Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Någon som haft kontakt med denna urmakare den senaste tiden?
Har lämnat in en backreparation till honom efter en service för en månad sen. Inget svar varken på telefon, sms eller Facebook. Finns ingen hemsida och någon mailadress har jag inte.
Märkligt att ingen svarat på sms eller telefon om han har rätt nummer dock?Hejsan, eran klocka var klar innan påsk och kan hämtas där ni lämna in den.
Du har mitt nummer kompis![]()
Har messat 072-372 73 64. Numret står på er Facebooksida. Inget svar och avstängd mobil.Hejsan, eran klocka var klar innan påsk och kan hämtas där ni lämna in den.
Du har mitt nummer kompis![]()
Pearlman AB är ett respekterat urmakeri som består av två duktiga urmakare som har arbetat med kvalitésklockor service i över 20 år.Har messat 072-372 73 64. Numret står på er Facebooksida. Inget svar och avstängd mobil.
Bra reklambump!Pearlman AB är ett respekterat urmakeri som består av två duktiga urmakare som har arbetat med kvalitésklockor service i över 20 år.
Ägaren har varit service verkstadschef för Bjerke och Bergströms.
Jag har själv servat mer än 20 klockor under dom senaste 2 åren med bästa service och snabb kontakt.
Önskar Pearlman AB det bästa med sina underbara urmakare
Och det var förklaring till varför det inte går att nå dom? Dom är helt enkelt för bra för att gå att få tag på?Pearlman AB är ett respekterat urmakeri som består av två duktiga urmakare som har arbetat med kvalitésklockor service i över 20 år.
Ägaren har varit service verkstadschef för Bjerke och Bergströms.
Jag har själv servat mer än 20 klockor under dom senaste 2 åren med bästa service och snabb kontakt.
Önskar Pearlman AB det bästa med sina underbara urmakare
Jag anser att det är rätt information till dom som läser på KS att Pearlman AB är ett etablerat urmakeri med duktiga urmakare, istället för den senaste informationen som är ett och ett halvt år gammalt om att man inte ens kan få tag på urmakaren.Bra reklambump!
Det som skrevs 24 April har besvarats samma dag.Och det var förklaring till varför det inte går att nå dom? Dom är helt enkelt för bra för att gå att få tag på?
Nu var ju detta länge sedan men om det tog en månad plus inlägg här för att få kontakt så kanske dom inte skruvade konstant i en månad?Det som skrevs 24 April har besvarats samma dag.
Att man inte får tag på en urmakare på telefon behöver ingen av oss besvara om dom har för lite eller för mycket att göra.
Det är sant däremot att när urmakare skruvar och genomför service ska dom inte behöva besvara varje telefonsamtal
Var det din 5513 som du lämnade in?Personligen skulle jag INTE rekommendera dem.
Lämnade in min klocka via en gråhandlare då jag tappade den, tur i oturen så var all lume kvar på visare samt tavlan då det är en äldre Rolex. Jag prövade vrida på kronan men den bara stannade efter några minuter, prövade även att "skaka" den till liv men samma sak där. Som jag skrev ovan så lämnade jag in den via en gråhandlare då jag har gjort en affär med dem innan och dem rekommenderade Pearlman AB.
Efter några dagar får jag kostnadsförslag på vad som behöver bytas och det är ju några saker då jag tappat klockan, går med på det utan några problem, ytterligare lite tid går så får jag sms från gråhandlarn att dem hade missat att kronan måste också bytas och detta skulle kosta ytterligare 4500kr, tycker det var lite dyrt för en vanlig triplock crown och tackar nej, och bad dem använda min gamla. Så får jag sms att klockan finns att hämta i butiken, äntligen tänker jag, åker så fort jag bara kan till butiken, tar ut klockan från pouchen och det första jag ser är att lumen på sekundvisaren saknas... Finns alltid en risk när man plockar isär dessa gamla klockor att lumen kan lossna samt så har jag tappat klockan i mattan, men innan jag lämnade in klockan så inspekterade jag all lume på tavlan samt vred runt visarna, bilder togs även innan jag lämnade in den. Enda anledning att jag lämnade in den till Pearlman AB var att Bergströms ur Göteborg ville skicka ner den till Schweiz för en service(skulle ta minst 3månader) samt att jag inte kunde ta mig till Stockholm för att lämna in den där.
