• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HSK

Patek
2-Faktor
Men alltså, man snidar enkelt till funktionsdugliga kuddar av det mtrl man får över när man skär ut plats för kuddarna. Inte utställningsvackert. Men är det värt en tusing? På riktigt?
Som mall, använd en kudde son redan passar klockan.
Jag är lite kluven. Å ena sidan är 900 spänn ganska saftigt för ett par laserskurna skumbitar med en tillverkningskostnad på kanske en 50-lapp men å andra sidan skulle jag nog störa mig som fan varenda gång jag öppnade lådan om jag valde att gå på DIY-linjen.

Buy expensive, cry once som det brukar heta. ;)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Peli 1200 inklusive skräddarsydd inredning kostar 1.450sek hos TCF inklusive frakt.
Peli 1200 hos Nordicase kostar 747sek och fraktkostnad tillkommer. Åtminstone den infon jag fått om frakten när jag har varit i kontakt med dem.
Som flera påpekat får du lägga på ca en tusenlapp för skräddarsytt case. Så jag står fast vid att The Case Farm har helt ok priser :)
Där jag köpte min kostar Peli 1200 just nu 444 kr inkl pluck foam. Frakt tillkommer dock på c.a 60 kr (Black Friday pris). Tycker dock att TCF helt klart är prisvärda om man ser vad kinaskräp kostar (trälådor med glaslock). De tar över 1000kr för flertalet "exklusiva" modeller.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Peli 1200 inklusive skräddarsydd inredning kostar 1.450sek hos TCF inklusive frakt.
Peli 1200 hos Nordicase kostar 747sek och fraktkostnad tillkommer. Åtminstone den infon jag fått om frakten när jag har varit i kontakt med dem.
Som flera påpekat får du lägga på ca en tusenlapp för skräddarsytt case. Så jag står fast vid att The Case Farm har helt ok priser :)
Ah, jag ser nu att priserna hos Nordicase visas exkl. moms. :banghead: :bag: Gratis frakt genom Bring finns dock som alternativ i kassan men ja, med momsen inräknad minskar skillnaden så klart.

Jag tycker inte direkt att det är särskilt prisvärt med tanke på att det inte kräver något manuellt arbete och att de tar så pass rejält betalt för det men skulle nog som sagt hellre lägga den mellanskillnaden ändå för att få ett perfekt resultat.

Visserligen ingår frakt från UK i priset men själva kostnaden för laserskärningen hamnar i alla fall runt en femhundring.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Lite pyssel på kvällskvisten..
20191207_165534.jpg

20191207_165646.jpg

20191207_174631.jpg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Lite pyssel på kvällskvisten..
20191207_165534.jpg

20191207_165646.jpg

20191207_174631.jpg
Sen kommer nästa utmaning. Att ta dem med sig utanför den vanliga förvaringsplatsen, och på annat sätt än i bilen.
Tog mina i min väska i ryggsäcken, med på tåget, sen en promenad på stan. Kändes inge bra faktiskt. Var skönt att sätta sig i bilen på väg hem igen. Till sist få dem inlåsta igen. Trist att man ska behöva känna så.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för all inspiration i tråden!
Här är min variant.
Låda från Clas Ohlson. Valde att köra utan kuddar för att det sparar plats. Tycker det funkar utmärkt och ser snyggt ut.
IMG_20191213_130634.jpg
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det sparar plats men klockorna hålls alltså uppe av att boetterna ligger emot underlaget? Ligger de verkligen stabilt då?
 

SteveG

Omega
Jag förstår inte riktigt vad du menar med att det sparar plats men klockorna hålls alltså uppe av att boetterna ligger emot underlaget? Ligger de verkligen stabilt då?
De hålls uppe av dels det ja samt att banden har kontakt under och det ligger ordentligt still.På Cartiern sparar det plats då jag inte lyckats hitta så smala kuddar och sen gillade jag utseendet utan kuddar:)
 
