• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Persedelpåse M/69

ctothef

KS Explorers Club
Gokväll hemmafixare,

Fick för ett halvår sedan ett infall att skaffa mig en ny persedelpåse - min gamla slitvarg från lumpen i flottan hade krakelerat i blixtlåset.

image.jpg


Tanken var egentligen först att skaffa en ny för att dekorera lite snyggt, som är tradition i flottan. Men efter att ha sökt med ljus o lykta på nätet i ett antal timmar så insåg jag hur svåra de var att komma över.

Jag kom på tanken att det kanske kunde gå att sy en egen. Började söka efter lämpliga tyger istället, och lyckades komma över tung kanvas som kunde lämpa sig för ändamålet.

Efter att ha fått ihop blixtlås, tyg och remmar, lånat symaskin av svägerska, så fick jag ihop en första väska på ca 6h. Måtten utgick jag egentligen ifrån min egen persedelpåse, modell 98.
41B9B4D7-108B-4FCD-AB89-0FA08CAA5E0C.jpeg

Utfallet kändes inte helt hundra - remmarna kändes inte tillräckligt stabila, och storleken kändes inte helt rätt (något stor).

Googlandet fortsatte, och jag sprang på en persedelpåse av modell 69, som alltid har varit något av en personlig favorit rent proportionsmässigt, på digitalt museum.

BE13C0DF-DC29-4F86-A55C-9463C9FA312E.jpeg


Måtten som var angivna kändes dock inte helt korrekta, så efter att ha skrivit till museet och snällt bett om att få mått tagna på nytt, så fick jag dessa skickade till mig!

Efter ett par nya iterationer så kände jag att jag började få till den här väskan ganska bra, rundade hörn och allt.

A84BD19A-AE64-4ECE-914F-CC4BDB7434BE.jpeg

I blått

DC60A7A3-1CB7-43D1-977A-35D6BEB15018.jpeg

Och grönt.

Och även en smalare variant i svart!
811274FF-F2FB-4F2E-BF1F-2ED2EAE6123A.jpeg


Drivet fortsatte när kollegor och vänner började uppmärksamma väskorna, och ville lägga beställningar.

I helgen kände jag att jag till sist har nått en produkt som jag är så pass stolt över så att jag kan dela den med er här inne. Behold, the persedelpåse m/69 x ctothef;

122D3A84-8390-4341-B99A-F4335F58313A.jpeg

AC1E3B27-7C4F-415F-891E-54E398376FD2.jpeg

16807A4C-9DA3-4F01-A4AD-F5F60699E8CF.jpeg


Med botten förstärkt av marinpresenning, makramerade handtag av flagglina, och 600 g/m2 100% bomullskanvas, i samma mått (400x200x300 LBH) som flottans persedelpåse m/69, så är jag stolt över mitt hantverk :)

Tänker att det säkert är flera där ute som har en vackert dekorerad persedelpåse antingen från flottan eller annat håll - dela gärna bilder på era väskor! :rolleyes:

Trevlig kväll :cigar:
 

jmalmsjo

Cartier
Imponerande arbete! Här är min persedelpåse som jag dekorerade när jag gjorde min värnplikt:
2020BF3E-9B39-4A54-8EE9-C1462C467535.jpeg


Också den med sprucken dragkedja. Har tänkt lämna in den hos en skomakare för att byta men det har inte blivit av än.

Känner du till persedelpåsens två stora fördelar? Man kan packa allt överst, och det finns alltid plats för lite mer.

För övrigt bar jag samma gradbeteckning som den du sytt på väskan när jag muckade!
 

ctothef

KS Explorers Club
Imponerande arbete! Här är min persedelpåse som jag dekorerade när jag gjorde min värnplikt:
2020BF3E-9B39-4A54-8EE9-C1462C467535.jpeg


Också den med sprucken dragkedja. Har tänkt lämna in den hos en skomakare för att byta men det har inte blivit av än.

Känner du till persedelpåsens två stora fördelar? Man kan packa allt överst, och det finns alltid plats för lite mer.

För övrigt bar jag samma gradbeteckning som den du sytt på väskan när jag muckade!

Tack, och WOW! Vilket vackert arbete!! Inte sett någon med den makramévarianten på handtagen tidigare, riktigt snyggt! Och axelremmen är ju grym!
image.jpg


Den här axelremmen gjorde jag under min tid i lumpen.

Kul med en furir till :stop: och hoppas verkligen du lämnar in väskan för byte av dragkedja, den är för cool för att ligga och vila ;)

var låg du förresten? Fartyg?
 
  • Like
Reactions: Beo

jmalmsjo

Cartier
Tack, och WOW! Vilket vackert arbete!! Inte sett någon med den makramévarianten på handtagen tidigare, riktigt snyggt! Och axelremmen är ju grym!
image.jpg


Den här axelremmen gjorde jag under min tid i lumpen.

Kul med en furir till :stop: och hoppas verkligen du lämnar in väskan för byte av dragkedja, den är för cool för att ligga och vila ;)

var låg du förresten? Fartyg?

Tack själv! Har inte helt koll på nomenklaturen men vill minnas att den platta/breda slagningen benämns råbandsplattning. För att få den runda/spiralformade som jag har på handtagen så lägger man varje knop/varv åt samma håll så att säga... Fick tag i en vapenrem som kalv till axelremmen.

Jag seglade pb mote på HMS Visborg under lumpen, under åren flottiljen var stationerad på Muskö. Var låg du? Jag trivdes så pass bra under det året att jag blivit kvar i flottan sedan dess.
 

ctothef

KS Explorers Club
Tack själv! Har inte helt koll på nomenklaturen men vill minnas att den platta/breda slagningen benämns råbandsplattning. För att få den runda/spiralformade som jag har på handtagen så lägger man varje knop/varv åt samma håll så att säga... Fick tag i en vapenrem som kalv till axelremmen.

Jag seglade pb mote på HMS Visborg under lumpen, under åren flottiljen var stationerad på Muskö. Var låg du? Jag trivdes så pass bra under det året att jag blivit kvar i flottan sedan dess.

Ja det tror jag du har helt rätt i med råbandsplatting. Får ge din variant ett försök på en annan väska.

Låg också inne som pb mote, i Malmö på den tiden då där fortfarande fanns sjöC och bevakningsbåtar. Låg på HMS Tapper - som jag tror har pensionerats sedan några år tillbaka nu.

kul att du blev kvar, var riktigt sugen själv. Har fått tillbaka suget nu när jag sett att man kan söka särskild officersutbildning om man har 150 (180?) HP - så vem vet, jag kanske återvänder om något år :)
 

mrKiloByte

Breitling
Tjena, är det möjligtvis så att du kan tänka dig att dela med dig av ditt mönster till väskan? Blev supersnyggt och funderar på att sy en egen!
 
Topp