Det är inte första gången jag lämnat in en äldre Rolex på service, men det var första gången det inte var en AD, när jag lämnat in hos AD har dem alltid "varnat" mig att lumen kan lossna, men dem hör av sig om det händer.
När jag lämnade in klockan så sa jag, OM något, vad som helst skulle hända med lumen etc så ring mig!! Men så blev det inte... När butiken ringde urmakaren och förklarade vad som hade hänt så var han helt nonchalant och låtsades inte veta vad som hade hänt... Jag kan gå med på att det kan hända... Men att inte hör av sig när något sånt händer och lämnar tillbaka klockan utan att säga något? Hur seriöst är det egentligen?
Jag ville få min visare "fixad" han får helt enkelt hitta en ny som är från samma år och som matchar tavlan men de kunde jag glömma... Så det som hände var att jag inte behövde betala för service och där tog det slut.. Jag hade mer än gärna betalat för servicen om han kunde bara erkänna(?) att det var under servicen det hände samt försöka hjälpa mig hitta en ny visare.
Nu tror många att de slut men icke... Efter jag har haft klockan två dagar(?) Så bestämmer jag mig för att ta av bezeln för att rengöra klockan(inte första gången jag gör detta, har gjort det några gånger innan) och gissa vad som händer? Jo glaset hänger med när jag lossnar bezeln... Som tur var så hände inget tavlan ännu en gång(jävla lättnad) på något sätt trycker jag glaset tillbaka på plats och lägger klockan i en påse, samma helg åkte jag upp till Stockholm, lämnar in klockan på Krons, ber dem göra en täthetsservice samt kolla urverket för jag litade inte på att dem hade gjort ett skit efter allt som hänt... Två veckor senare var min klocka färdig ,nytt glas, krona, och trycktestad till 20bar utan problem, urverket såg bra ut, så något rätt gjorde Pearlman.
Det är min personliga erfarenhet utav dem, ALDRIG igen för min del.
YesVar det din 5513 som du lämnade in?
https://klocksnack.se/threads/rolex-5513-meters-first-nu-130tkr.101459/
Just den klockan är servad på Bergströms Ur och så kan du se på bilderna att ingen lume saknas på visaren?, @A.Edfalk frågade om de var min 5513 vilket stämmer? Om du kollar på mina annonser så ser du att jag har en till 5513 som saknar lume på visaren...https://klocksnack.se/threads/rolex-5513-meters-first-nu-130tkr.101459/
Du skriver i annonsen att Bergströms Ur hade servat den senast.
Det står ingenting om Krons service.
Svarade du på A. Edfalks fråga om denna klocka så stämmer inte dina uppgifter i tidigare inlägg.
Vad tråkigt på en så grym klocka!Just den klockan är servad på Bergströms Ur och så kan du se på bilderna att ingen lume saknas på visaren?, @A.Edfalk frågade om de var min 5513 vilket stämmer? Om du kollar på mina annonser så ser du att jag har en till 5513 som saknar lume på visaren...
https://klocksnack.se/threads/rolex-5513-gilt-nu-210tkr-bud.112176/Vilken annons syftar du på?
Ja det suger men jag lärde mig en "läxa" gå alltid till AD, som jag skrev innan så finns ju det alltid en risk att det kan hända, men att inte höra av sig eller säga något och leka dum när jag påpekar? Känns ju lite oseriöst om du frågar mig, samt att glaset hängde med när jag tog av bezeln?Vad tråkigt på en så grym klocka!
