• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Panna för mindre handled? Vilken modell?

Putteman

Silver
Jag gillar estetiken i Panerai, men dom är som bekant rätt stora. Personligen så trivs jag normalt bäst i klockor som är typ 35-36 mm.......

Men självklart är diametern egentligen fullständigt sekundär, det är lug to lug i viss kombination med formen på bandhornen som gör det till ifall klockan sitter bra eller inte.

Jag fick förmånen att prova en Panerai 441 häromdagen, fantastiskt ball skapelse, dock för lång för min handled.

Det för mig såklart in på den givna frågan. Vilken Panna är kortast/minst?

Jag gillar estetiken i Panerai, men dom är som bekant rätt stora. Personligen så trivs jag normalt bäst i klockor som är typ 35-36 mm.......

Men självklart är diametern egentligen fullständigt sekundär, det är lug to lug i viss kombination med formen på bandhornen som gör det till ifall klockan sitter bra eller inte.

Jag fick förmånen att prova en Panerai 441 häromdagen, fantastiskt ball skapelse, dock för lång för min handled.

En Panerai Radiomir PAM 337 42mm är 47mm lång, den har dock inga horn så den känns nog större (vilket är poängen med Panerai, men men...)

En Luminor Due 38mm är 46mm lång, inkl. horn, vilket gör att boetten är avsevärt kortare/mindre. Den har dock ingen vattentålighet att tala om och är tänkt som ett dressur, kanske främst för kvinnor, men det finns lite mer unisex-modeller också. Du hittar Due här https://www.panerai.com/nl/en/collections/watch-collection/luminor-due.html och https://watchbase.com/panerai/luminor-due ... den senare listar storlekar lite bättre.

Som mårt skriver är 337/338 två extremt korta pannor l2l med tanke på casediameter på 42mm och wirelugs.

Men testa Quaranta (40mm) innan du bestämmer dig i alla fall tycker jag! En Panerai ska inte se för liten ut på handleden heller.

Om 30m WR och snap-on casebacks inte är dealbreakers för dig så har du även 38mm Due :)

Testa Due 38. Köpte ”till flickvännen” men den används ganska frekvent av mig
Dock är 3atm ett skämt som azcii säger och långt ifrån vad man förväntar sig av Panerai
C3ED2E02-8E41-4AD4-B2D6-06E34395A864.jpeg

B4E14F4E-EF0C-4B40-B6C6-68F6A3D1DE94.jpeg
1F9FCB80-F689-42E0-AEB1-9AC24F0609C4.jpeg

72E8C6B7-9488-4876-B4E3-A0C237973C31.jpeg

Pam1272, quaranta, 40mm
24F304B6-BD02-4267-9EE2-4746446C0222.jpeg
Galet bra!

Sneglat på 42 mm Sub sedan tidigare, men landade väl nånstans i att boetten trots allt var för stor för mina yttepytte. Inte överdrivet förtjust i deras Radiomirs som bärs mindre, och Luminor Due intresserar mig inte.

Men fan! Hade helt missat detta släpp, då jag i princip hade gett upp hoppet om att hitta en för mig vettig Panerai, och därför (uppenbarligen felaktigt) sällan trålar denna del av forumet..

Några frågor..
  • Vad listar denna på i Sverige? Hittar den inte på Krons eller Nymans sajt, utan enbart angivet i EUR på Panerai. 75?
  • Lug to lug? Är det 49,6 som anges ovan? Hittade uppgift om 48,8 på WUS nämligen. Är måttet uppmätt av någon vänlig själ här på KS? Kanske låter trivialt, men varje millimeter räknas då man är i spaghettiarmsbranschen..
  • Quick release-systemet.. För den oinsatta, vad innebär det rent praktiskt för den befintliga bandparken man äger (dvs. vanliga jävla band..)?

Tack på förhand!

Galet bra!

Sneglat på 42 mm Sub sedan tidigare, men landade väl nånstans i att boetten trots allt var för stor för mina yttepytte. Inte överdrivet förtjust i deras Radiomirs som bärs mindre, och Luminor Due intresserar mig inte.

Men fan! Hade helt missat detta släpp, då jag i princip hade gett upp hoppet om att hitta en för mig vettig Panerai, och därför (uppenbarligen felaktigt) sällan trålar denna del av forumet..

Några frågor..
  • Vad listar denna på i Sverige? Hittar den inte på Krons eller Nymans sajt, utan enbart angivet i EUR på Panerai. 75?
  • Lug to lug? Är det 49,6 som anges ovan? Hittade uppgift om 48,8 på WUS nämligen. Är måttet uppmätt av någon vänlig själ här på KS? Kanske låter trivialt, men varje millimeter räknas då man är i spaghettiarmsbranschen..
  • Quick release-systemet.. För den oinsatta, vad innebär det rent praktiskt för den befintliga bandparken man äger (dvs. vanliga jävla band..)?

Tack på förhand!

