• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning, F.P.Journe, Vacheron Constantin, Gustafsson & Sjögren

Vilken är bäst?

  • F.P.Journe

    Röster: 28 40.0%
  • Gustafsson och sjögren

    Röster: 8 11.4%
  • Vacheron Constantin

    Röster: 28 40.0%
  • Jag föredrar stålrollar

    Röster: 6 8.6%

  • Totala väljare
    70

Sthlm-Nicklas

Panerai
2-Faktor
Se poll ovan!

Den här tråden handlar om att hitta en balans i samlingen, eller ta samlingen till nästa nivå,
kanske kan tråden även hjälpa andra medlemmar som inte riktigt vet vilken klocka de ska köpa härnäst.
Förhoppningsvis så får även läsarna upp ögonen för modellerna jag tar upp här.
Frågan som jag efter många års samlande ställde mig själv var följande:

Varför köper jag en klocka? Vad är det som tilltalar mig specifikt?

20230813_192807.jpg


När man har varit i träsket tillräckligt länge så lär man känna de flesta modeller och märken, ibland blir det lite för mycket information eller för tjatigt att konstant se samma modeller och märken. Har man många klockor som jag har så spretar samlandet både i pris och över många olika märken. Vissa klockor har effektionsvärde, vissa är estetiskt tilltalande och somliga är bara klassiker. Har man ägt så många olika klockor som jag har så har man inte någon speciell kärlek till bara ett märke. Men, vad är det då som kan driva mitt samlande vidare.

Ganska snabbt så insåg jag att udda modeller och unika klockor är roligast. För det första så måste man anstänga sig för att hitta information om klockan vilket är roligt och för det andra så har man en klocka som få andra har. Lite som att äga och förvalta något till nästa generation. Det kan vara en ovanlig 60-tals Tempos Lux eller en nyare Piece unique från Gustafsson & Sjögren. Grund principen är för mig samma, ovanligt och roligt. Med denna insikt så valde jag att fokusera om en del av samlingen till mer unika klockor. I denna tråd visar jag 3 klockor som landade i augsuti månad i samlingen.

20230813_192619.jpg


Gustafsson & Sjögren är ett märke som jag antar relativt få har hört talas om.
Modellen jag har köpt heter Norrsken. Bästa sätt att lära känna denna klocka snabbt är att titta på följande video:


Screenshot_20230727_170509_Instagram.jpg


Modellen heter Norrsken och är special beställd av mig. Jag har sett GoS klockor tidigare, men de har enligt mig varit för grova och stora, men den nya Norrskensmodellen visade sig vara perfekt. Den gör sig tyvärr bäst IRL men den är fin på bild också. Det är ganska mycket som skiljer mitt exemplar från modellen i videon men basklockan är samma. En kort sammanfattning lyder såhär. Vi har en blandad stål och damaskusstål klocka i botten, med en benzinger guilloche tavla och microrotor i en unik lila färg. Vi har även en väldigt unik nano ceram i kronan (samma som till tavlan) och lila lume innanför glaset där vi hittar en separat handgjord glasring som löper innanför glaset som även markerar timmarna. Verket är custom och bygger på ett Schwarz Etienne verk, med en gångreserv på cirka 86 timmar. Bandlåset följer även det lila temat med lila diamanter satta med klassisk smyckesfästning som påminner om gamla vikinga smycken. Även bandlåset är riktigt damaskusstål, som är otroligt tidskrävande. En riktigt trevlig och unik klocka. Jag ser denna klocka som konst, designen är en vattendelare, samma sak med priset, vissa hatar, vissa älskar. Det är vad det är.

