Upptäckte att jag hade ett ägg med bäst före datum för en vecka sen i kylen. Tänkte precis slänga det när jag kom på att jag länge har funderat på att patinera min Magrette Bronze (som trots namnet är i mässing) med äggmetoden.
Två bilder (klicka på bilderna för rejäla förstoringar) före exprimentet:
Metoden går helt enkelt ut på att lägga ett (krossat) hårdkokt ägg i en påse tillsammans med klockan.
Som vanligt kanske jag skulle ha läst på ordentligt innan.

Gjorde två misstag insåg jag i efterhand (när jag läste på), dels att jag lät ägget svalna något innan jag la det i påsen, dels att en del äggula hamnade på klockan (misstänker att det är det som lett till en del väldigt mörka partier).
Efter(c:a 5 timmar):
Resultatet blev en mycket ojämn patinering som ser ut som, ja, en klocka som legat och ruttnat i ett halvsekel? Ska ta och köra med denna några dagar för att se om denna look fungerar. Kan inte riktigt bestämma mig om den är

eller

?
Tur att det ska vara lätt att återställa till originalskick.

Funderar på att beställa Patina Gel Liver of Sulphur. Har läst på att detta ska vara en mycket effektivare metod att få ordentlig patinering. Se t ex
http://forums.watchuseek.com/f74/patina-process-explained-step-step-912027.html#post6739998.