• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

panerai 372 eller Rolex Submariner?

funkis98

Omega
Hej!

Skulle vilja höra era kommentarer till om man ska köpa en Panerai 372 eller en Rolex Submariner?

personligen är jag nog mest intresserad av Paneraien men lite orolig över Panerais framtid då Panerai har en blomstrande tid just nu vilket dem har lätet växa fram under en kort tid. Man är ju inte så sugen på att köpa en klocka som kostar 84 000kr nu och sen om några år så kostar den bara hälften så mycket.

Vad tycker ni?

Mvh Funkis0174
 
Om du inte tidigare ägt en Sub så kommer du förr eller senare hamna på en sån.
Har du ägt en så säger jag Panerai.
Har själv haft båda och gillat dom båda två men har nu slagit mig till ro med en 16613.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Två fina klockor du väljer mellan. Här på KS kommer du garanterat få höra att det är Sub som gäller; tycker dock PAM372 är det roligare valet i detta fall. 372:an förvaltar Panerais dna på ett härligt sätt. Suben är givetvis en ikon, men ett kanske lite tråkigare och vanligare val.. 372 är en eftertraktad modell som borde hålla andrahandsvärdet ganska bra.

Edit: du bör för övrigt kunna hitta en ny 372:a till ett väsentligt bättre pris än listpriset..
 

funkis98

Omega
Två fina klockor du väljer mellan. Här på KS kommer du garanterat få höra att det är Sub som gäller; tycker dock PAM372 är det roligare valet i detta fall. 372:an förvaltar Panerais dna på ett härligt sätt. Suben är givetvis en ikon, men ett kanske lite tråkigare och vanligare val..
Ja jag förstår att sub är ett vanligt råd här men jag håller med om paneraien
 

funkis98

Omega
Två fina klockor du väljer mellan. Här på KS kommer du garanterat få höra att det är Sub som gäller; tycker dock PAM372 är det roligare valet i detta fall. 372:an förvaltar Panerais dna på ett härligt sätt. Suben är givetvis en ikon, men ett kanske lite tråkigare och vanligare val.. 372 är en eftertraktad modell som borde hålla andrahandsvärdet ganska bra.

Edit: du bör för övrigt kunna hitta en ny 372:a till ett väsentligt bättre pris än listpriset..
Kontaktade Nymans ur i Stockholm då jag fick det priset. Var bör man leta efter en ny Panna 372?
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor

funkis98

Omega

Bilagor

  • klockor.jpg
    klockor.jpg
    56.1 KB · Visningar: 503

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag vill våga påstå med relativt hög säkerhet att en Panerai kommer stå sig bra i värde. Rent av så om man vill hoppas på avkastning på något man köper nytt idag så skulle jag chansa på Panerai framför Rolex. Med det sagt har jag själv för klena handleder och föredrar Sub själv. På rätt man är det dock riktigt snyggt med en Panerai på brunt läder.
 

funkis98

Omega
Jag vill våga påstå med relativt hög säkerhet att en Panerai kommer stå sig bra i värde. Rent av så om man vill hoppas på avkastning på något man köper nytt idag så skulle jag chansa på Panerai framför Rolex. Med det sagt har jag själv för klena handleder och föredrar Sub själv. På rätt man är det dock riktigt snyggt med en Panerai på brunt läder.
Ja det är riktigt fint med Panerai och brunt läder
 

joca

Patek
2-Faktor
Så olika klockor. Tror inte du behöver vara orolig för värdet på varken Panerai eller Rolex, tror ingen av de kommer "sjunka till botten".
Mitt val blir en sub då jag tycker pannan känns för stor :)
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Köp den beg. eller grått så löser det sig med det grova värdetappet, 372 är ändå en av de mest poppis modellerna... Finns nån för 54k på c24(tysk handlare) från oktober 2014... Och nån 2011 från uretvintage för ung. 50k...
Sub är kul om man inte haft en förut, känns som en sub måste man ha haft innan man dör... Men å andra sidan blir det du och 25000 andra svenskar som har sub, och du och kanske max 100 svenskar som har panerai 372 (beroende på vad du köper)... sub hittar du exempelvis 114060 för >50k på c24 sprillans från italia... 116610 blir ju såklart lite dyrare... 54k billigaste jag hittar från 2014 från san marino(om man nu vågar sig på det)...

