• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Pateköppningsdags! Patek Phillipe Nautilus 5711/1A-010

Jag gillar enkla tunna klockor som får plats under manschetten. Jag gillar också sportigare klockor som klarar sommaren utan att behöva ligga på stranden medans jag tar ett dopp. Till sist så gillar jag klockor som har attityd och tar plats utan att vara i vägen.

Nautilusen dök upp på Manolo i deras serie om klockhistoriens klassiker. Kände direkt att detta kan vara något. Dock var både 3700 (originalet från 1976) och 5711 (uppdaterade modellen från 2006) stora som dasslock jämfört med mina nättare dressare runt 34 mm. Men i artikeln nämndes även lillebrodern 3800 och dess efterföljare 5800 som passade mycket bättre överens vad gäller storleken.

Nautilus 3800 har samma konstruktion som 3700 med ett tvådelat case, medans 5800 har glasbaksida och tredelat case som 5711. Fram till 1992 hade de caliber 335 SC (Second Centrale) medan de senare hade den förbättrade 330 SC, vilken även senare användes i 5800. Den tvådelade orginalkonstruktionen på caset, stålbaksida, någon millimeter tunnare och det senare verket gjorde att jag bestämde mig att sikta på en 3800 från 1992 eller senare.

Efter att ha klämt på en över en fika blev jag än mer säker. För att bli helt säker så fick jag låna en för att se hur den kändes i vardagen och med olika typer av kläder och situationer. Den kändes fortfarande perfekt.Men jag kommer ihåg vändpunkten: jag står framför badrumsspegeln och tycker att “hyttventilen” ser aningens, aningens oproportionerlig ut mot min arm och långa kropp. Smyger sig tvekan på är det oftast kört. Som min bilskollärare sade: “Börjar du fundera på om det är dags att växla, då är det det”. Så jag växlade upp.

Siktet var nu inställt på en 5711. Efter oändligt mer läsande, kollande och lite klämmande slog jag till på en ny Nautilus 5711/1A-010 från 2015.

Specification:
Model: Patek Phillipe Nautilus 5711/1A-010
Production year: 2015
Mechanical self-winding movement
Caliber 324 S C
Date in an aperture
Black-blue dial, gold applied hour markers with luminescent coating
Center sweep second hand
Steel bracelet with Nautilus fold-over clasp
Screw-down crown
Sapphire-crystal case back
Water resistant to 120 m
Stainless steel
Case diameter (10-4 o’clock): 40 mm
Height: 8.6 mm

Movement:
Caliber 324 S C
Date, sweep seconds
Diameter: 27 mm
Height: 3.3 mm
Jewels: 29
Bridges: 6
Parts: 213
Power reserve: Min. 35 hours - max. 45 hours
Balance: Gyromax®
Balance spring: Spiromax®
Vibrations/hour: 28 800 (4 Hz)

Bilder:
1.JPG

Klassisk påse vid leverens av Nautilusen
2.JPG

3.JPG
4.JPG
6.JPG
7.JPG
12.JPG

Tavla och ådring i perfekt harmoni :)
15.JPG

På väg till Rob för justering av länk
16.JPG

Sitter som gjuten!

Stort tack till @Jensab, @k0ltrasten, @hook och @leben för er hjälp!
 

Bilagor

  • 15.JPG
    15.JPG
    80.5 KB · Visningar: 97
  • 16.JPG
    16.JPG
    115.9 KB · Visningar: 105
  • 16.JPG
    16.JPG
    115.9 KB · Visningar: 94
  • 16.JPG
    16.JPG
    115.9 KB · Visningar: 94

Wiliamo

Panerai
Grattis till en fantastisk klocka! Minns att du snackade om det på förra helgens GTG men förstod inte att det låg så nära i tid:p riktigt kul, grattis återigen!
 

Edin

Panerai
Stort grattis! Den är verkligen, verkligen fin den där nöten.

Finns det möjligen någon koppling till ditt nick och boende? Isf, blir det läge för klockspan på nya hemmaplan. ;)
 
Jag gillar enkla tunna klockor som får plats under manschetten. Jag gillar också sportigare klockor som klarar sommaren utan att behöva ligga på stranden medans jag tar ett dopp. Till sist så gillar jag klockor som har attityd och tar plats utan att vara i vägen.

Nautilusen dök upp på Manolo i deras serie om klockhistoriens klassiker. Kände direkt att detta kan vara något. Dock var både 3700 (originalet från 1976) och 5711 (uppdaterade modellen från 2006) stora som dasslock jämfört med mina nättare dressare runt 34 mm. Men i artikeln nämndes även lillebrodern 3800 och dess efterföljare 5800 som passade mycket bättre överens vad gäller storleken.

Nautilus 3800 har samma konstruktion som 3700 med ett tvådelat case, medans 5800 har glasbaksida och tredelat case som 5711. Fram till 1992 hade de caliber 335 SC (Second Centrale) medan de senare hade den förbättrade 330 SC, vilken även senare användes i 5800. Den tvådelade orginalkonstruktionen på caset, stålbaksida, någon millimeter tunnare och det senare verket gjorde att jag bestämde mig att sikta på en 3800 från 1992 eller senare.

Efter att ha klämt på en över en fika blev jag än mer säker. För att bli helt säker så fick jag låna en för att se hur den kändes i vardagen och med olika typer av kläder och situationer. Den kändes fortfarande perfekt.Men jag kommer ihåg vändpunkten: jag står framför badrumsspegeln och tycker att “hyttventilen” ser aningens, aningens oproportionerlig ut mot min arm och långa kropp. Smyger sig tvekan på är det oftast kört. Som min bilskollärare sade: “Börjar du fundera på om det är dags att växla, då är det det”. Så jag växlade upp.

Siktet var nu inställt på en 5711. Efter oändligt mer läsande, kollande och lite klämmande slog jag till på en ny Nautilus 5711/1A-010 från 2015.

Specification:
Model: Patek Phillipe Nautilus 5711/1A-010
Production year: 2015
Mechanical self-winding movement
Caliber 324 S C
Date in an aperture
Black-blue dial, gold applied hour markers with luminescent coating
Center sweep second hand
Steel bracelet with Nautilus fold-over clasp
Screw-down crown
Sapphire-crystal case back
Water resistant to 120 m
Stainless steel
Case diameter (10-4 o’clock): 40 mm
Height: 8.6 mm

Movement:
Caliber 324 S C
Date, sweep seconds
Diameter: 27 mm
Height: 3.3 mm
Jewels: 29
Bridges: 6
Parts: 213
Power reserve: Min. 35 hours - max. 45 hours
Balance: Gyromax®
Balance spring: Spiromax®
Vibrations/hour: 28 800 (4 Hz)

Bilder:
1.JPG

Klassisk påse vid leverens av Nautilusen
2.JPG

3.JPG
4.JPG
6.JPG
7.JPG
12.JPG

Tavla och ådring i perfekt harmoni :)
15.JPG

På väg till Rob för justering av länk
16.JPG

Sitter som gjuten!

Stort tack till @Jensab, @k0ltrasten, @hook och @leben för er hjälp!

Å ny också, grymt!!
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Fyfan vad grymt!! Ha begäret gick precis upp 2000 %! Här snackar vi porr på den allra högsta nivån!

Extra guldstjärna till dig för ica saltis påsen!
 
Topp