• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Calatrava

Ja vad ska man säga...börjar ju nästan bli tråkigt att hylla dina inköp då de alltid är så väldans trevliga :D

Men än en gång har du nästan överträffat dig själv, trodde toppen var nådd med den svart tavlade års DD:en men nehe icke det, nya och minst lika bra (bättre?) saker fortsätter att ramla in!

Hatten av och djup bock för att du delar med dig och att du besitter det intresse du gör så vi andra kan få vara med och dela dessa smaskigheter!
 

M021

Rolex
2-Faktor
Grattis! Lite läder på huden som komplement till alla presidentlänkar, kommer göra dig gott ;)
 

Jens

Greedo
Roligt med garantipappret, men det kan du ju slänga nu när ändå garantin gick ut för 41 år sen.:)



J
 

keks

Omega
Jag har en tid nu spanat efter en riktig kostymdressare av lite äldre modell och senast budade jag in en Rolex King Midas från Kaplans som jag är mycket nöjd med, men jag har trots det funderat på något annat än bara Rolex och haft lite trådar ute.
För några dagar sedan plingade det till i mobilen och ett meddelande från martinhook löd....jag har lösningen på ditt sökande...och lösningen stavas..
Patek Philippe Calatrava ref 3425.
Klockan är utplockad från Rob Engström i Stockholm 1973 och i den tickar ett automatiskt urverk av cal 27-460 med 37 juveler, boetten är i 18k guld med en diameter på 33,5 mm och endast 9,7 mm tjock.(eller tunn).
Klockan har subsekundvisare och stilfulla guldindexmarkeringar, plexiglas och ett brunt passande ödleskinn.

En både intressant och rolig historia kring klockan som jag fått tillstånd att publicera av klockans förra ägare lyder enligt nedan...

Klockan var en personlig gåva till Ralph Norrby, en Doktor i fysik från Kristinehamn. Dr arbetade för Kamewa nuvarande Rolls Royce Marine. Han fick ett uppdrag att konstruera en broms för oceangående fraktskepp av Axel Johnson koncernen. Hans arbete resulterade i ett patent och belönades med denna klocka som har Antonia Axson Johnsons signatur ingraverad i bakboetten väldigt stiligt. Beträffande patentet så används det fortfarande idag och ägs av Rolls Royce. Klockan som han tyckte var för fin har legat i bankfack och skicket på uret är som nytt och såldes alltså av vår forumsponsor Rob Engström 1973.
Sonen var också noga med att den skulle gå till någon som uppskattar historien & kan fortsätta uppskatta denna klockan som är ett bevis för hans fars livsverk.


Nu lite bilder på skönheten, jag han inte lägga in tråden igårkväll men ni ursäktar säkert att bilderna är från igår :)
2015-03-10 22.52.47.jpg


2.jpg


Passande band..
BestPhoto_20150310_213721_1.jpg

Tunn och behaglig att bära med sina 9.7 mm
7.jpg


BestPhoto_20150310_215638_1.jpg


Mycket vacker tavla...
2015-03-10 22.00.37.jpg

BestPhoto_20150311_082339_1.jpg



11.jpg

En allriskförsäkring från 1973, utfärdat av Rob Engström.
2015-03-10 22.51.00.jpg


och naturligtvis gravyren på boettens baksida, signerad av Antonia Axon Johnson och tillägnad Dr Ralph Norrbys arbetsprestationer är ju bara helt underbar.:)
9.jpg

BestPhoto_20150310_220649_1.jpg



Avslutningsvis en bonusbild på en giveaway föreställande "Thord" Afrikansk savannelefant..tack för affären och elefanten martinhook mycket uppskattat!:)
BestPhoto_20150310_221640_1.jpg



Grymt!

Tack för detta fantastiska inlägg. Underbart vacker klocka och kul att läsa!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
@Omen tack för att du publicerar historien om klockan, vi nördig romantiker älskar sånt här.

Jag är för ung för att på riktigt kunna uppskatta en calatrava, behöver mogna till mig 10 år till. Älskar allt kring den, vet bara inte hur en skulle passa in i mitt liv.
 
Topp