• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Phorcydes!

Kohkoinen

Basic
Jag kände mig lite tveksam ifall det vore på sin plats att starta denna tråd, skulle den kännas överflödig så förstår jag ifall den raderas.

Men, detta handlar alltså om kinamärket Phorcydes. Det är ett clomagemärke men med en ganska rejäl twist utöver det vanliga - de överlastar sina klockor
med ljusmassa. Inte bara målar det på urtavlorna utan gjuter block av det i form av indicier och siffror som sätts fast på urtavlorna. 8 timmars avläsbarhet
i totalt mörker utlovas. Olika kombinationer av lumefärger erbjuds. Jag tänker mig det som en fattigmans-tritium som inte slutar funka efter 25 år :-)

Klockorna i sig är clomages utan större mängder egen design, det är inte vad de satsat på. Rostfritt stål, safirglas och 20bar WR - inga konstigheter. Den klocka jag själv beställt och som nu är på väg hem (återkommer med intryck och bilder när den landat) kostade i runda slängar 1500 kr. Tidigare använde de NH35-verk men verkar mer och mer gå över till PT5000 istället. Phorcydes såldes tidigare via AliX, men det har dom slutat med utan säljer via egen hemsida.

Själv tycker jag att detta var ett friskt tillskott i genren, hade varit skoj att höra av om någon fler nappat på dessa och vad era intryck är? (Bild från nätet)
:)
1788418418021.webp

Hehe. Jag gillar iden med block av lysmassa. Har aldrig sett innan.
Det kom för några år sedan. Tag och Oris var jäkligt snabba, sedan dess har även Breitling, Panerai Longines med flera hakat på. Dock inte med så här jäkla stora block.

Skillnaden mot exempelvis GShock är att GShock bara målade på redan befintliga block.

Det kom för några år sedan. Tag och Oris var jäkligt snabba, sedan dess har även Breitling, Panerai Longines med flera hakat på. Dock inte med så här jäkla stora block.

Skillnaden mot exempelvis GShock är att GShock bara målade på redan befintliga block.
Fan, jag kan inget. Tur att Tag och Oris är så tråkiga att klockorna stannar (fniss fniss pun intended)

Då dök den lilla dykarklockan från Phorcydes upp i brevlådan igår :-)

Beteckningen är Phorcydes PH-4C, typ en liten skindiver men med guards för kronan. Den är liten och riktigt nätt med boettdiameter på 39,5mm. Jag valde helblått
lume då det enligt diverse youtubekanaler skulle vara den sort som glödde längst tid. Urverket är det kinesiska PT5000, highbeat.

Och jo, den lyser grant! :)

1790340414719.webp

Tillbaka
Topp