AndersSv
Basic
På vilket sätt skadas klockan? Blir ju lite nojig nu :/Klart syra skadar klockan. Dock är det rätt begränsat hur mycket.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
På vilket sätt skadas klockan? Blir ju lite nojig nu :/Klart syra skadar klockan. Dock är det rätt begränsat hur mycket.
Klart syra skadar klockan. Dock är det rätt begränsat hur mycket.
På vilket sätt skadas klockan? Blir ju lite nojig nu :/
KanonDu kan vara lugn, om du så slänger den i läsk och citronvatten en gång om dagen hela din livstid så lär det inte hända något
Och resultatet. Blev ju bra, men vi får se hur länge det håller...Denna bump väckte sköna minnen!
Blev ju naturligtvis så att jag var "tvungen" att testa en äggattack på min enda nuvarande bronsklocka!
Återkommer med resultatet!![]()
Tandborsten är mjukare än metallen så den avverkar ingen metall. Syra däremot löser upp packningar och metall. Hur mycket det påverkar? Beror på hur noga man är med detaljer. Blanka ytor lär man kunna se skillnaden på. Finns folk som inte ens vågan använda diskmedel på klockor för att det skall skada packningarna. Kommenterade mest för att upplysa om att det inte är magi som tar bort oxiden på boetterna.Jo, ovanstående metod kan man nog använda typ 1 miljon gånger utan att skada bronset på klockan
Det som sliter hårdast är nog inte syran utan tandborsten, om man nu väljer att använda den.
Tandborsten är mjukare än metallen så den avverkar ingen metall. Syra däremot löser upp packningar och metall. Hur mycket det påverkar? Beror på hur noga man är med detaljer. Blanka ytor lär man kunna se skillnaden på. Finns folk som inte ens vågan använda diskmedel på klockor för att det skall skada packningarna. Kommenterade mest för att upplysa om att det inte är magi som tar bort oxiden på boetterna.
Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?För att förtydliga.
Jag hade väl avstått att göra ovanstående procedur på klockor som klarar mindre än 10 ATM.
Då får man ta det lite varligt och inte lägga den i bad.
Gnid in lite citron och rengör med tandborste och sedan upprepa tills man är nöjd.
Den lilla delen syra som finns i citron, läsk eller bubbelvatten kommer inte kunna lösa upp någon metall om du så lägger den i bad varje dag hela din livstid.
Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?
Kan väl tilläggas att om du inte byter packningar under din livstid och servar klockan regelbundet så finns väl risken att den skulle ta in vatten? Eller i detta fall läsk, vilket i förlängningen kan leda till rostangrepp. Så detta bör ju endast göras med provtryckta boetter?Jo? Det är precis det syran gör. Varför tror du att klockan blir ren från metalloxiden?
Oklart om det är en trollning eller ej, men vatten och syra har lite olika egenskaper.Kan väl tilläggas att om du inte byter packningar under din livstid och servar klockan regelbundet så finns väl risken att den skulle ta in vatten? Eller i detta fall läsk, vilket i förlängningen kan leda till rostangrepp. Så detta bör ju endast göras med provtryckta boetter?
Syra löser upp metall. Givetvis beroende på metall och syra. Tänkte bara att det kanske var någon som missat det grundläggande. Som när somliga påstår att glanspolering som Cape Cod inte avverkar metall.Syran tar bort oxidationen på metallen, inte metallen i sig.
Jag kan omöjligt se att citron eller bubbelvatten skulle kunna fräta bort metall.
I alla fall synbart under en livstid.
Jag kan givetvis ha fel och rättar mig gärna om så är fallet![]()