• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning - May the Force be with me...

dekadent

Omega
2-Faktor
Jag har i en tidigare tråd här på Klocksnack (https://klocksnack.se/threads/går-det-att-kliva-av.50977/) spekulerat lite kring huvuvida det går att kliva av ett klockintresse. Att äga flera mekaniska underverk har varit ett tveeggat svärd då det i det närmaste kräver tillbehör såsom en winder, och har man väl köpt en winder är det mer eller mindre kört. Efter att ha smält den feedback jag fick på mitt förra inlägg beslöt jag mig till sist för att återigen, en sista gång, sätta kurs mot Uret.se, via UretVintage.se.

Min OP 116000 genererade ett inbytespris som nog kunde jämförts med KS Köp & Säljs önskemål om "billigast i Europa hos C24:as mest obskyra gråhandlare" och efter lite diskussion med Uret.se kring deras önskade utpris på den klocka jag önskade enades vi om en mellanskillnad båda parter var nöjd med. Rabatten blev det KS mer meriterade flippare anser att man kan få hos en AD för detta märke.

4AJM9eA.jpg

Bild 1: Ett sista farväl

Jag kan dock inte gå hela vägen. Av sentimentala skäl kan jag inte gå hela vägen. Iallafall inte än. Min BB Gen 1 landar längst in i garderoben. Jag menar verkligen längst in.

HVdaQoW.jpg

Bild 2: Idag röd, i morgon ...

Time passes... och idag kom så beskedet. Det finns ett paket att hämta. Efter ett kort ögonblick av panik hos Postnord, "Öööh, det här paketet har ingen placeringsinformation registrerad. Var är det då?", kunde jag vandra hem med ett paket som var både stort och tungt. Efter alla trådar om Urets något mindre lyckade leveranser senaste tiden började tvivlet gnaga i mig. Har Uret ställt till det för sig ännu en gång.

yB7ReEB.jpg

Bild 3: Content is king

Innehållet är iallafall välpaketerat.

wKcXYJK.jpg

Bild 4: Mat?

Innerkartongen bjuder på en överraskning. Jag inser att KS AD-falang kommer få vatten på sin kvarn. Uret säljer gamla, begagnade varor. Sen tänker jag, hur kan en AD-kund egentligen veta när butiken fick in klockan de precis avser att köpa? Hur många ADs lämnar över kundens nyköpta klocka i en trist wellpappkartong? Kan inte detta alltså hända även om man handlar en mindre populär modell från en AD?

dx67tHl.jpg

Bild 5: Hyllvärmare eller vintage?

Nu går det inte längre att behålla paketöppningsspänningen varför jag låter bilderna tala för sig själva ett tag.

2phROwa.jpg

Bild 6: Vesper Lynd: Rolex? James Bond: Omega. Vesper Lynd: Beautiful. Now, having just met you, I wouldn't go as far as calling you a cold-hearted bastard...

zUoZmV0.jpg

Bild 7: Insert VHS tape

nu7AuJQ.jpg

Bild 8: Luke, I am your father!

Jag har alltså skaffat en Omega Speedmaster Skywalker X-33. Vad är då anledningarna till att jag skaffar en quartzklocka, närmare bestämt en "Highly precise thermo-compensated multi-functional quartz movement with special functions developed and tested and qualified by the European Space Agency (ESA)"? Jag ville ha en klocka som aldrig stannade utan att behöva en winder. Jag hade efter ett antal år utan datum börjat tröttna på att gräva efter mobilen för att stämma av bäst före-datum på Salmalaxen. Jag blev som 70-talist förförd av namnet och The Force Awakens gjorde inte saken lättare. Och fjärde generationens X-33 levererade på samtliga punkter.

Så, levererade Uret en begagnad klocka? Nej. Certet är stämplat hos en Omega AD i ett av våra baltiska grannländer, verifierad med AD-listan på Omegas site. Datumet på certet är sista mars i år och serienummret överensstämmer. All plast är kvar på klockan, som dessutom går som den ska.

s6KYpN0.jpg

Bild 9: Färskvara

R6PmTTf.jpg

Bild 10: Plastik fantastik

KS88g0T.jpg

Bild 11: It's a wrap!

BEZuUZX.jpg

Bild 12: Beep beep!

Hur är då kvalitetskontrollen på en såpass dyr quartzklocka? Ärligt talat sådär, men det var jag lite beredd på efter att ha gjort min research. Visarna är inte alignade med samma precision som på andra klockor jag ägt. I övrigt har jag inte hittat något annat efter att ha genomsökt varje millimeter med lupp.

5GEavSk.jpg

Bild 13: 0,2 promille

Och för er som fortfarande orkar läsa, det obligatoriska handledsskottet!

3yCpMz3.jpg

Bild 14: Like a glove!

Mitt första intryck är att titan, boett och länk är grade 2 med små inslag av grade 5, är ett mycket udda material. Min absolut första känsla var att den kändes extremt billig, nästan som plast, men hjärnan börjar vänja sig vid kombinationen lätt utan att för den sakens skull vara det minsta mjuk. Den av Omega uppgivna storleken på 45 millimeter är mätt mellan extremerna av de utstående partierna så den bärs som en 42-43. Lug till lug på höjden är den mindre än min BB. Mina just nu av sjukdom tärda handleder kommer bära upp den bättre på sikt. Alla finesserna hos kaliber 5619 är nästan värda ett eget inlägg så jag nöjer mig med att konstatera att det nog inte finns något jag inte kommer kunna ta tid på inom en överskådlig framtid.

Nu är jag en OWG!
 

dekadent

Omega
2-Faktor
Snyggt! Men det kommer en dag då du köper en till :)
Jag hoppas Yoda kan hålla mig från den mörka sidan. "A Jedi must have the deepest commitment, the most serious mind. This one a long time have I watched. All his life has he looked away… to the future, to the horizon. Never his mind on where he was. Hmm? What he was doing. Hmph. Adventure. Heh. Excitement. Heh. A Jedi craves not these things." :)
 

Icaras

Rolex
Jag tror att den här har postats i en annan tråd om X-33 här på forumet. Reparation av en äldre X-33 ombord på ISS:
:borg:
Haha! Antar att killarna som åker på sådana resor har kunskap om att reparera i princip allt som finns tillgängligt. Inte så märklig reparation i sig men han verkar ju ha koll :). Grattis till klockan TS!
 
Topp