  • Like
Reactions: HSK

Heimby

Cartier
Tänkte plocka upp ett Pelicase för första gången som skall användas som ny klocklåda. Vill helst få plats med 4-10 stycken klockor. Skulle någon här kunna rekommendera någon bra modell? Några tips på bra kuddar till klockorna samt bästa sätt att skära ut skumgummit för en clean look.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Tänkte plocka upp ett Pelicase för första gången som skall användas som ny klocklåda. Vill helst få plats med 4-10 stycken klockor. Skulle någon här kunna rekommendera någon bra modell? Några tips på bra kuddar till klockorna samt bästa sätt att skära ut skumgummit för en clean look.
Förskuren skumgummi i rutor är en barnlek att skära som man vill ha det. Men det är rätt sladdrigt.
Vill man ha styvare gummi, mer formstabilt, så nyttjade jag en smal, styv och förbannat vass kökskniv. Sen en anslagsbit som kniven får löpa mot, som jag lade ovanpå skumgummit. Då blir det lodräta snitt.
Maskeringstejp man ritar på så man skär på rätt ställe. Sen är det bara att rocka loss.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Förskuren skumgummi i rutor är en barnlek att skära som man vill ha det. Men det är rätt sladdrigt.
Vill man ha styvare gummi, mer formstabilt, så nyttjade jag en smal, styv och förbannat vass kökskniv. Sen en anslagsbit som kniven får löpa mot, som jag lade ovanpå skumgummit. Då blir det lodräta snitt.
Maskeringstejp man ritar på så man skär på rätt ställe. Sen är det bara att rocka loss.
Kan man inte pressa ihop skumgummit när man skär eller blir det snett och vint sen när det får expandera?
 

Parkstraße

Breitling
Har en Peli 1200 där jag plockat ur 4x2 bitar på åtta ställen ur pick n pluck-skummet. Har sedan använt bitarna jag tagit ur som kuddar, fast som storlek 3x2. Har den som förvaring inlåst i mitt värdeskåp, ingen risk för att de skall slå i varann. Mycket nöjd.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag slänger in en bild på hur slutresultatet blev när jag till slut fick tummen ur röva och tog tag i projektet. Jag följde tipset från @SteveG om att skippa kuddarna och tycker att det blev riktigt bra. Det kan så klart inte mäta sig med laserskuret men å andra sidan har man mycket större möjligheter att skräddarsy lådan som man vill ha den och 400 spänn är rätt svårslaget. Mvh, smålänningen. :D

20200208_221134.jpg
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Jag slänger in en bild på hur slutresultatet blev när jag till slut fick tummen ur röva och tog tag i projektet. Jag följde tipset från @SteveG om att skippa kuddarna och tycker att det blev riktigt bra. Det kan så klart inte mäta sig med laserskuret men å andra sidan har man mycket större möjligheter att skräddarsy lådan som man vill ha den och 400 spänn är rätt svårslaget. Mvh, smålänningen. :D

20200208_221134.jpg

Snyggt och bra med förvaring! Vad är det för storlek på den lådan?:)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Snyggt och bra med förvaring! Vad är det för storlek på den lådan?:)
Tack! Det är en 1170 som egentligen är gjord för 3-4 klockor men om man vänder på den får man som synes plats med sex stycken samt lite tillbehör. Jag tittade först på en 1200 som är betydligt vanligare men den var så stor och otymplig, minns inte måtten men den var typ 70% högre om jag inte minns fel och även större på bredden vilket jag tyckte var alldeles för stort.

Jag köpte den hos customcases.se/Flight Cases för runt 450kr inkl. frakt men det kanske var på rea för nu verkar den ligga på drygt 700kr. Skickades med UPS från Danmark och var framme på två arbetsdagar.
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Tack! Det är en 1170 som egentligen är gjord för 3-4 klockor men om man vänder på den får man som synes plats med sex stycken samt lite tillbehör. Jag tittade först på en 1200 som är betydligt vanligare men den var så stor och otymplig, minns inte måtten men den var typ 70% högre om jag inte minns fel och även större på bredden vilket jag tyckte var alldeles för stort.

Jag köpte den hos customcases.se/Flight Cases för runt 450kr inkl. frakt men det kanske var på rea för nu verkar den ligga på drygt 700kr. Skickades med UPS från Danmark och var framme på två arbetsdagar.

ja jag tyckte att förvaringen såg bra och effektiv ut. Får nog beställa hem en också:) tack för ditt svar!
 
Topp