• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Paketöppning: Vostok Amphibia 420526 "Zissou"

Första ryssen inhandlad... man slås ju ganska direkt av den "otroliga" kvalitén :p
Men när man ser till att förkasta armbandet dit de hör hemma så blev ju läget lite bättre, som ni alla vet :)
Armbandet känns nästan som att de är gjort av aluminium, kronan likaså.

Urverk: Vostock Cal. 2416B 31J
Hastighet: 19800 bph
Hus: Rostfritt
Glas: Acrylglas
Armband: Så kallat "rostfritt"

Leverans
IMG_1028_1.JPG IMG_1029_1.JPG IMG_1033_1.JPG IMG_1036_1.JPG

Klockan
IMG_1041_1.JPG

IMG_1057_1.JPG

IMG_1044_1.JPG

IMG_1050_1.JPG IMG_1051_1.JPG IMG_1038_1.JPG IMG_1056_1.JPG IMG_1060_1.JPG IMG_1061_1.JPG

Urverket
IMG_1064_1.JPG
IMG_1066_1.JPG

IMG_1067_1.JPG IMG_1076_1.JPG

Lumeshot
IMG_1054_1.JPG


Wristshot
IMG_1088_1.JPG


Gångkulturen
Från fabrik var de ju inte direkt någon höjdare
IMG_1072_1.JPG

Men efter lite ruckande så blev de bättre men den viker av tämligen mycket beroende på position. Den gungar som fram, inte direkt någon linjär kurva :)
IMG_1077_1.JPG


Sammanfattning
För 500kr så är det helt ok måste jag säga men inte direkt imponerad som te.x kinesen jag fick nyligen, visserligen mer än 3ggr pengarna,
Armbandet borde bara förbjudet att använda :) trodde jag stött på risiga armband förut till te.x billiga batteriklockor men detta tar nog priset :)
Värt att notera var att ingen av alla två packningar var infettade på något sätt utan helt torra, vill man använda en sådan här på riktigt så bör man nog fetta in dem, min fick lite av Seikos silicone grease .
Får väl se om ett tag hur den håller måttet.

//Magnus
 

Bilagor

  • IMG_1081_1.JPG
    IMG_1081_1.JPG
    108.5 KB · Visningar: 139

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Grattis! En riktig klassiker.:)
Håller med om länken, hur lyckas de göra den så dålig?
Det jag tycker är charmigast (även om jag ett tag var helt övertygad om att det var ett produktionsfel på mitt exemplar) är den härligt sladdriga kronan (världens sladdrigaste?). Eller har de fixat (förstört:D) det på nyare utgåvor?
 
Grattis! En riktig klassiker.:)
Håller med om länken, hur lyckas de göra den så dålig?
Det jag tycker är charmigast (även om jag ett tag var helt övertygad om att det var ett produktionsfel på mitt exemplar) är den härligt sladdriga kronan (världens sladdrigaste?). Eller har de fixat (förstört:D) det på nyare utgåvor?
Kronan är precis lika sladdrig på mitt exemplar, skall nog vara så :)
 
Grattis! En riktig klassiker.:)
Håller med om länken, hur lyckas de göra den så dålig?
Det jag tycker är charmigast (även om jag ett tag var helt övertygad om att det var ett produktionsfel på mitt exemplar) är den härligt sladdriga kronan (världens sladdrigaste?). Eller har de fixat (förstört:D) det på nyare utgåvor?

Det ska vara så. Kommer inte ihåg exakt varför nu men de hade ett gäng finurliga lösningar på Amphibiorna som bl.a. har med vattentätheten att göra. Finns förklarat i olika artiklar på nätet om du vill googla fram den exakta förklaringen.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Grattis! En riktig klassiker.:)
Håller med om länken, hur lyckas de göra den så dålig?
Det jag tycker är charmigast (även om jag ett tag var helt övertygad om att det var ett produktionsfel på mitt exemplar) är den härligt sladdriga kronan (världens sladdrigaste?). Eller har de fixat (förstört:D) det på nyare utgåvor?

