• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround Sinn 556 I B - The Tråd!

The many faces of the 556 I B. Blått är flott.... Men inte lila
Jag har provat klockan i lite olika ljusmiljöer och hur den framställs är väldigt olika. Klart intressant! Jag har fotat med min Samsung Galaxy S7 i autoläge. Så ingen synkroniserad vitbalans eller så. Totalt ovetenskapligt. Obsevera att den ofta upplevs mer lila via kameran än i verkligheten.

1. Lågenergilampa, Osram 8W, RA: 80. 2700K
2. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 3000 K vid fullt ljus
3. Halogenspotlight 12V, Philps, Ca: 2000 K vid 20% dimmer ungefär
4. Lågenergi plafond, 18W, RA: 80, 3000K
5. Kontorsarmatur LED, 4000K RA:90
6. Dagsljus, molnigt ute. Massor av Kelvin.

IMG_2018-04-05_12-11-30.JPG

Stor skillnad. Men det som förvånar mig mest är att vanligt halogenljus gör tavlan lila mest av alla. Det kan bero på spektrumet i dessa förstärker röda färger mer?! Kanske?
Bra där!

Jag tänkte ha klockan över helgen så nästa lördag, den 14:e vore väl lämpligt att ha dragningen?

Exakt hur är det tänkt att dragningen gå till @Clark Kent ?

Vi kör dragningen på Lotto 1 på lördagen efter att klockan har kommit tillbaka till mig. Den direktsänds 19.55 i Tv4 och det första nummer mellan 1-20 som dras vinner klockan. Är första numret 28 så blir det boll nummer 2 som vi går efter osv.

Sen har jag lite tröstpriser, så den som blir tvåa att få sitt nummer draget vinner en korthållare från Sinn och den som blir allra sist att få sitt nummer draget vinner ett nyckelband. Hm, inser ju nu att samtliga 20 nummer inte kommer att dras, men då kommer jag istället vara enväldig domare vem som vinner nyckelbandet :)

Inspirerad av den andra passaround-tråden där @Ontrackpiraten föredömligt visade lite mått som kan vara intressant för andra att ta del av.

Först min omkrets på handleden. 19 cm
20180408_131546.jpg

Och "diameter" 62 mm
20180408_162317.jpg

Klockan lug-to-lug: 45,7 mm
20180408_162358.jpg

Med krona: 43 mm
20180408_162409.jpg

Utan: 38,5
20180408_163856.jpg

Luggar fick jag till 20,4! Dock är detta skjutmått rätt gammalt och kanske har "mätpinnarna" fått sig en liten skada? (På bilden har skjutmåttet glidit efter när jag släppte ena handen för att fota så skyll inte på Det! :D
20180408_162623.jpg

Idag skickar jag klockan tillbaks till @Clark Kent som får anordna lotteriet. Mina sammanfattningar: Jag tyckte när fick hem den först att den var lite liten och småtråkig, men efter att ha haft den på mig varje dag ett par dagar så har den växt på mig. :D Storleken känns smidig och lätt. Tavlan är snygg och och matt boett och länk glider diskret under radarn i vardagssituationer. Till skillnad mot min GS som blänker ordentligt!
20180411_071636-01.jpeg

Positivt:
  • Bekväm länk. Lättburen
  • Snygg tavla
  • Borstad och rejäl/tålig känsla
  • Lughål för enkelt bandbyte
Negativt:
  • Aningen för liten för mig tycker jag ändå
  • Lite tråkig, saknar något mer som händer på tavlan .
  • Glasbaksida är lite kul men onödigt på denna typ av klocka.
  • Spännet. Trögt och kändes lite för enkelt
  • Länken. Bekväm men inte så snygg.
  • Den lila färgen som ibland framträder
Kommer jag att behålla den om jag vinner? Ja, det tror jag. I allafall ett tag innan klockflipparen slår till. Tack för en väl genomförd passaround @Clark Kent och tack alla deltagare för fina bilder och recensioner.

Bonusbild på baksidan.
20180411_072221-01.jpeg

Dåså, på lördag smäller det!!! :) Det som gäller är alltså följande:

Vinnaren utses via dragningen av Lotto 1 som direktsänds på Tv4 nu på lördag 14:e april 19.55. Kul att Tv4 Har uppmärksammat det också :rolleyes:

fullsizeoutput_d15.png

• Det första nummer mellan 1-20 som dras vinner den Sinn 556 I B som ända sedan den 13:e november förra året har farit land och rike runt då den lämnade Stockholm för sitt första stopp i Sundets Pärla. Den levereras fullset inklusive ett extra oanvänt Sinn-läder i blå kulört för maximal färgmatchning.
  • Tröstpris till det andra numret som dras är ett Sinn cardcase.
  • Hederspris är ett nyckelband från Sinn som hamnar hos testare som utses enväldigt av mig :)
Ett stort tack till alla deltagare som har bidragit med fina bilder, bra recensioner och reflektioner och en kolossalt stor tummen upp till att samtliga har varit noggranna med att skicka vidare klockan i tid.

Må bästa :sinn:er vinna!

@jabla @Moorflax @sinner @Moody @Hallis @leiden @mickeheterjag @Joshua3 @Jocke76 @Dennta @dalle @Morini4E @Birkhellman @TB12 @yslow @Knypplarn @Henke303 @pankhurst @Pawwen

Det är färre än hälften som har bekräftat att de har sett att det är lottning imorgon. Kan ni som har ett nummer till någon annan i passarounden kanske skicka ett mess? Jag har informerat @leiden via Instagram.

Dåså, på lördag smäller det!!! :) Det som gäller är alltså följande:

Vinnaren utses via dragningen av Lotto 1 som direktsänds på Tv4 nu på lördag 14:e april 19.55. Kul att Tv4 Har uppmärksammat det också :rolleyes:

fullsizeoutput_d15.png

• Det första nummer mellan 1-20 som dras vinner den Sinn 556 I B som ända sedan den 13:e november förra året har farit land och rike runt då den lämnade Stockholm för sitt första stopp i Sundets Pärla. Den levereras fullset inklusive ett extra oanvänt Sinn-läder i blå kulört för maximal färgmatchning.
  • Tröstpris till det andra numret som dras är ett Sinn cardcase.
  • Hederspris är ett nyckelband från Sinn som hamnar hos testare som utses enväldigt av mig :)
Ett stort tack till alla deltagare som har bidragit med fina bilder, bra recensioner och reflektioner och en kolossalt stor tummen upp till att samtliga har varit noggranna med att skicka vidare klockan i tid.

Må bästa :sinn:er vinna!

@jabla @Moorflax @sinner @Moody @Hallis @leiden @mickeheterjag @Joshua3 @Jocke76 @Dennta @dalle @Morini4E @Birkhellman @TB12 @yslow @Knypplarn @Henke303 @pankhurst @Pawwen
Första gången någonsin jag kommer kolla på lotto.:D

Jag uttryckte mig klumpigt :) Det är inte alls nått krav på att bekräfta, men det skulle ju vara kul om alla hade sett att det är imorgon dragningen är. och kan följa det live Men det är ju så klart möjligt att folk har sett det utan att kommentera eller trycka på gilla :)
Jag antog att alla som är med i Passarounden följer tråden och tänkte därför inte ens tanken att gilla eller kommentera klar och tydlig information.:) Sen är jag kanske mer återhållsam med gilla-knappen än många andra.

Kommer inte kunna följa dragningen live så det blir en glad överraskning på söndag morgon :D

Tillbaka
Topp