• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Oris Pointer date i brons

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Passarounden har varit igång ett litet tag nu men bättre sent än aldrig att dra igång en tråd utanför premiumdelen!
Jag var först ut med att testa klockan och blev positivt överraskad hur bra den satt på armen och den gröna färgen i tavlan tillsammans med bronset
LRM_EXPORT_131665216057272_20190821_124050536.jpeg

Klockans band var dock inget att hurra över, kändes förvånansvärt billigt för en klocka i den här prisklassen och var försedd med ganska långa snabbsprintar som kunde sticka till lite i handleden ibland.
DSC00999.JPG


Klockan var dock i övrigt riktigt grym och bandet är ju inte det svåraste att byta ut! Det var ett tag sen jag hade klockan och har mest goda minnen av den nu. Jag tyckte att det var en otroligt trevlig klocka med mycket karaktär och en jag gärna skulle vilja äga!
Jag slänger in lite bilder som får tala för sig själv och lämnar över ordet till de övriga deltagarna. Tack @hook för att du jagade rätt på den här skapelsen!
LRM_EXPORT_131629974607181_20190821_124015294.jpeg
DSC01009.JPG
DSC01007.JPG
DSC01004.JPG
DSC01000.JPG
IMG_20190725_151853_02.jpg
IMG_20190730_130919.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Min tur att ge en liten recension av Oris Big crown Brons Pointer date.
PSX_20190811_235843.jpg

Den 36-mm stora boetten var perfekt för min lite smalare arm. För mig som i vanliga fall gärna använder gammelklockor så kändes utseendet bara trevligt och hemtamt. Första gången som jag riktigt på allvar som jag fick bära en bronsboett.
PSX_20190812_000423.jpg

Boetten har en fin antikpatinering ifrån tillverkaren och den ska bli kul att se hur den förändras under passarounden. Klockans vackra utseende förlåter mycket av de små men ändå lite retliga missarna av Oris. Det är ju, trots allt en klocka som betingar en del pengar och då tycker jag man kan begära att datumet faktiskt växlar klockan 24, prick! Inte två, tre minuter innan som nu är fallet. Datumvisarens spets är kanske något svåravläst, möjligen hade den kunnat vara röd istället för vit.
En av de bästa detaljerna på klockan är glaset, det fantastiska fina välvda safirglaset som ger en väldigt fin plexiglaskänsla till klockan.
PSX_20190811_234718.jpg

Ett annat glas som Oris i stället hade helt kunnat hoppa över är det på baksidan. Visst, det är lite snyggt att kunna titta på hur verket och rotor rör sig men på en klocka med så tydlig vintagestil men jag tycker det känns mest fel.
PSX_20190811_234425.jpg

Något som verkligen drar ned betyget för Oris Pointerdate är valet av band. Här har man valt ett band som är av så pass dålig kvalité att gummikantningen börjar släppa redan efter första passaroundveckan.
PSX_20190811_233603.jpg

Dessutom sitter det obehagligt vassa snabbsprintar på bandet och att dekorstygnen på bandet är snedsydda förbättrar inte omdömet. Hade det valda bandet suttit på en klocka som kostade en tiondel, ja då hade jag inte ägnat kvalitén en tanke. Nu kan man bara glädja sig att det går lätt att byta ut, ...om man hittar ett 17mm band. För 17mm är den lite udda bredden mellan bandhornen.
PSX_20190811_234100.jpg

Förhoppningsvis hittar man då också ett bra band man flytta över originalspännet till.
Nu glömmer vi tråkgheterna med bandet för i övrigt är det en klocka som helt vunnit mitt hjärta. Med den blekgröna tavlan hade den dock inte varit mitt förstahandsval vid ett köp men kärleken växte under veckan.
PSX_20190811_235105.jpg

Så när @Wizzo hämtade den och satte den på armen var känslan mer, -Nej, du tar min klocka!
IMG_20190823_070717.jpg

Snyggt roddat med klockan @hook och tack för möjligheten att få vara med.
PSX_20190811_233819.jpg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Har några straps från Cheapest Nato Straps, inte ens de har ju släppt i kantningen så snabbt.. o_O

Aldrig reflekterat över det då jag aldrig drabbats av det själv - men borde inte sånt omfattas av garantin på en dinka för.. 20 000?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Har några straps från Cheapest Nato Straps, inte ens de har ju släppt i kantningen så snabbt.. o_O

Aldrig reflekterat över det då jag aldrig drabbats av det själv - men borde inte sånt omfattas av garantin på en dinka för.. 20 000?
Låt oss hoppas att det bara är ett måndagsexemplar och att garantin gäller för bandet.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Fin klocka men ser ut att ha dålig AR? Verkar lite typisk Oris grej, det var iaf det som fick min Aquis att lämna.
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Oris big crown pointer date 36mm bronze... Vad ska jag säga om dig? Jo, kom tillbaka till mig! Vi fick inte mycket tid tillsamans men jag uppskattade dig väldigt mycket trots att du var lite svår att matcha och att ditt band var horribelt men de är våra brister som gör oss vackra. Du satt skönt på min handled och och jag betraktade din skönhet. Jag ville bara kolla vad klockan var men mina ögon fastnade på din gröna urtavla, jag vart som förblindad, kunde inte slita blicken från dig. Men nu har du gått vidare och jag måste göra lika så, dock kommer jag alltid minnas den tid vi hade tillsamans och med lite tur så ses vi igen när denna passaround är över.
Au revoir
IMG_20190828_122211.jpg
IMG_20190828_122714.jpg
IMG_20190901_194947.jpg

+
En mycket fin klocka, känns som det är mycket klocka för pengarna
Känns större än sina 36mm

-
Bandet är av dålig kvalité och det är 17mm
Urverket är lite högljudd
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Den är hos mig nu!