Pris: Cirka 250 000-300 000kr beroende på utförande

Film gällande glasringen:
Film gällande tavlan:

Norrsken_Purple_1-1_matching_purple_diamonds_in_buckle.1920.jpg
Norrsken_Purple_FT_microrotor.jpg

Norrsken_Purple_1-1.workshop_window.1920.2.jpg
Norrsken_Purple_1-1.workbench_photo_after_assembly.movement.1920.jpg

Norrsken_Purple_1-1.workshop_window.caseback.1920.jpg
Namnlös.jpg
nmj.jpg



Nästa klocka behöver ingen närmare presentation av mig. F.P. Journe Elegante 48 Titalyt. Men jag kan berätta varför jag köpte den för 4 gånger över listpriset. Listpriset är typ 120 000 kr och jag gav 500 000kr. Ironiskt nog för en quartz. Efter att inte har varit särksilt imponerad av F.P.Journe så gjorde jag en djupdykning i märket och verket i just denna klocka och fann till min förvåning en stort köpsug. Sosse som man är, så ringer jag direkt till AD och säger att jag vill ha en. De säger att det var 5 års väntetid men att alla listor nu är helt stängda. Enda alternativet är då att vänta X antal år eller vara en clown och köpa en på chrono24. Jag valde clown alternativet. Det finns något ironiskt i att köpa en så dyr kvartsklocka. Men den är så otroligt charmig tycker jag.

Titta på filmen nedan för mer info om meca-quartz verket. Men man kan inte frångå att det är ett riktigt clown beteende att köpa en klocka för så mycket över list. Men att vänta 5-6 år på att köpa en var inget alternativ, då kanske man är död redan, jag är ju 31 år gammal nu, så man ligger ju i riskzonen...

Bra sammanfattning, bättre än jag kan göra i textform:


Pris: Enligt chrono24 runt 550 000kr.

20230814_165214.jpg

20230813_231026.jpg


Den tredje och sista klockan i denna paketöppning är en otroligt charmig unik Vacheron Constantin i 18k guld med pavétavla. 34mm bred och med en otroligt skön länk. Min favorit detalj på denna klocka är definitivt den rena tavlan. Vacheron var så jävla nöjda att de valde att inte skriva ut namnet på varken tavlan eller glaset. Detta har jag med lite research sett på några få VC klockor tillverkade mellan 1974-1987. Antar att det var lättare att skita i det, haha. Vi hittar dock malteserkorset på spännet, kronan, boetten och på verket. En dressklocka som man kan tänka sig passar en dryg gammal Skandia VD när han ska spela golf på Lidingö golfklubb.

Pris: ? Kanske 250 000kr? På öppna marknaden? Svårt att säga.
20230817_200711.jpg
20230821_163707.jpg

20230812_233453.jpg

IMG-20230626-WA0003.jpg

Screenshot_20230616_224304_Chrono24.jpg


Låt mig höra vad ni tycker nedan. Helt okej att såga klockorna, jag förstår själv att det inte är klockor som går hem hos alla.
Men kontentan är, varför köper du just den där klockan. Analysera er samling och hitta en gemensam nämnare för att hitta guldkorn i framtiden.

Några tips på gemensamma nämnare som kan underlätta ert letande.
Samma märke- Tex Rolex
Användningsområde- Tex dykare
Samma decenium- Tex Glada 90 talet
Samma prisklass- Tex 5000kr
Samma boettform- Tex Tonneau
Filmklockor- Tex James bond
Samma boettmaterial- Tex Platina
Klockor på specifikt armband- Tex Gummi
Klockor med komplikationer- Tex Månfas
Klockor med historia- Tex Kända modeller eller affektionsvärde
osv.

Tack för ett trevligt forum kamrater ;)
20230813_192334.jpg
20230813_192137.jpg
20230813_191944.jpg
20230813_191842.jpg
20230813_192058.jpg
 
Senast ändrad:

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Balla klockor @Sthlm-Nicklas! F. P. Journe faller mig verkligen i smaken. Cool design och riktigt imponerande verk.

För att svara på din fråga om vad man bygger sin samling kring så är nog svaret historia/storytelling för min del. Antingen att det finns en historia om hur klockan har använts i olika intressante sammanhang, eller att jag själv har skapat lite egen historia genom min användning av klockan.
 

Frontendarn

Panerai
2-Faktor
Wow, vilken paketöppning! Tre riktigt fina pjäser. Har faktiskt haft möjlighet att ha sett VC:n i verkligheten (måste varit samma, kan inte finnas många såna?) och det var verkligen något speciellt!
 

