Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Oj vad kul WDWD! För mina litet oerfarna ögon så tänker jag på Genta-design när jag ser klockan.
Jag Antar att du har klämt och känt på de mer allmänt kända high-end klockorna. Hur tycker du känslan är att ta och se på din F.M gentemot andra klockor? Finns det något med klockan du redan nu "stör" dig på eller är känslan ren perfektion?
Må väl,
Philip
Den känns väldigt välbyggd och gedigen. Tavlan är helt underbar med sin guillouche-teknik (http://en.wikipedia.org/wiki/Guilloché). Sekundvisarna flyter verkligen fram, man kan knappt ana att de tickar. Det beror väl förstås på att de bara går ungefär ett fjärdedels varv på 30 sek. Änsålänge stör jag mig lite på att det blir fingeravtryck, har aldrig haft en så 'oborstad' klocka förut men jag antar att man vänjer sig
Jag har dock svårt att se mig själv välja att köpa den här klockan ny. När den gjordes i början av 2000-talet så var listpriset typ motsvarande 150 000 sek. För det priset finns det nog vettigare alternativMen som begagnad med prisfallet det innebär så är den grym
![]()
Tack! Vet du om det är maskin eller för hand, guillochen? Att det endast är fingeravtrycken som hittills stör tycket jag är ett rätt bra betyg.
Om jag ser dig på stan kommer jag garanterat stanna dig och fråga om jag får känna på en 150k klocka. Är genuint glad över att se sådant "vågat" klockval på forumet.
Må väl,
Philip
Maskin verkar det vara!
Men lumen ska tydligen vara handmålad.
Cool klocka! Ursäkta min okunnighet, men vad är själva komplikationen på denna?
Hur funkar de där sekundvisarna? Från 1-30 sekunder så är det den övre som rör sig och sedan från 31-60 så tar det nedre indexet vid?
Precis 1-30 på övre visaren. Sen hoppar den tillbaka och stannar i 30 sek. Efter det startar den nedre visaren och när den kommer till 60 hoppar den tillbaka och stannar i 30 sek. Helt onödigt men ack så hypnotiskt att sitta och stirra på!
Komplikationer med visare som inte går hela varvet runt (och som hoppar tillbaka) kallas väl i allmänhet 'retrograde'. Således blir detta en bi-retrograde![]()