Första intrycket är att den känns något oproportionerlig. Tror det är just 17mm bandbredd som gör det men den ska få sin vecka på handleden. Vet att man kan ändra uppfattning när man faktiskt bär en klocka under flera dagar :)
IMG_20190928_080204-01.jpeg
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Har burit den i snart 3 dygn och börjar faktiskt gilla den mer och mer. Bandet är som bekräftat bekvämt men katastrof i kvalité. Om jag vinner den i slutändan kommer det kostas på ett riktigt bra band till den. Datumfunktionen är ju själva grejen med modellen men det är inte lätt att se datumet vid snabb anblick.
IMG_20190930_150811-01.jpeg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Mottog nyss en grön liten historia från @Nissenutz.

Galet usla förutsättningar (ljuset, och framförallt fotografen ifråga) till att få till ett någorlunda schysst foto, men jag har ju hela veckan på mig..

20191008_193152-01.jpeg


Första intrycken:
+ Bra storlek, tavlan fyller ut stora delar av boetten och jag tycker den bärs ganska schysst.
+ Mjukt, följsamt läderband
+ Lagom grön, inte för skrikig

- Upplever lysmassan ojämn, kunde fyllts ut bättre
- Omöjligt att se datum, åtminstone vid lite mörkare förhållanden
- Lagom grön, lite fööör diskret
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Sent omsider kommer här mina intryck av klockan.

Första intrycket var helt klart skepsis. Den kändes som en blandning av en massa idéer former och färger vilket gjorde att den kändes väldigt oproportionerlig på något vis. Stora anledningen är säkerligen att man valt att gå på en bandbredd på endast 17mm till en klocka på 36mm. Många här är nog också vana vid att band är något bredare än så.

Men jag bar denna hela min vecka och den känns fortfarande helknasig. Jag menar: en pilotklocka som är liten och nätt i brons? Allt som gör den tokig gör att jag gillar den ändå :)

Den är ingenting jag hade köpt för listpris eller antagligen ens tänkt på att testa ö.h.t. men trevlig är den. Datumvisningen kunde man skippat men då hade den inte varit en pointer date. Visst går det att se datum men du får lov att anstränga dig lite. Den ljust mintgröna tavlan är just väldigt ljust och kontrasten till de ljusa på tavlan blir inte så god. Kanterna runt boetten är inte så skarpa men det spelar mig mindre roll. Den har lyckats samla på sig en skön patina redan nu så frågan är hur det ser ut om några år. Bandet är mjukt och bekvämt men samtidigt märks att kvalitén är dålig. Själva designen upplever jag också något tråkig. Klockan hade definitivt mått bra av en bandbredd på mellan 18-20mm istället och kanske något snygg söm. Och skippa quickrelease! Bara oskönt mot handleden.

Urverket gör väl som det ska och höll sig kring +8spd. Den vilar bäst horisontellt med kl. 6 upp (inte värst praktiskt dock).

Summa summarum så är det en klart udda klocka men som jag ändå gillade och absolut skulle behålla och bära då och då om jag vann den. Alla bilder nedan utan någon inbördes ordning.
IMG_20190930_152612-01.jpeg
IMG_20190930_153126-01.jpeg
IMG_20190930_150811-01.jpeg
IMG_20191004_070102-01.jpeg
IMG_20190930_152439-01.jpeg

IMG_20190930_152814-01.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Då har turen kommit till mig och för att citera min fru: "Den där är den bästa klocka jag någonsin sett, kan jag få låna den en dag?" Jag håller nästan med, kanske inte det bästa jag provat men jag tycker att den är sanslöst vacker och storleken är perfekt. Enda nackdelen är att det i princip är omöjligt att tyda datumet men resten är grymt! :)
PSX_20191108_173447.jpg
 

DRW

Panerai
2-Faktor
Då har turen kommit till mig och för att citera min fru: "Den där är den bästa klocka jag någonsin sett, kan jag få låna den en dag?" Jag håller nästan med, kanske inte det bästa jag provat men jag tycker att den är sanslöst vacker och storleken är perfekt. Enda nackdelen är att det i princip är omöjligt att tyda datumet men resten är grymt! :)
PSX_20191108_173447.jpg
Låter som du har en klok fru. Får hoppas att du vinner den då så du kan ge den till frugan "happy wife, happy life" :D
 
Topp