• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

pappaklockan/OWG

Robanjo

Basic
2-Faktor
Halloj!

Liknande ämnen har behandlats men vill ha era åsikter och tips på specifikt min situation.
Jag har idag en Hamilton pilot (interstellar)
seiko alphinist, g shock fyrkant, och en gammal seiko dykar quartz.

Har börjat tänka mer och mer på att jag vill "steppa upp mitt game" och ha en vassare klocka, runt kanske runt 10-15k som jag kan ha dagligen.
Finns dock vissa premisser och det är där jag vill ha era tips.

- Är pappa till 1-åring så ska tåla lite grisande och väta ( helst 200m )
- är produktionsledare på en fordonsindustri så vistas ute i tuff miljö på jobbet.
- vill inte att klockan ska bli "ful" av slitage, snarare ge lite charm.
- Max 42mm
- Bekväm
- inte dra till sig för mycket uppmärksamhet

Vet att det blir lite motsägelsefullt, vill ha en finare klocka men vill inte behöva vara så rädd om den...

än så länge tänker jag typ Sinn 556i, Christopher Ward C65 Trident Vintage,
kanske Aquaracer kanske en combat sub?
Squale?

eller ska jag sluta vara rädd om seiko alphinisten och ha det som daglig klocka och lägga pengarna på något roligare att ha på fest osv?

Antingen squale 1521 blå eller svart om du vill gå under radarn eller nya Longines Hydroconquest, det är vad jag hade valt.
20190513_092027.jpg

Hydroconquest finns givetvis i svart och grått också
longines-hydroconquest-1.jpg

Några år gammal smp Quartz är väl ett alternativ, en automat från slutet 90/ början 00 borde du också kunna få

Har funderat på begagnad smp quartz faktiskt, min chef har någon äldre omega quartz som enda klocka och han får det defitnivt att funka.

Några år gammal smp Quartz är väl ett alternativ, en automat från slutet 90/ början 00 borde du också kunna få

Halloj!

Liknande ämnen har behandlats men vill ha era åsikter och tips på specifikt min situation.

Har börjat tänka mer och mer på att jag vill "steppa upp mitt game" och ha en vassare klocka, runt kanske runt 10-15k som jag kan ha dagligen.

- är produktionsledare på en fordonsindustri så vistas ute i tuff miljö på jobbet.
- Max 42mm
- Bekväm

Vet att det blir lite motsägelsefullt, vill ha en finare klocka men vill inte behöva vara så rädd om den...

Squale?

eller ska jag sluta vara rädd om seiko alphinisten och ha det som daglig klocka och lägga pengarna på något roligare att ha på fest osv?
En schysst beggad Breitling Aerospace ryms i budget och är en väldigt bra owg klocka. Slimmad men inte liten, håller tiden bra, tål stryk, funkar både till kostym och jeans samt jag personligen tycker att patinerad titan är snyggt. Vissa tycker att det repas för snabbt men jag tycker att det ger charm och dessutom lätt och bekvämt :) Väljer du en modell utan gulfärgade raiders så flyger den under radarn med lätthet också. De nyare EVO är ju 42mm men de äldre är ju 39-40mm och dessutom både billigare och snyggare. Rastade min igår.
A74BC88C-6799-4942-BABB-D7F6A8D37396.jpeg

inte alls min stil egentligen men på något sätt rätt tuff ändå!

En schysst beggad Breitling Aerospace ryms i budget och är en väldigt bra owg klocka. Slimmad men inte liten, håller tiden bra, tål stryk, funkar både till kostym och jeans samt jag personligen tycker att patinerad titan är snyggt. Vissa tycker att det repas för snabbt men jag tycker att det ger charm och dessutom lätt och bekvämt :) Väljer du en modell utan gulfärgade raiders så flyger den under radarn med lätthet också. De nyare EVO är ju 42mm men de äldre är ju 39-40mm och dessutom både billigare och snyggare. Rastade min igår.
A74BC88C-6799-4942-BABB-D7F6A8D37396.jpeg

Lägger min röst på Tag Heuer Aquaracer i valfri färg - väääldigt mkt bang for the buck :)

Halloj!

