• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Patek Philippe Tråden

JohanHLM

Rolex
Gratulerar @par401 till en fantastisk trio som under en längre tid varit min i princip ouppnåeliga drömtrio.
Men när man ser macrobilder är frågan men frågan är om hantverket är så perfekt som man kan förvänta sig för en klocka i prisklassen?
Tavlan på Calatravan ska förvissovara enkel men på något vis blir den lite för enkel och tråkig för mig.
Nautilusen har en fin borstning på boetten men visare och trycket på tavlan skulle kunnat vara mer exklusivt/välarbetat.
Spännet på aquanauten är snyggt designat men studeras det i detalj på bilden ovan är frågan om finishen på den belagda ytan är perfekt med tanke på priset?

Som sagt var min tidigare drömtrio, men jag tror mycket av drömmen har suttit i varumärket för min del.
Det är väll troligtvis det dåliga vädret som gör mig bitter och avundsjuk på dig :)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
5 år för en 5711 låter helt otroligt! Sist (några månader sedan) var det cirka 1,5-2 år.. Har efterfrågan blivit enorm nu plötsligt?
 

MLP

Omega
image.jpg

Farsan har en äldre calatrava hemma, köpt i Schweiz någong gång på 90-talet skulle jag tro. Vad tycker ni om storleken? För liten? Har tyvärr dålig koll på denna, hur många mm kan den ligga på, 34?
image.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Gratulerar @par401 till en fantastisk trio som under en längre tid varit min i princip ouppnåeliga drömtrio.
Men när man ser macrobilder är frågan men frågan är om hantverket är så perfekt som man kan förvänta sig för en klocka i prisklassen?
Tavlan på Calatravan ska förvissovara enkel men på något vis blir den lite för enkel och tråkig för mig.
Nautilusen har en fin borstning på boetten men visare och trycket på tavlan skulle kunnat vara mer exklusivt/välarbetat.
Spännet på aquanauten är snyggt designat men studeras det i detalj på bilden ovan är frågan om finishen på den belagda ytan är perfekt med tanke på priset?

Som sagt var min tidigare drömtrio, men jag tror mycket av drömmen har suttit i varumärket för min del.
Det är väll troligtvis det dåliga vädret som gör mig bitter och avundsjuk på dig :)

Calatrava tavlan är jäkligt svårfångad på bild. I verkligheten skiftar den mellan vit och silvermetallic vilket ger den mer liv.

Trycket på Natilusen kan jag inte uttala mig om faktiskt, för mina ögon ser det bra ut. Mönstret på tavlan skapar givetvis svårigheter.

Spännet på aquanauten har tyvärr lite smuts såg jag senare. Det som ser illa ut på bilden
 

par

Patek
2-Faktor
image.jpg

Farsan har en äldre calatrava hemma, köpt i Schweiz någong gång på 90-talet skulle jag tro. Vad tycker ni om storleken? För liten? Har tyvärr dålig koll på denna, hur många mm kan den ligga på, 34?
image.jpg
Ser ut som en 96a och då är den äldre, men jag kan ha fel. Oavsett riktigt riktigt snygg!

Såg nu att jag hade fel. Skit grym oavsett
 
5711 (5 års väntetid) tar t.ex. Rob inte handpenning på då väntetiden är lång och klockan blir såld ändå:)
Annars är just handpenning vanligt vid beställning.

Tvek på att den är fem år, då den inte ens är så lång i London, och heller inte på Bo Berggren.
Handpenningssumman brukar ligga kring 10% som minst, men man kan självklart lägga mer så vitt jag vet!

Någon som lyckats hitta en del bättre bilder på de olika Nautilus-prototyperna i platina som gjorts? (De utan stenar menar jag)
5711P finns i sju eller elva (osäker vilken siffra) kända exemplar, samt en helt unik 3700 i Platina med grå tavla.
WANT. NOW.
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Tvek på att den är fem år, då den inte ens är så lång i London, och heller inte på Bo Berggren.
Handpenningssumman brukar ligga kring 10% som minst, men man kan självklart lägga mer så vitt jag vet!

Någon som lyckats hitta en del bättre bilder på de olika Nautilus-prototyperna i platina som gjorts? (De utan stenar menar jag)
5711P finns i sju eller elva (osäker vilken siffra) kända exemplar, samt en helt unik 3700 i Platina med grå tavla.
WANT. NOW.
5711p släpptes nu på basel som officiell modell utan stenar om jag förstått rätt? Ska göras typ 5 per år och fanns med i deras prislista
 

JohanHLM

Rolex
Calatrava tavlan är jäkligt svårfångad på bild. I verkligheten skiftar den mellan vit och silvermetallic vilket ger den mer liv.

Trycket på Natilusen kan jag inte uttala mig om faktiskt, för mina ögon ser det bra ut. Mönstret på tavlan skapar givetvis svårigheter.

Spännet på aquanauten har tyvärr lite smuts såg jag senare.
Hoppas du inte missförstod mig, vill absolut att du ska vara nöjd!
Kanske borde hållit tankarna inombords men samtidigt är väll tjusningen med forumet att vi alla ska fånga tankar och infallsvinklar allt eftersom bilder och trådar skapas.
Har sett Calatravan, Aquanauten samt en annan Nautilus. Butik men det är först nu jag reflekterat över detaljerna i riktigt närgående bilder.
 
