• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe 5140J - Är den för liten?

Clemons

Rolex
2-Faktor
En av de snyggaste "dressarna" jag sett. Hur lång är power reserven? Tänker för att du är orolig att den ska ladda ur?
 

Patek

Breitling
Undrar varför någon skulle vilja ha det solida baklocket på istället för glaset? Är det solida locket tunnare?
Nej, det är samma tjocklek, kanske något tjockare till och med. Jag tror att det kanske kan tilltala en äldre generation som inte är van vid glas. Sedan finns ju möjlighet att gravera in något personligt i det också till skillnad från glaset.

Personligen har jag dock aldrig övervägt att sätta på det.
 

Patek

Breitling
Grattis till en fin klocka! Och jag tycker absolut inte du ska oroa dig över att/om den kan verka liten (kanske i relation till dina andra ur) men inte på din arm, och du bär väl sällan, som Castro, 2 ur samtidigt slängandes bredvid varandra på samma arm? ;)
Jämför den, precis som du kommer fram till själv, på och med din handled, och där tycker jag den sitter bra. Skall icke vare större som dressklocka!
Mycket vacker klocka på min ära!

Vågar jag fråga om du tagit med servicekostnaderna när du räknade på det fördelaktiga priset?

En generell fråga, vad kostar en Grand Complication att serva eg? Och hur ofta behöver de service (vid kontinuerligt bruk så vi har ett utgångsläge)?
Nyfiken.

Än en gång grattis!

Nu fått bekräftat att kostnaden för service är 1800 CHF. "On request" priset på https://www.patek.com/en/retail-service/services/service-costs avser ännu mer avancerade klockor med minute repeater etc.
 

Whedda

Rolex
Nu fått bekräftat att kostnaden för service är 1800 CHF. "On request" priset på https://www.patek.com/en/retail-service/services/service-costs avser ännu mer avancerade klockor med minute repeater etc.
Skönt att höra. Ett tips är att budgetera något högre än så om du skickar den via någon svensk AD. Pateks pris inkluderar inte polering (kanske inte efterfrågas), reservdelar eller moms vilket också tillkommer på priset.
Som exempel betalade jag ca 18000kr för fullservice och polering av min Aquanaut 5167R som tillhör Level 2 och enligt Patek kostar Max 1000 CHF (pre-tax). I mitt fall var det inga delar som behövde bytas men poleringen och momsen la till en del. Otroligt nöjd med resultatet och servicen dock så inget att klaga på.
 
Undrar varför någon skulle vilja ha det solida baklocket på istället för glaset? Är det solida locket tunnare?
Jag kan svara på det, eller iaf varför jag gärna har ett bakstycke i metall hellre än glas 🙂 och det är helt enkelt för att jag tycker det känns bättre mot huden när jag bär klockan.
Nu ksn jag inte jämföra två exakta modeller med varandra som tex speedy 005 och 006. Men hur trevligt det än må vara att inspektera urverk mm, så kommer den sitta på armen i 16h/dygn och kanske använder du "The looking glass" och lupp i sammanlagt 48 timmar på ett (samma) ur max, skulle jag gissa, under hela din livstid, från stt du köper den.
Svettig handled är betydligt obehagligare när man (läs jag) bär ett ur med glas mot huden än när jag har metall mot huden.

Mvh
 
Topp