Jag håller med dig att en sån upplevelse sätter sina spår inte minst när det är en fin vintage som din 5513.Ja det suger men jag lärde mig en "läxa" gå alltid till AD, som jag skrev innan så finns ju det alltid en risk att det kan hända, men att inte höra av sig eller säga något och leka dum när jag påpekar? Känns ju lite oseriöst om du frågar mig, samt att glaset hängde med när jag tog av bezeln?
Men som sagt så är detta min personliga erfarenhet utav dem.
*Inlägget redigerat för att framstå som mer respektfullt. 4500kr är alldeles för mycket för en stålkrona. Något måste blivit fel. Jag tror det kostar runt 1000kr vanligen.Personligen skulle jag INTE rekommendera dem.
Lämnade in min klocka via en gråhandlare då jag tappade den, tur i oturen så var all lume kvar på visare samt tavlan då det är en äldre Rolex. Jag prövade vrida på kronan men den bara stannade efter några minuter, prövade även att "skaka" den till liv men samma sak där. Som jag skrev ovan så lämnade jag in den via en gråhandlare då jag har gjort en affär med dem innan och dem rekommenderade Pearlman AB.
Efter några dagar får jag kostnadsförslag på vad som behöver bytas och det är ju några saker då jag tappat klockan, går med på det utan några problem, ytterligare lite tid går så får jag sms från gråhandlarn att dem hade missat att kronan måste också bytas och detta skulle kosta ytterligare 4500kr, tycker det var lite dyrt för en vanlig triplock crown och tackar nej, och bad dem använda min gamla. Så får jag sms att klockan finns att hämta i butiken, äntligen tänker jag, åker så fort jag bara kan till butiken, tar ut klockan från pouchen och det första jag ser är att lumen på sekundvisaren saknas... Finns alltid en risk när man plockar isär dessa gamla klockor att lumen kan lossna samt så har jag tappat klockan i mattan, men innan jag lämnade in klockan så inspekterade jag all lume på tavlan samt vred runt visarna, bilder togs även innan jag lämnade in den. Enda anledning att jag lämnade in den till Pearlman AB var att Bergströms ur Göteborg ville skicka ner den till Schweiz för en service(skulle ta minst 3månader) samt att jag inte kunde ta mig till Stockholm för att lämna in den där.
Det är inte första gången jag lämnat in en äldre Rolex på service, men det var första gången det inte var en AD, när jag lämnat in hos AD har dem alltid "varnat" mig att lumen kan lossna, men dem hör av sig om det händer.
När jag lämnade in klockan så sa jag, OM något, vad som helst skulle hända med lumen etc så ring mig!! Men så blev det inte... När butiken ringde urmakaren och förklarade vad som hade hänt så var han helt nonchalant och låtsades inte veta vad som hade hänt... Jag kan gå med på att det kan hända... Men att inte hör av sig när något sånt händer och lämnar tillbaka klockan utan att säga något? Hur seriöst är det egentligen?
Jag ville få min visare "fixad" han får helt enkelt hitta en ny som är från samma år och som matchar tavlan men de kunde jag glömma... Så det som hände var att jag inte behövde betala för service och där tog det slut.. Jag hade mer än gärna betalat för servicen om han kunde bara erkänna(?) att det var under servicen det hände samt försöka hjälpa mig hitta en ny visare.
Nu tror många att de slut men icke... Efter jag har haft klockan två dagar(?) Så bestämmer jag mig för att ta av bezeln för att rengöra klockan(inte första gången jag gör detta, har gjort det några gånger innan) och gissa vad som händer? Jo glaset hänger med när jag lossnar bezeln... Som tur var så hände inget tavlan ännu en gång(jävla lättnad) på något sätt trycker jag glaset tillbaka på plats och lägger klockan i en påse, samma helg åkte jag upp till Stockholm, lämnar in klockan på Krons, ber dem göra en täthetsservice samt kolla urverket för jag litade inte på att dem hade gjort ett skit efter allt som hänt... Två veckor senare var min klocka färdig ,nytt glas, krona, och trycktestad till 20bar utan problem, urverket såg bra ut, så något rätt gjorde Pearlman.
