• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai & 74?

Nedro

Panerai
2-Faktor
Säkert inte omöjligt att finna ett svar men alltid trevligt att få det berättat av alla kunniga här inne på Klocksnack.

Men seriöst vad är det för koppling med att ha numret 74 tryckt på band till Panerai?

Kan ju inte vara kopplat till någon särskild modell? Eller limited? var det en kändis som bar en klocka med ett sådant band, eller finns det på någon ball bild?

Vad vet jag, uppenbarligen inte mycket! ;)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vi har pratat om det många gånger i tråden. Kort sagt så är det ett katalogiseringsnummer för museum/auktionsverk, minns inte vilket på rak arm, Christies kanske, när de katalogiserade klockor... så då värderade de inte armbanden så högt utan skrev siffror på banden. Den 6152/1 som var mest poppis i kollektionen hade 74-bandet.

Citat från internet: "The 74 was actually written on the strap of a Panerai 6152/1 with an Angelus movement that is displayed at the PaneraiMuseum."
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Saxat från Paneristi.com:

Some "legends" going around of the numbers origin suggested that it was likely a number matching/given to one of the operative Black Seals who wore the watch during underwater SLC (Pig SUB) missions. This was the first theory I heard about the number 74.

Later another story I heard, which although less heroic I tend to believe is the correct history of this number, was that the Panerai Museum in Florence marked a number on that very watch you see photographed in the Panerai Cat. as a means for the museum to catalogue reference that particular exhibit. While it sounds somewhat strange to say the least that a museum would place a mark on the actual piece being exhibited, you have to remember we are taking about Italians here! So anything's possible. :-d

Apparently there is another watch exhibited with a number forty something as well, which is marked on the watch strap and is also referenced by some strap makers on their reproductions. (possibly No. 41 as imprinted onto the S.M.Z. strap by Wotancraft)
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Hmm spännande, men det finns alltså ingen helt säker förklaring? Spännande, men lite otroligt att inte världens klocknördar kunnat finna sanningen isåfall?
 

azcii

Patek
2-Faktor
Vi har pratat om det många gånger i tråden. Kort sagt så är det ett katalogiseringsnummer för museum/auktionsverk, minns inte vilket på rak arm, Christies kanske, när de katalogiserade klockor... så då värderade de inte armbanden så högt utan skrev siffror på banden. Den 6152/1 som var mest poppis i kollektionen hade 74-bandet.

Citat från internet: "The 74 was actually written on the strap of a Panerai 6152/1 with an Angelus movement that is displayed at the PaneraiMuseum."
Har jag drömt eller finns det en bild från 50-talet där en "frogman" har på sig en panna och man ser siffrorna på bandet ganska tydligt?
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag har hört en liknande story, men den jag hörde var att man använt siffrorna på banden i militären med sitt nummer för att hålla kolla på vilken som var vilken när man lämnade in den hos quartermastern (ord på svenska?).

Vilket stämmer in på det @azcii(nee Azcope) sa.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag har hört en liknande story, men den jag hörde var att man använt siffrorna på banden i militären med sitt nummer för att hålla kolla på vilken som var vilken när man lämnade in den hos quartermastern (ord på svenska?).

Vilket stämmer in på det @azcii(nee Azcope) sa.
Intendent. :) You're welcome.
 
Topp