• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning - there will be many like it, but this one is mine.[VC]

Stort grattis, riktigt snygg. Kvalitetspost i övrigt och en riktig fin trippel också.

Bara att njuta nu då :)
114[1].gif

Gäller de flesta PPs också.
Precis. Patek är väl närmast ökända för att sakna hack? Länge sedan jag hade en klocka utan hack, men tydligen kan man dra ut kronan och "hålla emot" rent mekaniskt för att ställa sekundvisaren. Det är väl lite "don't try this at home, kids" över det tricket bara...

Åh jaså? Fascinerande. Jag har aldrig tänkt på det faktiskt. Så går det när man bara håller på med modernt råläcks ;)
De delar väl en hel del grundarkitektur på urverken, så inte så konstigt. El Primero har inte heller hackfunktion.

Precis. Patek är väl närmast ökända för att sakna hack? Länge sedan jag hade en klocka utan hack, men tydligen kan man dra ut kronan och "hålla emot" rent mekaniskt för att ställa sekundvisaren. Det är väl lite "don't try this at home, kids" över det tricket bara...
Det går på vissa urverk men är tveksam till att det går på just PPs verk.

De delar väl en hel del grundarkitektur på urverken, så inte så konstigt. El Primero har inte heller hackfunktion.
Oj, el Primero också? Visste jag inte heller. När jag läste om hack-hacket (hehe) så vill jag minnas att det Calatrava som var aktuell. Men som sagt, testa det inte hemma hos dig!

Ah cool. Är som sagt inte alls insatt i det, men självklart naturligt att många kronografen av den här typen har en hel del likheter på insidan.

På PPs 324 verk som sitter i bl.a. 5711 och 5167 går det i många fall att stoppa sekundvisaren genom att mycket sakta vrida kronan åt fel håll.
På den 5711 jag hade som nu @k0ltrasten har var det ganska svårt att få det att fungera. Kanske har blivit lättare med tiden? :)
På min nuvarande 5167 så är det enkelt att stoppa sekundvisaren med samma manöver.

Tillbaka
Topp