Joakim D

Omega
Paneristi
2-Faktor
Se poll ovan!

Den här tråden handlar om att hitta en balans i samlingen, eller ta samlingen till nästa nivå,
kanske kan tråden även hjälpa andra medlemmar som inte riktigt vet vilken klocka de ska köpa härnäst.
Förhoppningsvis så får även läsarna upp ögonen för modellerna jag tar upp här.
Frågan som jag efter många års samlande ställde mig själv var följande:

Varför köper jag en klocka? Vad är det som tilltalar mig specifikt?

20230813_192807.jpg


När man har varit i träsket tillräckligt länge så lär man känna de flesta modeller och märken, ibland blir det lite för mycket information eller för tjatigt att konstant se samma modeller och märken. Har man många klockor som jag har så spretar samlandet både i pris och över många olika märken. Vissa klockor har effektionsvärde, vissa är estetiskt tilltalande och somliga är bara klassiker. Har man ägt så många olika klockor som jag har så har man inte någon speciell kärlek till bara ett märke. Men, vad är det då som kan driva mitt samlande vidare.

Ganska snabbt så insåg jag att udda modeller och unika klockor är roligast. För det första så måste man anstänga sig för att hitta information om klockan vilket är roligt och för det andra så har man en klocka som få andra har. Lite som att äga och förvalta något till nästa generation. Det kan vara en ovanlig 60-tals Tempos Lux eller en nyare Piece unique från Gustafsson & Sjögren. Grund principen är för mig samma, ovanligt och roligt. Med denna insikt så valde jag att fokusera om en del av samlingen till mer unika klockor. I denna tråd visar jag 3 klockor som landade i augsuti månad i samlingen.

20230813_192619.jpg


Gustafsson & Sjögren är ett märke som jag antar relativt få har hört talas om.
Modellen jag har köpt heter Norrsken. Bästa sätt att lära känna denna klocka snabbt är att titta på följande video:


Screenshot_20230727_170509_Instagram.jpg


Modellen heter Norrsken och är special beställd av mig. Jag har sett GoS klockor tidigare, men de har enligt mig varit för grova och stora, men den nya Norrskensmodellen visade sig vara perfekt. Den gör sig tyvärr bäst IRL men den är fin på bild också. Det är ganska mycket som skiljer mitt exemplar från modellen i videon men basklockan är samma. En kort sammanfattning lyder såhär. Vi har en blandad stål och damaskusstål klocka i botten, med en benzinger guilloche tavla och microrotor i en unik lila färg. Vi har även en väldigt unik nano ceram i kronan (samma som till tavlan) och lila lume innanför glaset där vi hittar en separat handgjord glasring som löper innanför glaset som även markerar timmarna. Verket är custom och bygger på ett Schwarz Etienne verk, med en gångreserv på cirka 86 timmar. Bandlåset följer även det lila temat med lila diamanter satta med klassisk smyckesfästning som påminner om gamla vikinga smycken. Även bandlåset är riktigt damaskusstål, som är otroligt tidskrävande. En riktigt trevlig och unik klocka. Jag ser denna klocka som konst, designen är en vattendelare, samma sak med priset, vissa hatar, vissa älskar. Det är vad det är.

Pris: Cirka 250 000-300 000kr beroende på utförande

Film gällande glasringen:
Film gällande tavlan:

Norrsken_Purple_1-1_matching_purple_diamonds_in_buckle.1920.jpg
Norrsken_Purple_FT_microrotor.jpg

Norrsken_Purple_1-1.workshop_window.1920.2.jpg
Norrsken_Purple_1-1.workbench_photo_after_assembly.movement.1920.jpg