- Max 42mm
- Bekväm

Squale?

Varför är du så rädd att använda Alpinisten? Är inte det en perfekt duglig vardagsbeater? Är den för billig, men ändå oersättlig, eller blir den ful om den slits?

Med det sagt så är det självklart att du ska ha en till klocka :) Problemet är att det finns ju hur många andra "dykare/toolklockor" som helst, som kanske är lite "finare"/dyrare än Alpinisten, och som tål lite vardagsspö och blir lite slitna/charmiga med åren. Lycka till i jakten!

Kanske inte den ”vassaste” klockan men täcker dina önskemål, minus budget. Dessa ligger mellan 3-7k begagnat från vad jag sett.. Skitsnygg på länk dessutom! Seiko 7548 Quartz Diver. Dock åt vintage-hållet
43A5019F-B5FE-41DC-BD7E-B65F8F2DDB28.jpeg

/e

Stryk det... Missade helt att du redan äger en Quartz Diver.. Då röstar jag på svart Squale 1521!

vet inte riktigt...tror det är en polerade boetten som inte gör sig bra med märken på, tycker det är en elegant klocka som skall vara fläckfri, men vill gärna ändra den åsikten, ska försöka hitta en bild på en schleten alphinist! = D

Varför är du så rädd att använda Alpinisten? Är inte det en perfekt duglig vardagsbeater? Är den för billig, men ändå oersättlig, eller blir den ful om den slits?

Med det sagt så är det självklart att du ska ha en till klocka :) Problemet är att det finns ju hur många andra "dykare/toolklockor" som helst, som kanske är lite "finare"/dyrare än Alpinisten, och som tål lite vardagsspö och blir lite slitna/charmiga med åren. Lycka till i jakten!

Vill slå ett slag för Oris 65 Divers på 40mm, finns på både textil, gummi och länk. Jag gillar skarpt retrolooken som sticker ut en del och är perfekt som toolwatch med ett stabilt urverk (Selita). Riktigt bra lume har den med :)
Listar strax norr om din angiva budget
A37559EB-4A2D-486D-904A-97645ABE8091.jpeg

Har sneglat på de där och inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker ännu om utseendet! gillar retrolooken men lite för överdimensionerade siffror tror jag, kanske vänjer mig!

Vill slå ett slag för Oris 65 Divers på 40mm, finns på både textil, gummi och länk. Jag gillar skarpt retrolooken som sticker ut en del och är perfekt som toolwatch med ett stabilt urverk (Selita). Riktigt bra lume har den med :)
Listar strax norr om din angiva budget
A37559EB-4A2D-486D-904A-97645ABE8091.jpeg

Favoriter alla tre(fyra). SBS’en använder jag dagligen på bygget och det är den enda jag inte har något emot att få skav på. I mitt tycke är det bara PVD-behandlade klockor som inte blir fulare av lite slitage.
CWC - allround men det är ju nästan en förutsättning att man gillar natoband.
1521 Opaco - hård, men också lite sportig och somrig med det orangea och blåtonad AR.
Sinn - ett lite mindre strapmonster som inte skäms för sig till finstassen heller. Kanske inte optimal på gummi men jävligt bra på länk, nato, läder och sailcloth.

Att välja en blir svårt, men förmodligen skulle jag gå på RN Divern. Den funkar i de flesta sammanhang och fördelarna med quartz väger tungt.
61E8175A-E4BC-47B4-B68E-A9D868A21068.jpeg

C05F577C-6EE7-49C5-BFCE-0C0C982A1093.jpeg

2395E73F-F0F9-4E0F-B906-072FD054684D.jpeg
21C1BE1D-BFFA-4608-AEAB-87B54FD61439.jpeg

Sjöö Sandström Worldtimer på gummi, finns även på länk.
(Sorry för stulen bild, jag har inte köpt en egen än)

Bilagor

• 4C6293C1-A477-47DD-A32B-EF8972821125.jpeg
    4C6293C1-A477-47DD-A32B-EF8972821125.jpeg
    53.3 KB · Visningar: 3
Tillbaka
Topp