• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Nautilus

Whedda

Rolex
List? Hos vem? Vad ingår?

Jag vill nog påstå att ungefär samma delar ingår vid service av 5711 hos Rob som det gör vid service av typ 15300 hos Nymans. Bägge är i sammanhanget enkla egenproducerade basverk. Tror däremot inte att polering av RO ingår för 10 300kr eller Nautilus för 8000kr.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
När jag servade en 15300 för 2-3 år sedan så var baspriset på service 7900kr. Då ingick inte polering och den skulle kosta 5000 extra. Om det idag kostar 10300kr så vågar jag lova att det är grundpris utan polering.

Edit: http://www.nymansur.com/service#audemars

Service utan polering 10300kr. Enbart polering 5000kr. Service med polering 13500kr.
 

fc2

Rolex
Nästan 14k för en service svider det måste erkännas. Och det är på en 15300, undrar vad en 15002/14802/15202 kostar? Eller en 5402 för delen. Nä, AP prisar ut sig själva från min plånbok tyvärr.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nästan 14k för en service svider det måste erkännas. Och det är på en 15300, undrar vad en 15002/14802/15202 kostar? Eller en 5402 för delen. Nä, AP prisar ut sig själva från min plånbok tyvärr.
Man polerar ändå inte så det är 10k vart sjunde år typ istället för 5k. Mindre än en tusenlapp i skillnad per år att ha en AP istället för typ en Rolex. Det är absolut jävligt dyrt men det känns inte som en dealbreaker om jag gillar klockan. :)
 

Whedda

Rolex
Man polerar ändå inte så det är 10k vart sjunde år typ istället för 5k. Mindre än en tusenlapp i skillnad per år att ha en AP istället för typ en Rolex. Det är absolut jävligt dyrt men det känns inte som en dealbreaker om jag gillar klockan. :)

Jag försöker själv resonera likadant och har man 3 klockor snarare än 10 klockor kommer servicekostnaden ändå bli lägre.

Det som är lite bekymmersamt är fortfarande att 10 300 kr är för en grundservice. Det kommer någon gång då och då tillkomma mer än så för ev. delar som behöver bytas. Värst är såklart om man köper något vintage där man inte känner till skicket inuti. Läste om ett mardrömsfall med en 5402 som skulle kosta över 5000$ i service/reparation. På 2121-verket får endast urmakarna som nått AP:s högsta nivå arbeta på även om verket inte är en grande complication. Därför de servas i Brassus och inte hos Nymans eller andra återförsäljare. Har försökt fråga om vad en standardservice för 15202 ligger på men aldrig fått ett riktigt svar.
 
Topp