• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe och dess design...

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
tycker den har så extremt tidstypiska drag från 70talet (TV-formade klockor är ju såå 70tal), vilket inte faller mig i smaken. Jag föredrar tidlös design, har ju 100 gånger hellre en Calatrava i så fall.
Att den är lite 70-tals ful håller jag med om. Ingen personlig favorit men klart bättre än vattennöten. Dock tycker jag designhöjden är god och genomtänkt. Men Piaget tackade ju nej till nautilusen...
 

Archie

Cartier
Att den är lite 70-tals ful håller jag med om. Ingen personlig favorit men klart bättre än vattennöten. Dock tycker jag designhöjden är god och genomtänkt. Men Piaget tackade ju nej till nautilusen...


För dessa summor skulle varesig aquanaut eller nautilus komma på tal. Som sagt skulle en calatrava vinna 7 dagar i veckan om vi snackar PP men jag hade gärna bytt till en vacheron också för den delen om vi ska hållas i samma prissegment.
 

Sond

Patek
Man måste ju verkligen fråga vad det är med vissa i denna tråd??? Skärp er! Under en period på TTT var det så här. Några gick blixtsnabbt till attack och inte konstruktiv utan destruktiv attack. Jag har ju bara varit här en kort tid men lite högre nivå borde kunna klaras.

Sedan blev det väldigt rörigt. Svårt att se vilka inlägg som riktas mot/till mig eller till andra kommentarer. Det är dock ingen tvekan om att det rörde upp en del känslor. Det kan jag tycka är lite roligt om man kan uppträda på ett hyfsat sett.

Jag valde 2499 för att jag tycker det kanske är den mest fantastiska klocka jag vet från en fantastisk tillverkare. Sedan jämför jag den med en klocka från samma tillverkare som jag tycker är extremt slätstruken och intetsägande. Tycker hela designidén är tagen från 70-talets digitalklockor. Jag har sedan full respekt att andra kan tycka att Nautilusen är galet fin. Det är lite som livet. Vi är olika och tycker olika.
 

Archie

Cartier
Nautilusen är ju bara designad av världens kanske främste och mest kända klockdesigner...


Jo, det märks att nautilus och RO har samma designer. Båda osar 70-tal och påminner på många sätt om varandra. Gillar man 70talsdesign så gillar man väl det, men gör man det inte så gillar man i regel ingen av dem, även om jag får säga att Nautilusen är än mer tidstypiskt 70tal i sin design än ROn.

Designen av Ingenieur däremot uppskattar jag dock betydligt bättre, den designen är mer tidlös och man ser inte direkt på klockan att den designades på 70talet av samma gubbe även den.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Tycker hela designidén är tagen från 70-talets digitalklockor.

Tycka går ju, men det blir inte rätt för det...

Som bekant är jag inte speciellt förtjust i Nautilus, men jag har den största respekt för formgivaren och de designelement som använts liksom för de som är av en annan åsikt än mig.
 

TomasBc

Dirty rotten scoundrel
2-Faktor
Ok andas pojkar/män/propagandaminsistrar/troll...

Nautilus är inte speciellt ny, och självklart har formspråket ändrats med tiden. Rolex har gjort liknande modeller men gör absolut inte något liknande idag. Är det fel? Nej tycker jag - dessa företag existerar för att gå i vinst, självfallet måste man anpassa sig efter marknaden med design och funktion.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jo, det märks att nautilus och RO har samma designer. Båda osar 70-tal och påminner på många sätt om varandra. Gillar man 70talsdesign så gillar man väl det, men gör man det inte så gillar man i regel ingen av dem, även om jag får säga att Nautilusen är än mer tidstypiskt 70tal i sin design än ROn.

Designen av Ingenieur däremot uppskattar jag dock betydligt bättre, den designen är mer tidlös och man ser inte direkt på klockan att den designades på 70talet av samma gubbe även den.
Jag tycker de bägge fungerar mer än väl än idag. Ingenieuren är fin, det håller jag med om man moderniserat den allt eftersom där AP och PP varit mer sparsmakna.
En sak med årets uppdatering av Ingenieuren är dock att man lagt på kronskydd som jag anser inte gör designen bättre (med det uppenbara funktionen att kronan skyddas bättre ;)) utan är en av de ursprungliga designelementen jag uppskattade och är lite signum från Genta och den epoken.
 

David

Bödeln
Skönt att höra killar som inte har råd dissa klockor de bara kan drömma om.. :D

Knappast vad det handlar om. Jag hade kunnat köpa två Nautilus och en Aquanaut för vad jag betalat för en rätt anonym klocka i titan, och skulle göra samma val igen. Jag köper det jag gillar, andrahandsvärdet och vad andra tycker bekymrar mig inte.
 