Norrsken_Purple_1-1.workshop_window.caseback.1920.jpg
Namnlös.jpg
nmj.jpg



Nästa klocka behöver ingen närmare presentation av mig. F.P. Journe Elegante 48 Titalyt. Men jag kan berätta varför jag köpte den för 4 gångar över listpriset. Listpriset är typ 120 000 kr och jag gav 500 000kr. Ironiskt nog för en quartz. Efter att inte har varit särksilt imponerad av F.P.Journe så gjorde jag en djupdykning i märket och verket i just denna klocka och fann till min förvåning en stort köpsug. Sosse som man är, så ringer jag direkt till AD och säger att jag vill ha en. De säger att det var 5 års väntetid men att alla listor nu är helt stängda. Enda alternativet är då att vänta X antal år eller vara en clown och köpa en på chrono24. Jag valde clown alternativet. Det finns något ironiskt i att köpa en så dyr kvartsklocka. Men den är så otroligt charmig tycker jag.

Titta på filmen nedan för mer info om meca-quartz verket. Men man kan inte frångå att det är ett riktigt clown beteende att köpa en klocka för så mycket över list. Men att vänta 5-6 år på att köpa en var inget alternativ, då kanske man är död redan, jag är ju 31 år gammal nu, så man ligger ju i riskzonen...

Bra sammanfattning, bättre än jag kan göra i textform:


Pris: Enligt chrono24 runt 550 000kr.

20230814_165214.jpg

20230813_231026.jpg


Den tredje och sista klockan i denna paketöppning är en otroligt charmig unik Vacheron Constantin i 18k guld med pavétavla. 34mm bred och med en otroligt skön länk. Min favorit detalj på denna klocka är definitivt den rena tavlan. Vacheron var så jävla nöjda att de valde att inte skriva ut namnet på varken tavlan eller glaset. Detta har jag med lite research sett på några få VC klockor tillverkade mellan 1974-1987. Antar att det var lättare att skita i det, haha. Vi hittar dock malteserkorset på spännet, kronan, boetten och på verket. En dressklocka som man kan tänka sig passar en dryg gammal Skandia VD när han ska spela golf på Lidingö golfklubb.

Pris: ? Kanske 250 000kr? På öppna marknaden? Svårt att säga.
20230817_200711.jpg
20230821_163707.jpg

20230812_233453.jpg

IMG-20230626-WA0003.jpg

Screenshot_20230616_224304_Chrono24.jpg


Låt mig höra vad ni tycker nedan. Helt okej att såga klockorna, jag förstår själv att det inte är klockor som går hem hos alla.
Men kontentan är, varför köper du just den där klockan. Analysera er samling och hitta en gemensam nämnare för att hitta guldkorn i framtiden.

Några tips på gemensamma nämnare som kan underlätta ert letande.
Samma märke- Tex Rolex
Användningsområde- Tex dykare
Samma decenium- Tex Glada 90 talet
Samma prisklass- Tex 5000kr
Samma boettform- Tex Tonneau
Filmklockor- Tex James bond
Samma boettmaterial- Tex Platina
Klockor på specifikt armband- Tex Gummi
Klockor med komplikationer- Tex Månfas
Klockor med historia- Tex Kända modeller eller affektionsvärde
osv.

Tack för ett trevligt forum kamrater ;)
20230813_192334.jpg
20230813_192137.jpg
20230813_191944.jpg
20230813_191842.jpg
20230813_192058.jpg

Tack för inlägget. F.P Journe 48 får håret att resa sig, riktigt grym.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Galen paketöppning! FPJ är svintuff, GoS ser ut som en magisk artefakt i ett zelda-spel och VC:n som något min farmor drömde våta drömmar om på 90-talet. Kort sagt - vilken trio, hatten av!
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt nice. Hade gärna sett Patek Ellipsen med här. Den där VC är sjuk
Det är ju kutym att hålla en öppning under millen om möjligt så Pateken får vi nog se nästa gång trots att den framstår som lite basic i sammanhanget 😅🎩

Fantastiska!
Men ibland undrar jag vad de röker på VC designavdelning ;)
Nått rakt från Snoop Dog 🐶 som det ser ut 😅
Hade det bara varit en 42mm dykare hade jag varit spekulant direkt 🎯

Stabil öppning 🤜🤛
 
Topp