5711p släpptes nu på basel som officiell modell utan stenar om jag förstått rätt? Ska göras typ 5 per år och fanns med i deras prislista

What?
Jag var där och hörde inget om detta. Enda jag vet om 5711P är de tidigare exemplar som gjorts, men det totala antalet som tillverkats är ännu okänt vad jag vet!
Men dessa är tidigare år, inte 2015!
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Tvek på att den är fem år, då den inte ens är så lång i London, och heller inte på Bo Berggren.
Handpenningssumman brukar ligga kring 10% som minst, men man kan självklart lägga mer så vitt jag vet!

Någon som lyckats hitta en del bättre bilder på de olika Nautilus-prototyperna i platina som gjorts? (De utan stenar menar jag)
5711P finns i sju eller elva (osäker vilken siffra) kända exemplar, samt en helt unik 3700 i Platina med grå tavla.
WANT. NOW.
Tänkte inte spåra iväg och göra en kö-list tråd av denna sköna trådstart men hos Rob är väntetiden det jag skrev. Vi kommer köpa 5712 utanför Sverige..
 

par

Patek
2-Faktor
Hoppas du inte missförstod mig, vill absolut att du ska vara nöjd!
Kanske borde hållit tankarna inombords men samtidigt är väll tjusningen med forumet att vi alla ska fånga tankar och infallsvinklar allt eftersom bilder och trådar skapas.
Har sett Calatravan, Aquanauten samt en annan Nautilus. Butik men det är först nu jag reflekterat över detaljerna i riktigt närgående bilder.

Absolut inte, jag tog makro för att det skulle kunna ses. Dock har de olika 5196orna olika tavlor beroende på metallen om du nu sett den. Som en parentes så har det varit uppe ett helt gäng trådar på TRF som visar på att Patek haft endel bristande kvalitetskontroll sista tiden. Hårstrån bla som hittats inne i nya klockor. Så perfekta är de absolut inte även om nivån är hög:)
 
Tänkte inte spåra iväg och göra en kö-list tråd av denna sköna trådstart men hos Rob är väntetiden det jag skrev. Vi kommer köpa 5712 utanför Sverige..

Då har de alltså tio personer i kö?
Känns väldigt tveksamt då de inte normalt tar emot så många handpenningar på en klocka de får två gånger om året ungefär!
(Menar inte på något vis att du inte talar sanning, men kanske att Rob Engström formulerat sig inkorrekt eller råkat säga fel, misstag är bara mänskliga!)
 
Allt på trf är inte alltid sant men här är iaf tråden. Jag kanske har missuppfattat men varför annars släppa priset på 2015 års lista?


http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=421113

Se där! Det hade jag missat helt!
Så som jag förstår det nu så är den inte direkt limiterad, men det görs endast ett fåtal varje år (Under 10st verkar det som) och dessa är nästan alltid för/specialbeställda.

5711A är svinfet, men 5711P med diamantsignaturen kl. 6 är i en helt annan liga, likaså sin prislapp enligt uppgifter från olika håll!
 
  • Like
Reactions: par
Fast det finns en sak som slår 5711P på fingrarna (Om en sådan nu någonsin tillverkats så är det inget jag hört ett ord om.) så skulle det vara en 5980P, men en lika vacker och klarblå tavla...
Vad säger du @par401 Sälja ena njuren och ta ut maxlån för att be Patek lite snällt att göra var sin?
 
  • Like
Reactions: par

par

Patek
2-Faktor
Fast det finns en sak som slår 5711P på fingrarna (Om en sådan nu någonsin tillverkats så är det inget jag hört ett ord om.) så skulle det vara en 5980P, men en lika vacker och klarblå tavla...
Vad säger du @par401 Sälja ena njuren och ta ut maxlån för att be Patek lite snällt att göra var sin?

Det vore inte tokigt alls:) Gillar färgkombon i 5980 tavlan. Men min absolut dröm och gral just nu tillverkar de ju redan i platina och det är 5370p med den fantastiska svarta emaljtavlan.

image.jpg
 

JohanHLM

Rolex
Absolut inte, jag tog makro för att det skulle kunna ses. Dock har de olika 5196orna olika tavlor beroende på metallen om du nu sett den. Som en parentes så har det varit uppe ett helt gäng trådar på TRF som visar på att Patek haft endel bristande kvalitetskontroll sista tiden. Hårstrån bla som hittats inne i nya klockor. Så perfekta är de absolut inte även om nivån är hög:)
Så bra :)
Var ett tag sedan jag såg den och kommer inte ihåg om det var rose eller guldgul.
Det jag menade med spännet var en riktig bagatell som jag aldrig reflekterat över på en klocka i en lägre prisklass men för mig bör det vara yttersta perfektion i denna prisklassen även om det finns betydligt dyrare klockor med sämre finish. Försökte redigera bilden men det gick inte att få till. Det jag tänkte på var två små "bubblor" i loggan på vänstra delen samt mötet i viklåset på den mörka ramen som ser något "grovhuggen" ut på bilden.
Vet inte om detta även var smuts/damm men oavsett är det med största sannolikhet inget som uppfattas med blotta ögat.
Frågan som återstår nu är ju om du står på toppen av berget eller om det finns en bit kvar? :)
Vad skulle det u sådant fall kunna vara?
 
Topp