• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PHP/SQL fredagsmys

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Jag har äntligen lyckats konvertera en excelfil till mysql

Nu är målet att ajax-drivet skapa en sökfunktion på webb.

Jag har 7 kolumner med data, vi kan kalla de A, B, C, D, E, F, G.

Det är enbart i kolumn B som det ska sökas i. Vid träff vill jag visa hela raden A-G.

Vid googlande har jag förstått att det är PHP som ska användas. Att skapa en sql-connection har jag koll på.

Jag undrar hur jag skapar själva frågan mot databasen. Är detta något som görs i myPHPadmin för att sedan ropas på från PHP-koden?

Har försökt knaggla med denna som grund men kört fast: https://www.tutorialrepublic.com/php-tutorial/php-mysql-ajax-live-search.php

Tacksam för hjälp!
 

konkret

Cartier
2-Faktor
Har du något HTML-formulär, exempelvis ett textfält och en knapp? För då knappar användaren in i textfältet, klickar på knappen varpå knappen sedan hänvisar till din PHP-funktion som returnerar en lista med rader från databasen där användarens input = värdet i Kolumn B i tabellen. Är det SQL-frågan du behöver hjälp med?=)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Fredagsmyset har övergått till måndagsångest :) Tack @konkret för input på PM.

Jag strugglar fortfarande med att fråga databasen på korrekt vis.

error.log säger:
PHP Parse error: syntax error, unexpected '$sql' (T_VARIABLE) in /home/***/backend-search.php on line 7

Vilket är denna rad:
$sql = "SELECT * FROM db_namn WHERE Kolumnnamn LIKE ?";

 

rm83

Panerai
2-Faktor
Fredagsmyset har övergått till måndagsångest :) Tack @konkret för input på PM.

Jag strugglar fortfarande med att fråga databasen på korrekt vis.

error.log säger:
PHP Parse error: syntax error, unexpected '$sql' (T_VARIABLE) in /home/***/backend-search.php on line 7

Vilket är denna rad:
$sql = "SELECT * FROM db_namn WHERE Kolumnnamn LIKE ?";

Du kanske löst det(?), men ditt error är ett PHP-error och inte ett SQL-error. Din SQL-kod ser också, om den är skriven som lite metakod där du byter ut ? mot exvis $sokstrang och Kolumnnamn mot B, korrekt ut.
 

rm83

Panerai
2-Faktor
Snyggt, lycka till :) Ett tips förresten, om din söksträng kommer från ett formulär, är att använda exvis strip_tags eller liknande för att minska risken för att någon försöker injicera kod eller annat skadligt i ditt sökfält. Typ såhär:

$sokstr = $_POST['textrutans_namn'] ;
$sokstr = strip_tags($sokstr);
$sql = "SELECT * FROM db_namn WHERE Kolumnnamn LIKE $sokstr";

Typ så... :) Nåväl, det kanske inte är relevant eller så har du redan löst det, men ett litet tips på vägen :)
/ R
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Snyggt, lycka till :) Ett tips förresten, om din söksträng kommer från ett formulär, är att använda exvis strip_tags eller liknande för att minska risken för att någon försöker injicera kod eller annat skadligt i ditt sökfält. Typ såhär:

$sokstr = $_POST['textrutans_namn'] ;
$sokstr = strip_tags($sokstr);
$sql = "SELECT * FROM db_namn WHERE Kolumnnamn LIKE $sokstr";

Typ så... :) Nåväl, det kanske inte är relevant eller så har du redan löst det, men ett litet tips på vägen :)
/ R
Nice! Sidan är dock bara för mig som enda användare och kommer ligga lösenordsskyddad.
 
Topp