• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Patek Philippe Nautilus, designikon och klassiker...

Du kallar det Ur & Penn, det är taskigt. Helisat är ju inte för vardagsur, men kvällstid eller på stansen är det perfekt. Hoppas jag kommer äga en någon gång i framtiden.
Nu har du nog läst som du vill och tolkar mig fel. Jag tycker absolut den ser dyr ut och då PZp gjort den är den säkert välgjord. Den är dock för mycket och jag har svårt att se att många män skulle ha svårt att bära upp den. Den är så mycket att jag tror majoriteten av människor man möter ute i världen skulle tro att den kommer snarare från Glitter än Nymans.

Nu har du nog läst som du vill och tolkar mig fel. Jag tycker absolut den ser dyr ut och då PZp gjort den är den säkert välgjord. Den är dock för mycket och jag har svårt att se att många män skulle ha svårt att bära upp den. Den är så mycket att jag tror majoriteten av människor man möter ute i världen skulle tro att den kommer snarare från Glitter än Nymans.

Kool, dyr och svårburen!

"Finns"
Det skulle dröja många månader, om inte ÅR innan en patetisk sida som Uret skulle få tag på den...
Anledningen?
Uret köper från mindre auktoriserade handlade runtom världen, främst Spanien, Portugal, Italien etc. för att sedan sälja vidare och tjäna några procent på affären.
Garanticerten är inte stämplade av "Uret" utan av handlaren som fick den i första hand.

Se på extremt eftertraktade klockor, t ex. Daytona i stål (Ref. 116520) eller en Nautilus i stål (Ref. 5711/A) så ligger priset på Uret högre än listpriset.
Why?
Ingen handlade BEHÖVER sälja den billigare, då den säljer så pass lätt ändå.

Angående just denna klocka så får ytterst få handlade hem en sån såvida det inte är på efterfrågan (Nej, även en återförsäljare kan inte beställa hem modeller hur som helst) och även då kan det dröja väldigt länge.

On Topic; Klockan är svinball i mina ögon, matchad med en vinröd sidenrock & matchande loafers så är man nog rätt högt upp i hierarkin.

Tycker personligen det är lite tragiskt att ett så stilrent märke som Patek gör en så här smaklös variant av deras klassiker. Den är ju uppenbart producerad för "mayweather"-typen, vill dom verkligen förknippas med det klientelet?

Echo Delta Vari ligger det patetiska? Någon/några drar nytta av ett system som bygger på att AD måste hålla volymer, och levererar det folk vill ha?

Jag har jobbat inom branschen och utbildar mig till urmakare, och har därmed fått ett hat för gråhandlare som inte blir mindre om man säger så.
Det förstör allt som har med kundrelationer att göra, och antalet gånger man fick förklara hur dessa fungerar för kunder som blivit svikna/lurade av dem är mer än jag törs räkna.

Uret utger sig för att vara auktoriserade, utan att säga det ordagrant.
Ingen av deras klockor är "nya" och den "garanti" som de lämnar orsakar en del problem när kunden upptäcker fel efter x antal veckor/månader (Säger inte att de KOMMER bli så, men det sker, precis som med köp från en AD) eftersom de tror att Uret kommer hjälpa dem.

Jag har jobbat inom branschen och utbildar mig till urmakare, och har därmed fått ett hat för gråhandlare som inte blir mindre om man säger så.
Det förstör allt som har med kundrelationer att göra, och antalet gånger man fick förklara hur dessa fungerar för kunder som blivit svikna/lurade av dem är mer än jag törs räkna.

Ingen av deras klockor är "nya" och den "garanti" som de lämnar orsakar en del problem när kunden upptäcker fel efter x antal veckor/månader (Säger inte att de KOMMER bli så, men det sker, precis som med köp från en AD) eftersom de tror att Uret kommer hjälpa dem.

Hur då? Jag tror ingen köper av uret utan att veta vad det är. Sen är jag absolut ingen förespråkare av dem och har aldrig handlat av dem.