Kronan är precis lika sladdrig på mitt exemplar, skall nog vara så :)

Det ska vara så. Kommer inte ihåg exakt varför nu men de hade ett gäng finurliga lösningar på Amphibiorna som bl.a. har med vattentätheten att göra. Finns förklarat i olika artiklar på nätet om du vill googla fram den exakta förklaringen.

Jupp. Det har med tätheten att göra. Ryssarnas knep för att få en klocka som håller tätt på 200m var att istället för att göra som schweizarna som byggde en så stabil klocka som mycket så använde sig ryssarna av vattentrycket. Anledningen till att de gjorde så var för att ryssarna inte kunde tillverka klockorna med den precision som behövdes för att tillverka delar som passade ihop perfekt så istället använde de vattentrycket för att försluta klockan. Under 20bars tryck så ändrar klockan helt enkelt form och plattar till sig. Plexit trycks ut mot sidorna och boettlocket (som sitter med bajonett) trycks in i en väldigt bred packning. Pågrund av att klockar ändrar form under tryck så kunde de inte ha en fast krona utan kronan sitter på en koppling så att den tillåter att caset rör sig. Väldigt finurlig lösning som hittades på av en manlig, och på den tiden helt häpnandsväckande, en kvinnlig ingenjör som jag tyvärr inte kommer på namnen på.
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Första ryssen inhandlad... man slås ju ganska direkt av den "otroliga" kvalitén :p
Men när man ser till att förkasta armbandet dit de hör hemma så blev ju läget lite bättre, som ni alla vet :)
Armbandet känns nästan som att de är gjort av aluminium, kronan likaså.

Var köpte du den någonstans?
Någon annan som vet var man kan lägga vantarna på en?
 
Första ryssen inhandlad... man slås ju ganska direkt av den "otroliga" kvalitén :p
Men när man ser till att förkasta armbandet dit de hör hemma så blev ju läget lite bättre, som ni alla vet :)
Armbandet känns nästan som att de är gjort av aluminium, kronan likaså.

Urverk: Vostock Cal. 2416B 31J
Hastighet: 19800 bph
Hus: Rostfritt
Glas: Acrylglas
Armband: Så kallat "rostfritt"

Leverans
IMG_1028_1.JPG IMG_1029_1.JPG IMG_1033_1.JPG IMG_1036_1.JPG

Klockan
IMG_1041_1.JPG

IMG_1057_1.JPG

IMG_1044_1.JPG

IMG_1050_1.JPG IMG_1051_1.JPG IMG_1038_1.JPG IMG_1056_1.JPG IMG_1060_1.JPG IMG_1061_1.JPG

Urverket
IMG_1064_1.JPG
IMG_1066_1.JPG

IMG_1067_1.JPG IMG_1076_1.JPG

Lumeshot
IMG_1054_1.JPG


Wristshot
IMG_1088_1.JPG


Gångkulturen
Från fabrik var de ju inte direkt någon höjdare
IMG_1072_1.JPG

Men efter lite ruckande så blev de bättre men den viker av tämligen mycket beroende på position. Den gungar som fram, inte direkt någon linjär kurva :)
IMG_1077_1.JPG


Sammanfattning
För 500kr så är det helt ok måste jag säga men inte direkt imponerad som te.x kinesen jag fick nyligen, visserligen mer än 3ggr pengarna,
Armbandet borde bara förbjudet att använda :) trodde jag stött på risiga armband förut till te.x billiga batteriklockor men detta tar nog priset :)
Värt att notera var att ingen av alla två packningar var infettade på något sätt utan helt torra, vill man använda en sådan här på riktigt så bör man nog fetta in dem, min fick lite av Seikos silicone grease .
Får väl se om ett tag hur den håller måttet.

//Magnus

Gällande kronan så finns det utbyteskronor i rostfritt stål att beställa från meranom.com. De har massor med delar så att man kan modda klockan. Och så har du jättemycket aftermarket-delar på ebay också. :)
(På meranom.com så går man in i menyn, sen väljer man "Amphibia Classic" och därefter "Spare Parts".)
 
Topp