Det är min personliga erfarenhet utav dem, ALDRIG igen för min del.
Kan du inte läsa? AD har efter service öppnat klockan och allt stod rätt till. Pearlman servade klockan men det är ju inte det som är poängen här, det är visaren som tappat lumen och hur de skötte det när @grabbbbenVetejvad upptäckte detta.4500kr för en stålkrona? nån försöker blåsa dig!
Vad tror du dessa herrar gör med din klocka när de inte kan beställa delar? tvätt och smörjning thats it... går säkert som oftast bra men nångång tar det stopp. Sen slutar det med dyrt kf från AD...
hört rykten som ”fulskruvare” etc! billigt och bra!
Intressant förstainlägg.4500kr för en stålkrona? nån försöker blåsa dig!
Vad tror du dessa herrar gör med din klocka när de inte kan beställa delar? tvätt och smörjning thats it... går säkert som oftast bra men nångång tar det stopp. Sen slutar det med dyrt kf från AD...
hört rykten som ”fulskruvare” etc! billigt och bra!
Intressant förstainlägg.
Att ta isär ett urverk, tvätta alla delar och sedan sätta ihop igen, olja och reglera gången är en service. Är det allt klockan behöver så ska man inte behöva göra mer. Men ofta byter man kanske "mainspring" och ett kugghjul här och var som börjar se dåliga ut/slitas ut. I många fall är det inte ens rekommenderat att byta delar i ett gammalt urverk om klockan funkar utan att göra det. Att introducera fabriksfräscha delar till ett gammalt verk som liksom "körts in" och där delarna liksom anpassat sig till varandra kan ge problem. Man byter kanske inte en stor del av en motors rörande delar när den gått 10-20,000 mil? Bättre att köpa ny motor eller bygga om hela isåfall liksom.
Men sen finns det så klart "fulskruvare".
Vi pratar om helt olika saker. Du byter så klart ut slitna delar om det är möjligt och vettigt. På riktigt gamla klockor byter man dock inte ut delar bara för att byta ut, utan endast om det behövs och är möjligt. Det finns vissa som förväntar sig att en service innebär utbyte av massa delar men det gör det inte. Bara om det behövs/är möjligt/kan ske utan att skada klockan.Jag är ledsen, du har antingen ingen aning om vad du pratar om eller så tycker/ har vi utbildats totalt olika.
Du byter 9 av 10 gånger slitna delar i urverket på en klocka vid en service. Gör du det inte är det pga tillgången på delar eller för att öka din marginal / sänka priset. Eller kanske att den nyligen varit på service men behöver göras om pga stötskada / glaskross etc.
Välkommen som ny medlem på KS sedan igår Lördag 18/7/2020.Jag är ledsen, du har antingen ingen aning om vad du pratar om eller så tycker/ har vi utbildats totalt olika.
Du byter 9 av 10 gånger slitna delar i urverket på en klocka vid en service. Gör du det inte är det pga tillgången på delar eller för att öka din marginal / sänka priset. Eller kanske att den nyligen varit på service men behöver göras om pga stötskada / glaskross etc.
Det gör vi ju inte? du sa att att det inte är rekommenderat att byta ut delar i ett gammal verk, vad grundar du det på?Vi pratar om helt olika saker. Du byter så klart ut slitna delar om det är möjligt och vettigt. På riktigt gamla klockor byter man dock inte ut delar bara för att byta ut, utan endast om det behövs och är möjligt. Det finns vissa som förväntar sig att en service innebär utbyte av massa delar men det gör det inte. Bara om det behövs/är möjligt/kan ske utan att skada klockan.
Ber om ursäkt om jag framstått som icke respektfull!Välkommen som ny medlem på KS sedan igår Lördag 18/7/2020.
Vi försöker hålla en respektfull ton och förhåller oss till våra kunskaper. Om TobiasD är en urmakare såsom du menar att du är så kan du berätta om vad du fick för lära dig när du gick din utbildning.