Jag kan tyvärr inte svara på vad den listar. Den är ju ny som sagt var, de har väl inte varit snabba nog med att lägga upp på hemsidan. Du får ringa Krons/Nymans?

Jag kan tyvärr inte säga om det mäter 49,6 eller 48,8. Det jag vet är att jag fick måttet från någon här som mätt, och det kanske var @Moonphase ...

Jag är ganska säker på att Quick release på Due och Quaranta är typ en pin/bar som man kan ta bort för att använda vanliga straps. Men jag vet inte.

Jag hoppas någon annan med mer info ser det här :)

Jag kan tyvärr inte svara på vad den listar. Den är ju ny som sagt var, de har väl inte varit snabba nog med att lägga upp på hemsidan. Du får ringa Krons/Nymans?

Jag kan tyvärr inte säga om det mäter 49,6 eller 48,8. Det jag vet är att jag fick måttet från någon här som mätt, och det kanske var @Moonphase ...

Jag är ganska säker på att Quick release på Due och Quaranta är typ en pin/bar som man kan ta bort för att använda vanliga straps. Men jag vet inte.

Jag hoppas någon annan med mer info ser det här :)
Tack ändå!

Gällande quick release, så sökte jag vidare efter mitt inlägg, och av allt att döma är det bara att byta ut det mot vanliga springbars. Känns dock som en dealbreaker om det inte skulle gå, inte jättesugen på att lägga 2-3000 på varje band.. 🙂

Tack ändå!

Gällande quick release, så sökte jag vidare efter mitt inlägg, och av allt att döma är det bara att byta ut det mot vanliga springbars. Känns dock som en dealbreaker om det inte skulle gå, inte jättesugen på att lägga 2-3000 på varje band.. 🙂
Dessutom sämre band än vad man kan få för halva priset.

Galet bra!

Några frågor..

Tack på förhand!

Denna har jag sålt vidare till @FranzJaeger. Landade i att 42mm Luminor passade mig bättre. FranzJaeger kanske kan svara på lug2lug måttet.
Den listar 75k, sen får du räkna med lite rabatt om du tjatar till dig det som jag gjorde ;)
Quick release är riktigt najs men är anpassad för OEM band. Dina vanliga band fungerar alldeles utmärkt. Du kan fortfarande använda stiften

Denna har jag sålt vidare till @FranzJaeger. Landade i att 42mm Luminor passade mig bättre. FranzJaeger kanske kan svara på lug2lug måttet.
Den listar 75k, sen får du räkna med lite rabatt om du tjatar till dig det som jag gjorde ;)
Quick release är riktigt najs men är anpassad för OEM band. Dina vanliga band fungerar alldeles utmärkt. Du kan fortfarande använda stiften

Fint.

Känns inte som att de är jättevanliga (av förklarliga skäl) på andrahandsmarknaden ännu. Men jag har en plan för det hela, ska till huvudstaden i dubbla omgångar, och i oktober ska jag ned till Florens. Besök hos Panerai är givetvis inplanerat, så borde ha gott om möjligheter att borde kunna pröva och eventuellt också köpa under året.

Tack för svar gällande bandstift och pris!

Fint.

Känns inte som att de är jättevanliga (av förklarliga skäl) på andrahandsmarknaden ännu. Men jag har en plan för det hela, ska till huvudstaden i dubbla omgångar, och i oktober ska jag ned till Florens. Besök hos Panerai är givetvis inplanerat, så borde ha gott om möjligheter att borde kunna pröva och eventuellt också köpa under året.

Tack för svar gällande bandstift och pris!
En herre med tålamod. Låter klokt, har alltför många gånger köpt en klocka oprövad för att den tilltalade mig på bild och i teorin men sen har det inte funkat lika bra i praktiken.

Pam1272, quaranta, 40mm 👌
20220830_072735.jpg

Likt ts har jag avstått panerai tidigare pga storleken, men denna är perfekt för alla som inte vågar ta steget fullt ut.
Efter mindre än 3 månader med denna köpte jag en radiomir då jag insett storheten hos panerai och att de får vara stora 😁

Pam1272, quaranta, 40mm 👌
20220830_072735.jpg

Likt ts har jag avstått panerai tidigare pga storleken, men denna är perfekt för alla som inte vågar ta steget fullt ut.
Efter mindre än 3 månader med denna köpte jag en radiomir då jag insett storheten hos panerai och att de får vara stora 😁
Den där ser svinbra ut tycker jag.

Vet du L2L på den?

Vad har du för handledsmått?

Den där ser svinbra ut tycker jag.

Vet du L2L på den?

Vad har du för handledsmått?
Tackar, gillar den verkligen.
48mm L2L när jag kollade hemma, kan kolla med skjutmått imorgon för en mer exakt siffra.
17 - 17,5cm är handledsmåttet

Edit: 48,89mm visar skjutmåttet. Men med ett tjockt armband sitter den riktigt bra på mindre handleder

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp