• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Sjöö Sandström Royal Steel Classic

agraw

Cartier
2-Faktor
Till att börja med vill jag tacka Visby ur och guld för trevligt bemötande! Jag fick köpa den sista 37mm de hade i butiken och dessutom kommer de bjuda vinnaren av denna klocka på ett gratis tavelbyte inklusive ny tavla! Stort tack :)
Är någon i Visby är det väl värt ett besök in till deras butik på Adelsgatan 32. De har dessutom en välsorterad onlinehandel där bl.a. Sjöö Sandströms modeller finns att köpa. Länk: http://www.wugo.se

Jag vill också tacka @Sjöö Sandström som kommer bidra med giveaways till några tursamma deltagare. Jättekul med sån entusiasm och respons från tillverkaren!

--

Idéen till denna passaround kom ursprungligen från att jag blivit väldigt intresserad av Sjöö Sandström, och just denna enkla, stilrena klocka. Jag skannade av forumet och såg att det nästan aldrig passerat en och frågade mig hur det kunde vara så? Det ville jag ändra på och samtidigt få chansen att testa klockan innan köp (eller vinst, vem vet) och också lyfta upp en svensk tillverkare!

Förslaget blev offentligt i onsdags och efter några snabba drag så vill jag officiellt starta denna passaround med sammanlagt 21 deltagare! :D Skitkul! Vi förväntar oss hålla igång en bra bit in på 2016!

Klockan i fråga är en Sjöö Sandström Royal Steel Classic 37mm. Specifikationer finns här: http://www.wugo.se/royal-steel-classic-white-4
En grym sak jag fick höra är att denna storlek för tillfället inte tillverkas och det är oklart när och ens om produktionen startar igen. Visby ur och guld kunde inte beställa en till så antalet som finns kvar hos AD är minst sagt begränsat. Kommer inte produktionen av denna storlek igång igen så har vi en klocka som komner bli svårfångad, åtminstone på KS!
--

En paketöppning är obligatorisk, men först lite första intryck av klockan!
Klockan levereras i en liten, behändig låda av läder. Jag uppskattar verkligen att tillverkaren inte tror att storleken är likställt med gudomliga klockor (Longines *host*) utan har tagit fram en snygg, enkel låda. Inuti lådan ligger klockan utsträckt med certet under. Det enda jag kan tycka är synd att inga manualer följer med denna modell och att kvitton eller andra dokument inte har någon given plats i boxen.

Klockan då? Första intrycket är väldigt, väldigt bra. Denna upplaga har tillverkats i 2040 exemplar, och denna är en av de första (att döma utifrån klockans individuella nummer). Klockans urtavla utmärker sig vid första ögonkastet. Den borstade ytan är knivskarp och gör sig fint i solljus (se bild). Sekundvisaren flyter på fint tack vare Sjöö Sandströms SSG1 urverk.
Den "trappformade" boetten är väldigt fin och ger klockan lite höjd, ca 10mm? Klockan är dessutom tyngre än vad jag förväntat mig. Jag har ingen våg att tillgå, men på handleden känns det väldigt skönt och samtidigt gör den till en väldigt stabil dressare, som är gångbar för mycket, speciellt med stållänken, som går att köpa till!
Designen kan nog sammanfattas som väldigt präglad skandinavisk minimalism och renhet. Det finns inget onödigt med denna klocka, men inget saknas heller.
Storleken känns helt rätt för mig. Klockans "stabilitet" gör att den känns större än 37mm! Personligen hade jag aldrig valt 41mm framför denna. Storleken är alldeles lagom. På 41mm modellen är urverket synligt genom baksidan, vilket inte är fallet med denna. Bra eller dåligt vet jag inte och lägger ingen vikt vid det.

Här kommer ett en tung paketöppning på en orientalisk matta:

Fin påse med något som sticker upp...
DSC_0139.jpg

Den enkla och lilla boxen, som jag pratade om.
DSC_0141.jpg


"Simplicity is the ultimate sophistication" Leonardo Da Vinci citat?
DSC_0142.jpg


DSC_0144.jpg
DSC_0146.jpg


Fin baksida med ett välbekant nummer för alla Bond-fantaster ;)
DSC_0148.jpg


Solljuset gör sig bra mot tavlan även om inte denna bild kan göra verkligheten rättvisa. Alla deltagare kommer fatta vad jag menar!
DSC_0151.jpg


DSC_0153.jpg


DSC_0152.jpg


Diskret lume, inte särskilt stark, men snygg!
12023259_10206577250303429_2048179608_n.jpg


Obligatorisk wristhot!

wirst2.jpg
wrist1.jpg


Min generella känsla just nu är att denna klocka vill jag ha. Full stop. Enough said.

Det får avsluta min öppningstråd. Alla är varmt välkomna att diskutera och fylla denna tråd med liv det kommande halvåret!
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Kul val av klocka :) Jag har sett och fått beskåda den super läckra tavlan! I rätt ljus kan den nästan se lite blå/grå ut. Hoppas ni alla blir nöjda och även du som är nr 21 för det blir en låååång väntan ;)
 
Topp