på:D

Historia om modellen
Modellen, 1655, blev introducerad 1971 som ett komplement till Explorer. Under produktionen av referensen skedde det endast vissa mindre justeringar. För att nämna några; olika länkar som nitade och vikta sådana, ny sekundvisare och även GMT-visaren som gick från orange till röd-orange. Referensen sålde dock inte särkilt bra, likt Milhaussen och Daytonan hade vissa återförsäljare de i lager under flera år.
1655.jpg

1984 presenterade Rolex den nya referensen, 16550. Denna hade till exempel safirglas, innehöll ett cal. 3085-urverk och fanns nu även med KS egna sommartavla, den vita. Dock fanns det vissa problem med den nya referensen, den vita tavlan fick en mer kräm-liknande tavla och den svarta tavlan sprack på vissa ställen. Ironiskt nog är den med sprucken tavla enormt eftertraktad idag och ses snarare som något exklusivt:banghead:
16550.jpg

Efter en kort produktion, endast 4-5 år, lades produktionen av 16550 ner och 16570 blev efterföljaren. Förutom ett nytt urverk, cal. 3185, fick modellen med vit urtavla nya visare som var något mer svarta.

Förmodar att de flesta förstår att jag köpt en Explorer 2:a vid detta laget. Just detta exemplar är från -95/96 och lysmassan har börjat få en något beige nyans. Självklart finns det en del bruksspår på klockan, vilket jag bara tycker ger en charm till den:) Kunde inte varit nöjdare med klockan, tack @virrooo, men även med året på KS. Varit på tre GTG och det är sjukt hur kul man kan ha med så olika människor, bara för att man har en sak gemensamt, ett stort klockintresse.

Specs och bilder på klockan:
Model: Explorer II
Reference: 16570
Movement: Rolex Caliber 3185
Date: Yes
Material: 903L grade Stainless Steel
Case (mm): 39.5
Thickness (mm): 12.2
Bezel (mm): 39
Crystal (mm): 30.5 Synthetic Sapphire
Bracelet Width (mm): 20
Clasp Width (mm): 16.5
Water Resistance: 330ft. / 100m.

Fil 000.jpeg

Fil 003.jpeg

Fil 001.jpeg

Fil 002.jpeg

Tack till admins för ert jobb med KS, helt underbart forum!
 
Senast ändrad:

osc10

Panerai
2-Faktor
Stort grattis! Riktigt roligt att läsa om ditt första år på KS. Jag liksom många andra känner nog igen sig. Passa dig, snart siktar du efter något ytterligare ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Grattis, ingen dålig förstarolle! Har själv haft både svart och vit och blir det en till framöver så är det svart som gäller.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Alltså, hur hårt jobbar ni 17 åringar idag? :) Stort grattis, klämde på min första Explorer häromveckan. Alltid tyckt den sett tråkig ut, på bild... Men, i handen min så fick jag en liten "Aha upplevelse".
 
Topp