Hur då? Jag tror ingen köper av uret utan att veta vad det är. Sen är jag absolut ingen förespråkare av dem och har aldrig handlat av dem.

Nu talar jag för gemene man, och inte oss på KS som har lite vett i skallen kring klockor och har mer koll på ämnet.
Sidan talar INGET om att klockorna ej är nya, att de är handlade utomlands, att garantierna de lämnar inte är värda ett smack etc.
Sådant hamnar i en gråzon för vad många (Mig själv inräknat) anser vara etiskt korrekt.

Fowl play helt enkelt.

Nu talar jag för gemene man, och inte oss på KS som har lite vett i skallen kring klockor och har mer koll på ämnet.
Sidan talar INGET om att klockorna ej är nya, att de är handlade utomlands, att garantierna de lämnar inte är värda ett smack etc.
Sådant hamnar i en gråzon för vad många (Mig själv inräknat) anser vara etiskt korrekt.

Fowl play helt enkelt.
Nu ska vi inte avvika från TS ämne men

Vilka garantier tänker du på?

"Finns"
Det skulle dröja många månader, om inte ÅR innan en patetisk sida som Uret skulle få tag på den...
Anledningen?
Uret köper från mindre auktoriserade handlade runtom världen, främst Spanien, Portugal, Italien etc. för att sedan sälja vidare och tjäna några procent på affären.
Garanticerten är inte stämplade av "Uret" utan av handlaren som fick den i första hand.

Se på extremt eftertraktade klockor, t ex. Daytona i stål (Ref. 116520) eller en Nautilus i stål (Ref. 5711/A) så ligger priset på Uret högre än listpriset.
Why?
Ingen handlade BEHÖVER sälja den billigare, då den säljer så pass lätt ändå.

Angående just denna klocka så får ytterst få handlade hem en sån såvida det inte är på efterfrågan (Nej, även en återförsäljare kan inte beställa hem modeller hur som helst) och även då kan det dröja väldigt länge.

On Topic; Klockan är svinball i mina ögon, matchad med en vinröd sidenrock & matchande loafers så är man nog rätt högt upp i hierarkin.
Det var därför jag skrev "eller?", kanske skulle lagt in en sådan här;), självklart förstår jag att denna inte finns på lager, frågan är om uret kan få hem en sådan här överhuvudtaget. Knappast, och vi lär aldrig få veta, för vem köper den därifrån om man nu ska ha en.

Jag tror på de fria marknadskrafterna och tycker det är bra med konkurrens. Sen är det självklart inte rätt av uret.se att lämna garanti som inte finns i teorin. I praktiken finns dock garantin då jag kan knata in på Bergströms och få en garantiåtgärd utförd även fast jag köpt klockan på Rob Engström. Bergströms har ju knappast något emot att utföra ett arbete som de sedan kan debitera klocktillverkaren för och det är just det som uret.se utnyttjar. Sen undrar jag verkligen om inte uret.se kan leverera nya klockor. Finns ju en uppsjö av olika personer som kränger nya Rolexar till höger och vänster till saftigt rabatterade priser och då förefaller det orimligt att inte uret.se kan göra samma sak.

Echo Delta
Jag har jobbat med "gråhandel" (av MC), som pajkastarna i AD-leden kallar det i många år. Om du har KONKRETA exempel på att uret.se inte fullgör de åtaganden de tar på sig så håller jag med dig till fullo om att det är fel.

Däremot ligger det alltid på kunden att ta reda på hur butiken de handlar av hanterar eventuella garantiärenden. Upplysta konsumenter och en fri konkurrens ger en bra marknad med flera olika bra leverantörer.

Har du dock bara din känsla att gå på råder jag dig -artigt- att hålla käften och sluta snacka skit om grejer du inte VET något om.

Och nej, jag har inte heller något med uret.se att göra, jag är dock extra känslig för skitsnack i det här ämnet i och med att jag fått lyssna på så mycket genom åren.

Tillbaka
Topp