• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Omega AT 8500

Kai

Rolex
Stort grattis! Den blåa ATn måste ändå vara den finaste! Den har sån lyster! Grattis än en gång!
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Jag vill här också tacka TS för dom välskrivna och informativa inläggen om Omegas 8500-verk. Som i denna tråd och i den några år gamla recensionen. En rätt starkt bidragande orsak till att jag själv köpte denna klocka. Skulle ju också säga... Krya på dig!
 
Ros:
Grymt snygg klocka, grattis! :)

Ris:
Vad var det för ett jäkla nato du satte på?! Sätt på länken igen eller sätt på ett annat nato! Det du drog på nu matchade liksom inte klockans elegans..
 

Flinke

Omega
Tack för recensionen och paketöppningen!

Jag blev så inspirerad att jag slog slag i saken och skaffade en egen!
Klockbilder 212.JPG
 
Grymt fin! Grattis! :)
Har dock inte begripit varför du alltid kör Nato? Känns som klockan tappar en hel del i utseende o estik , iaf för mig ;)

Började med NATO för tiotalet år sedan. Har aldrig kommit riktigt överens med länkar så det är antingen läderrem med viklås eller NATO som gäller. Håller helt med dig om att klockor dock oftast är snyggast på länk.

En nyfiken fråga, äger du något annat än omega?

Haha, nej numera är jag en OBG (One Brand Guy). Har genom åren ägt olika klockor från massor med olika tillverkare som Longines, Breitling, Rolex, Seiko och en och annan Doxa men Omega, som alltid funnits med från början, har allteftersom tagit över mer och mer och sedan några år tillbaka valde jag att rikta in samlingen helt och fullt på klockor med den grekiska bokstaven för perfektion på urtavlan. Varför nöja sig med något annat ? Det är lite som Oscar Wildes klassiska påpekande om att I am a man of simple tastes. I'm always satisfied with the best ;)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Roger

Breitling
Forumvänner ! :)

Idag landade ett paket hemma hos mig i Växjö. Vi tar väl en närmare titt på innehållet och lyfter av locket på ytterboxen...

image.jpg


Läckert ! :hungry: Den grekiska bokstaven för perfektion, watchmakings highest benchmark, ståtar på innerboxen, den numera förnämligt fina träboxen i klarlack som Omega började använda för snart två år sedan. Till höger den sedvanliga manualen och foldern för pictograms- och garantikort. Nu ska vi bara se vad som döljer sig i innerboxen...

image.jpg


Jo, en sprillans ny Aqua Terra 8500 med blå urtavla i fullsizeutförande om 41,5mm. Efterföljaren till Skyfall (som debuterade år 2012 och som då var först med både blå tavla och kaliber 8500B i AT-kollektionen). Vilken skönhet !

Refnr: 231.10.42.21.03.003
Urtavla: blå teak-dial med visare och applicerade index i rhodiumpläterat, solitt 18k guld
Boett och krona: stål, båda skruvade. 150m.
Glas: safirglas (antireflexbehandlat) och glasbaksida
Urverk: kaliber 8500G
Listpris: 48,1k

När jag skaffade min första AT 8500 år 2011 (kollektionen introducerades år 2009) fanns endast grå och mörk tavla att välja mellan; nu har kollektionen breddats och det finns ett stort urval läckra kombinationer för de allra flesta smaker. Just denna, med blå urtavla, har alltid varit en favorit. Jag saknar datumfönstret som Skyfall ståtade med, men denna har i gengäld kaliber 8500G i sitt inre. Det är en sant himmelsk manufakturkaliber och höjden av ingenjörskonst, denna den senaste och mest fulländade versionen av det bästa urverket människan någonsin skådat.


Kaliber 8500 innehåller sammanlagt 202 komponenter varav några är tunnare än ett hårstrå och arbetar med toleranser som mäts i mikron. Dubbla, DLC-belagda fjäderhus levererar kraften till balansen som andas fritt och som arbetar i en takt av 25.200 halvsvängar per timme. Co-axial gång med gånghjul i tre nivåer, i G-versionen synnerligen spektakulär med sitt kaststjärneliknande utseende (som Omega först lanserade i kaliber 9300 år 2011). Balansen är tryggt förankrad i en överlöpande bro och kiselspiralen, som introducerades i kaliber 8500B, är en förutsättning för urverkets enastående antimagnetiska egenskaper.


Apropå de tre olika urverksversionerna; här finns samtliga tre varianter representerade...

image.jpg


Till vänster min AT 8500 tillverkad år 2011, med kaliber 8500A med Nivarox-Anachron spiral. I mitten min PO 8500 tillverkad år 2015, med kaliber 8500B som skiljer sig såtillvida att den har Omegas patenterade Si14-spiral i kisel. Till höger slutligen dagens nyförvärv, också tillverkad år 2015, med kaliber 8500G (G för Gauss, Omega hoppar alltså över C, D, E och F) som bygger vidare på föregångarna och gentemot dessa därtill har ett nytt gånghjul och nya antimagnetiska legeringar i bland annat balanshjul och tapparna till löpverkets kugghjul - modifieringarna löser helt och fullt ett problem som förföljt industrin i årtionden; det mekaniska urverkets känslighet för magnetism.

Vi förpassar länken till samlingen och kör med ett passande NATO istället...

image.jpg


Vilken underbart blå lyster ! Linjerna i urtavlan, Omegas teak-dial concept, ska anspela på fina träbåtars lackerade trädäck.