M.a.o. ungefär samma pris, bara att bestämma sig om man vill vara en i mängden eller lite mer unik!
 
Senast ändrad:

Alekskr

Omega
372! Grym klocka om du är sugen på en panerai. Hitta en till ett vettigt pris, köp och bär den. Då kommer du få svaret om du valt rätt. I värsta fall får du sälja den och köpa en sub.
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    91.7 KB · Visningar: 106

BOTL

Panerai
Jag tycker inte de flesta bär upp en Panna, det ser i mina ögon lite löjligt ut. Men är du byggd så det funkar så är det ett kul alternativ.

Personligen hade jag köpt en hulken
 

funkis98

Omega
En sak jag tycker är synd med Rolex är att det finns så sjukt många kopior och om man bor som jar som har 30mil till stockholm så är det lite synd om man köper en rolex för då tror bara alla att den är falsk.

Detta tror jag inte att man upplever med Paneraien
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
En sak jag tycker är synd med Rolex är att det finns så sjukt många kopior och om man bor som jar som har 30mil till stockholm så är det lite synd om man köper en rolex för då tror bara alla att den är falsk.

Detta tror jag inte att man upplever med Paneraien
Ingen har någonsin misstagit mina Rolex för falska, varken i eller utanför sthlm :rolleyes:
 

Bjudko

Cartier
Hur grova handleder och armar har du? heter du inte Arnold eller Lou så blir det nog bara löjligt. Jag har en känsla att stora klockor är något som var poppis för flera år sedan, förutom möjligtvis i USA där det verkar vara nice fortfarande. Men så är ju passformen på deras kläder i likhet med storleken på en Panerai också.

Men köp den du gillar mest.
 

bluetrain

Cartier
Var själv inne på exakt samma frågeställning... Panna eller sub...? Har alltid uppskattat panerai och i synnerhet 372:an är grymt fin! "Problemet" kan vara att den lätt ser stor ut om du har smala (eller inte tjocka) handleder. den ser då lätt lite grooosse ut. Hade själv egentligen aldrig en tanke på en sub. Men men men... Efter att väl ha provat en (det var i ärlighetens namn först GMT jag provade men ändå!) så blev jag förvissad om att sub var, åtminstone i mitt fall, vägen framåt. Så prova båda! Eller varför inte en Deep Sea om du vill ha lite större åt subhållet? Förstår att värdetapp (oavsett val) inte är ointressant men samtidigt är det väl viktigt du väljer med hjärtat? Förhoppningsvis så skaffar du ju dig en "keeper" som du kommer ha länge.
 

funkis98

Omega
Var själv inne på exakt samma frågeställning... Panna eller sub...? Har alltid uppskattat panerai och i synnerhet 372:an är grymt fin! "Problemet" kan vara att den lätt ser stor ut om du har smala (eller inte tjocka) handleder. den ser då lätt lite grooosse ut. Hade själv egentligen aldrig en tanke på en sub. Men men men... Efter att väl ha provat en (det var i ärlighetens namn först GMT jag provade men ändå!) så blev jag förvissad om att sub var, åtminstone i mitt fall, vägen framåt. Så prova båda! Eller varför inte en Deep Sea om du vill ha lite större åt subhållet? Förstår att värdetapp (oavsett val) inte är ointressant men samtidigt är det väl viktigt du väljer med hjärtat? Förhoppningsvis så skaffar du ju dig en "keeper" som du kommer ha länge.
Jag är nog inte så orolig över att den är för stor även om jag har "vanliga" handleder. Det jag gillar med Pannan är att glaset är mer skål liknande vilket liknar plexi lite
 

Marli

Cartier
En sak jag tycker är synd med Rolex är att det finns så sjukt många kopior och om man bor som jar som har 30mil till stockholm så är det lite synd om man köper en rolex för då tror bara alla att den är falsk.

Detta tror jag inte att man upplever med Paneraien

Det är väl bara ett plus? Har snackat bort nyfikna mer än en gång med 'är det inte fantastiskt vad man kan få tag på silk market för några hundringar....' :)
 
Topp