• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - Ikepod

PeterLu

Omega
2-Faktor
Igår blev jag ägare till en Ikepod Megapol. Ikepod som tillverkare är inte så känt utanför kretsarna av klockentusiaster och möjligen designers. Det grundades 1994 av Oliver Ike och Marc Newson och gick i graven knappt 10 år senare. Det återuppstod senare som Ikepod Geneve, fortfarande med Marc Newson som designer, och som jag förstod det försökte man i samband med de nya ägarna att lyfta märkets status genom användning av dyrare materialval som guld/platina. Urverken var dock fortfarande samma. Idag, och även 2002 när min klocka såldes ny, representeras märket i Sverige av Nymans ur i Stockholm.
_V5C8884-2.jpg

Lådan till klockan mäter cirka 21x21x10cm och är belagd med en kontrasterande lite varm papp invändigt. I Kartongen ligger klocklådan som är en rund, gummiartad historia. Liknar inget som jag sett tidigare.
_V5C8885-2.jpg
_V5C8891.jpg
_V5C8887.jpg

Instruktionerna (det gula häftet) är rätt sparsmakade. Insidan på locket har en hållare för klockans certifikat.
_V5C8893.jpg
Originalkvittot finns med, men tyvärr har det bleknat och är helt vitt. Tyckte det var kul att spara i alla fall.
_V5C8894.jpg
_V5C8895.jpg
Kul med COSC certifikatet bifogat. Stämplat och underskrivet. Mätningarna för klockans verk finns noterade.
_V5C8902.jpg
Bandet liknar iWatchs band väldigt mycket. Designern Marc Newson jobbar för dom numera. Det luktar lite artificiellt av vanilj. Ett grått band i sin originalpåse finns också med.
_V5C8898.jpg

_V5C8903.jpg
Fönster till verket, COSC-numrering i boettan samt klockans nummer ingraverat. Min klocka är nummer 3 av 9999.
_V5C8909.jpg
Mycket text på tavlan (vilket påminner mig om att rusa till optikern nu) och en vridbar räknesticka. GMT funktion och datum som synes. Verket är ett modifierat 7750. Boettan är i ett stycke och plockas ut framifrån. En udda fågel som känns rolig i min lilla samling. Det finns inte mycket skrivet på nätet om dessa så det skulle vara kul att få era kunskaper/erfarenheter och synpunkter.

Med vänlig hälsning,
Peter
 

Thorn

Friends of KS
Det där är en riktigt kul klocka. Flyger verkligen under radarn. Hodinkee har skrivit lite om ikepoden har jag för mig.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Eftersom jag faller under båda kategorierna - klockintresserad och designer - så har jag fått upp ögonen lite grann för Ikepod.
Är väl kanske egentligen mer fan av deras klockor med lite "renare" tavlor, men tycker fortfarande att din är fantastisk! Stort grattis!
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Oj vilken udda och ball klocka.
Grattis!
väldigt spännande box och stilrena instruktioner med ;)

Helt värt att offra ett 100:e inlägg på ;)
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Grattis, jag hade en hemipode för några år sedan, jag hade kunnat tänka mig att köpa en igen.
Jag har, av förklarliga skäl, inte hunnit kolla hur den går ännu. Hur gick din? Hade du några erfarenheter som du vill dela med dig av? Jag tänker att man måste vara lite rädd om boetten eftersom titan och den lite cirkulärt borstade ytan gör den repkänslig.
 

ScubaKing

Audemars
Kan vara den just nu coolaste klockan på hela KS! Så jävla roligt att se något som inte är så vanligt. Skulle dö för den klockan :D Får man fråga vad du landade på?
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Kan vara den just nu coolaste klockan på hela KS! Så jävla roligt att se något som inte är så vanligt. Skulle dö för den klockan :D Får man fråga vad du landade på?
Tack! Det var roligt att höra!
Fråga får man alltid, men du vet hur det är... Har man betalt lite vill man ju inte snacka ner priset, speciellt på en klocka som så sällan finns till salu. Har man betalt dyrt så vill man inte heller berätta vilken torsk man är! Men det är ju rara fåglar det här och ännu ovanligare med alla papper kvar. Så förlåt om jag duckar frågan!
 
Senast ändrad:

Oli

Omega
2-Faktor
Aldrig hört talas om märket innan, grattis till en ball klocka. Det märks tydligt på Apple Watch att designern av denna hade något finger med där.
 
Topp