Nu ser det ut att ha löst sig!
Har vilat på hanen med uppdateringar beroende på att ansvarsfördelningen har flytit runt mellan mig, säljare, DHL sverige samt DHL Venezuela.
Idag fick jag iallafall besked om full utbetalning, (har dock inte sett mina dollars än).
Alla parter har skött sig bra, men har som sagt varit oklart vem som har ägt problemet.
Tydligen så skall det gå till så att köparen som upptäcker problemet kontaktar säljaren. Säljaren gör i sin tur en reklamation och begär ut försäkran. Säljaren ersätter köparen. Köparen har inte beställt något av fraktfirman och har därmed inget avtal med dem.
I detta fall gick det dock inte till som ovan.
Skönt med försäkrat paket (i detta fall försäkrat till transaktionsvärdet), i annat fall betalas en schablonavgift på 25$/kg.
Jaha, vad drar vi för lärdom av det här då?
-Försäkrad försändelse kan va fint om värdet är tråkigt högt att förlora.
-Var god och emballera väl, så att grejjorna kommer fram hela och schyssta.
-Det ordnar sig för det mesta
Då var det väl bara att ge sig ut på jakt efter en annan klocka.
