• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pearlman AB

Det gör vi ju inte? du sa att att det inte är rekommenderat att byta ut delar i ett gammal verk, vad grundar du det på?
Väldigt ofta man inte får en gammal kaliber som rullat på länge att gå bra utan byte av delar.
Sen kan man ju nöja sig med att den bara tickar, det beror på var man lägger ribban.
Finns inte delar/du får inte tag på delar blir ofta ribban låg.
Ursäkta om jag skrev otydligt. Jag syftar på att vissa människor insisterar på att verkdelar ska bytas ut, även om de inte är slitna/behöver bytas ut. Det är helt onödigt. Jag har tittat på intervjuer med urmakare som håller på med gamla och värdefulla klockor. Man försöker hålla originaldelarna i klockan så länge det går genom att i första hand helt enkelt ta hand om klockan och på ett proffsigt sätt serva/olja verkdelarna. Måste något bytas ut så gör man det, men man föredrar som sagt att verket ska vara sä original som möjligt. Exakt varför kommer jag inte ihåg men kan leta fram intervjun.

Ber om ursäkt om jag framstått som icke respektfull!
Man får lära sig att slitage behöver åtgärdas.
Vi är glada att få med duktigt folk som berättar om sina kunskaper som berikar vår sida.
En annan sak vi inte fokuserar på att det är skillnad mellan dom såkallade ”auktoriserade” inlämningsställen som sedan lämnar serviceuppdrag till auktoriserade externa verkstäder.
Man säger glatt jag servade på AD bara för att man lämnade och hämtade där

Ursäkta om jag skrev otydligt. Jag syftar på att vissa människor insisterar på att verkdelar ska bytas ut, även om de inte är slitna/behöver bytas ut. Det är helt onödigt. Jag har tittat på intervjuer med urmakare som håller på med gamla och värdefulla klockor. Man försöker hålla originaldelarna i klockan så länge det går genom att i första hand helt enkelt ta hand om klockan och på ett proffsigt sätt serva/olja verkdelarna. Måste något bytas ut så gör man det, men man föredrar som sagt att verket ska vara sä original som möjligt. Exakt varför kommer jag inte ihåg men kan leta fram intervjun.

Du tänker inte på yttre delar som tex tavla, glas, länkar etc? En ny reservdel i verket ser oftast likadan ut och påverkar inte värdet. Det går
liksom inte att tidsbestämma dessa delar, som exempelvis en tavla med patina.

Intentionerna var goda, men ledde till att en medlem fick möjlighet att berätta om sina dåliga upplevelser med Pearlman. Och nu finns det förevigat på KS.
Alla har möjlighet att föreviga sina upplevelser.

AP till exempel har servat flera nya klockor på garanti än andra små märken som kostar mellan 500-2000 kronor.
Och när man väl ska serva en chronograph så ska man vara glad om kostnaden är under 20’

Vi är glada att få med duktigt folk som berättar om sina kunskaper som berikar vår sida.
En annan sak vi inte fokuserar på att det är skillnad mellan dom såkallade ”auktoriserade” inlämningsställen som sedan lämnar serviceuppdrag till auktoriserade externa verkstäder.
Man säger glatt jag servade på AD bara för att man lämnade och hämtade där
Tyvärr så går det mer och mer mot centralverkstäder där du inte kan få prata med urmakaren direkt. På gott och ont!

AP till exempel har servat flera nya klockor på garanti än andra små märken som kostar mellan 500-2000 kronor.
Och när man väl ska serva en chronograph så ska man vara glad om kostnaden är under 20’
Vad har du för relation till Pearlman? Nöjd kund, bara?

Tyvärr så går det mer och mer mot centralverkstäder där du inte kan få prata med urmakaren direkt. På gott och ont!
Det är det jag menar att Pearlman gör mest arbete för företag, men ändå kan man gå förbi och ställa frågan om dom vill hjälpa till med något som dom ibland fixar inom ett pr dagar istället för AD som behåller klockan i 3-4 veckor

Pågrund av att delarna kostar mycket och kvaliten på arbetet måste vara top. Finns säkert små enskilda urmakare som kan få igång en vanligt 3 hand ap utan problem men frågan är hur kvaliten skulle bli om du inte har utbildningen/tillgången på delar.

vad är det som gör dig nöjd? priset? leveranstiden? kvaliten på arbetet?
Jag har direkt kontakt med 2 erfarna urmakare som kan resonera kring inte bara service, utan direkta råd om hur tillvida man ska polera eller låta bli polera, akut serva eller avvakta något år till.
Den service får jag inte hos en AD som vill gärna ta emot, ge dig lapp, och ”du får ett sms från oss när service är klart”.

Tillbaka
Topp