Wristshot dröjer lite. Jag råkade ut för en olycka när jag cyklandes blev påkörd av en bilist för en dryg vecka sedan så min sargade högra handled är gipsad en månad framåt. Nyförvärvet får bida sin tid med resten av samlingen i bankfacket en stund innan jag åter kan ta på och av klockor på egen hand igen - då är det verkligen dags för lite wristtime :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Snygg!
 

ernst

Omega
Jag är generellt ett fan av Omegas produkter men den här gjorde det inte riktigt för mig. Jag tycker assymetrin mellan visarna är en aning störande, men det kanske mest är en vanesak.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Det är väl inte dess starkaste sida. Testade att ta en bild i helmörker. Klockan har dock varit inomhus hela dagen:

Är man van vid Omegas dykare (har en med svärdvisare) så är det en besvikelse men ärligt talat, är den sämre än andra jämförbara klockor (Rolex OP, IWC 3239) ?
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Forumvänner ! :)

Idag landade ett paket hemma hos mig i Växjö. Vi tar väl en närmare titt på innehållet och lyfter av locket på ytterboxen...

image.jpg


Läckert ! :hungry: Den grekiska bokstaven för perfektion, watchmakings highest benchmark, ståtar på innerboxen, den numera förnämligt fina träboxen i klarlack som Omega började använda för snart två år sedan. Till höger den sedvanliga manualen och foldern för pictograms- och garantikort. Nu ska vi bara se vad som döljer sig i innerboxen...

image.jpg


Jo, en sprillans ny Aqua Terra 8500 med blå urtavla i fullsizeutförande om 41,5mm. Efterföljaren till Skyfall (som debuterade år 2012 och som då var först med både blå tavla och kaliber 8500B i AT-kollektionen). Vilken skönhet !

Refnr: 231.10.42.21.03.003
Urtavla: blå teak-dial med visare och applicerade index i rhodiumpläterat, solitt 18k guld
Boett och krona: stål, båda skruvade. 150m.
Glas: safirglas (antireflexbehandlat) och glasbaksida
Urverk: kaliber 8500G
Listpris: 48,1k

När jag skaffade min första AT 8500 år 2011 (kollektionen introducerades år 2009) fanns endast grå och mörk tavla att välja mellan; nu har kollektionen breddats och det finns ett stort urval läckra kombinationer för de allra flesta smaker. Just denna, med blå urtavla, har alltid varit en favorit. Jag saknar datumfönstret som Skyfall ståtade med, men denna har i gengäld kaliber 8500G i sitt inre. Det är en sant himmelsk manufakturkaliber och höjden av ingenjörskonst, denna den senaste och mest fulländade versionen av det bästa urverket människan någonsin skådat.


Kaliber 8500 innehåller sammanlagt 202 komponenter varav några är tunnare än ett hårstrå och arbetar med toleranser som mäts i mikron. Dubbla, DLC-belagda fjäderhus levererar kraften till balansen som andas fritt och som arbetar i en takt av 25.200 halvsvängar per timme. Co-axial gång med gånghjul i tre nivåer, i G-versionen synnerligen spektakulär med sitt kaststjärneliknande utseende (som Omega först lanserade i kaliber 9300 år 2011). Balansen är tryggt förankrad i en överlöpande bro och kiselspiralen, som introducerades i kaliber 8500B, är en förutsättning för urverkets enastående antimagnetiska egenskaper.


Apropå de tre olika urverksversionerna; här finns samtliga tre varianter representerade...

image.jpg


Till vänster min AT 8500 tillverkad år 2011, med kaliber 8500A med Nivarox-Anachron spiral. I mitten min PO 8500 tillverkad år 2015, med kaliber 8500B som skiljer sig såtillvida att den har Omegas patenterade Si14-spiral i kisel. Till höger slutligen dagens nyförvärv, också tillverkad år 2015, med kaliber 8500G (G för Gauss, Omega hoppar alltså över C, D, E och F) som bygger vidare på föregångarna och gentemot dessa därtill har ett nytt gånghjul och nya antimagnetiska legeringar i bland annat balanshjul och tapparna till löpverkets kugghjul - modifieringarna löser helt och fullt ett problem som förföljt industrin i årtionden; det mekaniska urverkets känslighet för magnetism.

Vi förpassar länken till samlingen och kör med ett passande NATO istället...

image.jpg


Vilken underbart blå lyster ! Linjerna i urtavlan, Omegas teak-dial concept, ska anspela på fina träbåtars lackerade trädäck.

Wristshot dröjer lite. Jag råkade ut för en olycka när jag cyklandes blev påkörd av en bilist för en dryg vecka sedan så min sargade högra handled är gipsad en månad framåt. Nyförvärvet får bida sin tid med resten av samlingen i bankfacket en stund innan jag åter kan ta på och av klockor på egen hand igen - då är det verkligen dags för lite wristtime :)

Vänligen
Forumets undersköterska

Wow! Vilken härlig nivå på såväl paketets innehåll, språket och kunskapsnivån! Inspirerande!

Stort grattis!

Edit: Insåg precis att jag gjort klassikern att haka på en ny användares grattis-bump av gamla trådar. Shame on me. Skyller på att jag är uppe mitt i natten med barn som vägrar sova. :)
 

kirex

Cartier
Kalle, ett av de bästa inlägg jag har läst!
Som en hel tidningsartikel i flera delar om Omega:s kaliber 8500. Grattis till den nya klockan, Aqua Terra 8500, med den underbara blå tavelfärgen. Visserligen ska man väl inte hänvisa till andra klockfabrikat, men jag gör det ändå som en komplimang, och säger, - tavelfärgen påminner väldigt mycket om den som kallas blå på Philippe Patek Nautilus 5711/1A. Hoppas handen fixar sig snart. Du är ju undersköterska så du vet vad eftervård du behöver för att snabbt friskna till ;), så snart kan du börja använda din nya Aqua Terra 8500 hoppas jag verkligen :).
:omega: for ever!
 
Topp