• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning Pequignet Rue Royale 9010133 CN

Ronnie

Silver
Okej, jag skippar själva paketöppningen, eftersom den skulle se exakt likadan ut som för min förra klocka: https://klocksnack.se/posts/2221317/

Här slutar jakten.
Jag har inte hittat någon annan klocka som checkar av den här listan:
Automatisk
Gångreservmätare
Lång gångreserv (72h garanterad isokronism)
Fint inhouse-urverk
Glasbaksida
Höga krav på urverkets exakthet (Pequignet har placerat sig högt i Concours International de Chronométrie)
Traditionell design (vit urtavla med enkel layout, fickursaktig boett, svart läderarmband)
Fri från dag- och datumfönster
Intressant historia

Det var bara en viktig punkt som den inte uppfyllde; den var bara vattentät till 50M.
Innan jag hann skaffa den så ändrade de, som på beställning, till 100M och klockan är nu tillräckligt badvänlig för min smak.

Hade jag fått önska fritt så hade kanske hela urtavlan haft ett guillochémönster, och företaget kanske hade haft en mindre brokig samling klockor i sin katalog. För mig råkade just den här modellen bli en fullträff, så jag klagar inte.
Jag hade inte sett den här versionen med vit tavla i verkligheten innan jag bestämde mig för att samla ihop till den, så det var lite nervöst när den skulle inhandlas! Den svarta visste jag var riktigt fin, men jag ville ha en så klassisk modell som möjligt -vit urtavla och svart alligatorband. Jag valde rätt tycker jag!
Foton följer.

IMG_0189.JPG

IMG_0171.JPG

IMG_1018.JPG

IMG_1037.JPG

IMG_1072.JPG

IMG_1077.JPG

Tack så mycket!

Jag lägger in lite specs från tillverkaren så tråden blir lite mer komplett, även om det mesta är likadant som för min förra Pequignet:

MOVEMENT
Manufacture movement with automatic winding - Calibre Royal
21,600 vibrations/hour (3 Hz), dual direction automatic winding, initial force distribution by a central barrel axis
88-hour power reserve design, dial display with 72-hour guaranteed isochronism
Small seconds at 4 o’clock symmetrical to power reserve
Movement finish: bridges and main plate circular-grained and snailed, with Côtes de Genève
Oscillating weight with sunray finish and rhodium plating, gilt "Fleur de Lys" logo
Large balance with compensating screws in solid gold

CASE
Diameter : 42 mm
316L Stainless Steel
Polished steel finish
Case-back secured by 6 screws with polished heads
Sapphire crystal and case-back with anti-reflection
Crown embossed with Fleur de Lys logo
Water-resistant: 100 meters

DIAL
Silvered Opaline
Fine snailed small seconds
Recessed Power Reserve
Rhodium-plated applique chapter ring and logo
Polished steel hands

BRACELET
Large-scaled remborded black alligator
Available in folding clasp or ardillon buckle embossed with Fleur de Lys logo

Är loggan som är svart, ska den föreställa en ros eller vad är det för symbol?

Heraldisk lilja (fr. fleur de lys, 'liljansblomma', avseende blomman hos svärdsliljan), även fransk lilja, är en särskild stiliserad ornamentbild (allmän bild) som har använts i många olika sammanhang inom heraldik, konst och med kristen symbolik. Inom heraldiken är det denna bild som avses om man skriver "lilja". Blomman med samma namn kallas "naturlig lilja".

Tillbaka
Topp