C

Crowolf

Guest
Nautilus (i stål) är helt ok men alldeles för dyr för vad du får. Mycket pengaskryt i tråden vilket visar att den bara är en status-symbol. Inget annat! :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Du tänker att orsakssambandet är så glasklart att liknelsen med en 70-tals digitalklocka inte behöver nämnas..? Eller ska jag tolka det som att det är en korrelation snarare. Dee är väldigt lika men det finns inget samband..? :cool::)

PP:n kom före, den är en så kallad "klassiker" och produceras än idag
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Skall jag vara ärlig så tycker jag de flesta PP är skitfula. Jag gillar istort bara Nautilus, Aquanaut och Elipse. Calatrava är besvärligt gubbfula och trista och exemplet som är med i början av tråden ser ut som en Ur&Penn från början av 90-talet. De flesta av PP:s klockor är galet fula och utspökade med alldeles för mycket bling och komplikationer. De ser ut som kyrkklockor i från Brugge.
 

Sond

Patek
PP:n kom före, den är en så kallad "klassiker" och produceras än idag
Okey, jag är ju mest ute för att skämta lite med min jämförelse med 70-tals digitalklockorna(även om jag är seriös i min kritiska hållning till designen på Nautilus). Men ditt svar väcker en seriös fråga. Kom inte Nautilusen 1975/76? Och visst fanns det digitalklockor då?
 

David

Bödeln

Yes, 311:an.

Jag har svårt att förstå respekten för både verkshöjd och designer, är det fult så är det fult, oavsett vilken talang, erfarenhet, tid och tankeverksamhet som krävts.

Naturligtvis är det helt och hållet subjektivt huruvida en klocka är vacker eller inte, men de som tycker att verkshöjd och signatur ska vara parametrar att räkna med kan återkomma när de har en sån här på armen.

GERALD-GENTA-01.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Yes, 311:an.

Jag har svårt att förstå respekten för både verkshöjd och designer, är det fult så är det fult, oavsett vilken talang, erfarenhet, tid och tankeverksamhet som krävts.

Naturligtvis är det helt och hållet subjektivt huruvida en klocka är vacker eller inte, men de som tycker att verkshöjd och signatur ska vara parametrar att räkna med kan återkomma när de har en sån här på armen.
Vem har ritat den Gentan då?
 

point1

Cartier
Skönt att höra killar som inte har råd dissa klockor de bara kan drömma om.. :D

Ja vad är det man brukar säga, stil kan bara köpas med pengar? ;)

Skall jag vara ärlig så tycker jag de flesta PP är skitfula. Jag gillar istort bara Nautilus, Aquanaut och Elipse. Calatrava är besvärligt gubbfula och trista och exemplet som är med i början av tråden ser ut som en Ur&Penn från början av 90-talet. De flesta av PP:s klockor är galet fula och utspökade med alldeles för mycket bling och komplikationer. De ser ut som kyrkklockor i från Brugge.

Tycket överlag att PP gör fina klockor. Man får ta det vad det är Nautilus är ett lite sportigare ur och rätt häftigt som sådant. Calatravan är fin och klassisk. Är väl inget fel på kyrkklockor i Brugge? Det som är mest imponerande är ju deras grande complications i mina ögon, alla är inte fina, men så är det nog med de flesta märken.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja vad är det man brukar säga, stil kan bara köpas med pengar? ;)



Tycket överlag att PP gör fina klockor. Man får ta det vad det är Nautilus är ett lite sportigare ur och rätt häftigt som sådant. Calatravan är fin och klassisk. Är väl inget fel på kyrkklockor i Brugge? Det som är mest imponerande är ju deras grande complications i mina ögon, alla är inte fina, men så är det nog med de flesta märken.

Jag ifrågasätter inte Pateks kvalité utan designen på de klassiska uren.
 

TKVF

Panerai
Gillar dessa trådar, så länge Man fförsöker diskutera på en vuxen nivå. Men, vad är egentligen frågan? Om Pp är en snygg klocka(-tillverkare)?

Det.torde vara självklart att folk gillar olika. Tänk bara på politik, kläder, fruar, hus, bilar, kläder. Ja allt.

Och YM är den snygga sport-Rolexen!
 

POO

Panerai
Patek kan väl knappast vara bästa exemplet på att det var bättre förr. Deras design måste vara bland de som förändrats minst genom åren, de tillverkar ju fortfarande klockor som skulle kunnat vara designade för 50-60-70 år sedan.
Angående Nautilusen så är jag inte så väldigt förtjust i dess utseende heller men att den har funnits och uppskattats i 40 år och att dess utseende inte känns daterat måste ändå vara någon form av tecken på "bra" design.
 
Topp