• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Piratkopior och ”Gubbslem”! Den moraliska kompassen.

Anatta

Silver
2-Faktor
Hear hear!
Jag är lite nyfiken på var gränsen går. När avstår du från att köpa en klocka av någon pga av påkommen anledning?
Jag skulle tex inte köpa en stulen klocka. Inte heller en kopia, mest av den anledningen att tillverkning av kopior är olagligt.
Jag skulle inte heller köpa klocka av någon som av mig uppfattas som "osoft". Det kan vara ”gubbslem” med föråldrade värderingar, säljare med aggressiv ton etc.
Lite nyfiken på var din gräns går. Kan du hålla isär affärer och personliga åsikter?

Allt gott! :)
(EDIT: INGEN är utpekad i detta inlägg. Tar du åt dig så är det något du kanske behöver titta på?)

Senast ändrad:
Aldrig stulet och aldrig kopior. Bara seriösa säljare kan intressera mig.

Jag tycker f ö inte att man behöver hålla isär personliga åsikter och inköp. Om jag inte har/får förtroende för en säljare, avstår jag. Det ska kännas bra rakt igenom, annars får det vara. Då finns säkert andra som inger förtroende och jag går vidare. Som köpare behöver jag heller inte motivera varför jag inte köper. Det avgör jag helt själv. :)

Får jag en dålig vibb av antingen en spekulant eller en säljare jag snackar med som kommer jag bli avtänd och det blir ingen affär. Samma sak i butiker, tycker jag de som jobbar är "trötta" eller oengagerade så blir jag verkligen inte sugen på att köpa något.

Får jag en dålig vibb av antingen en spekulant eller en säljare jag snackar med som kommer jag bli avtänd och det blir ingen affär. Samma sak i butiker, tycker jag de som jobbar är "trötta" eller oengagerade så blir jag verkligen inte sugen på att köpa något.

Håller med dig. I butik så får jag också "känna av" personalen energimässigt. Det blir väldigt tydligt.
ok så här då. för att sätta det lite på sin spets. Du får erbjudandet av en nyligen märkt herre från TV4 som avslöjats vara en del av det strukturella problemet gentemot kvinnor. Han erbjuder dig en klocka du kollat på länge men lägger sig 30% under marknadspris.
Vad gör du? Köper-Cash? eller vill du inte befatta dig med den typen av människor?

Lite nyfiken på var våra gränser går vid klockköp! :)
Har allt ett pris?

Edit:
Inser nu när jag skriver att detta kan bli väldigt personligt. Jag dömer ingen...eller kanske :rolleyes:
Kanske för OT.

Håller med dig. I butik så får jag också "känna av" personalen energimässigt. Det blir väldigt tydligt.
ok så här då. för att sätta det lite på sin spets. Du får erbjudandet av en nyligen märkt herre från TV4 som avslöjats vara en del av det strukturella problemet gentemot kvinnor. Han erbjuder dig en klocka du kollat på länge men lägger sig 30% under marknadspris.
Vad gör du? Köper-Cash? eller vill du inte befatta dig med den typen av människor?

Lite nyfiken på var våra gränser går vid klockköp! :)
Har allt ett pris?

Edit:
Inser nu när jag skriver att detta kan bli väldigt personligt. Jag dömer ingen...eller kanske :rolleyes:
Kanske för OT.
I exemplet skulle jag känna att det är gubbslemmet som gör en kass affär och således inte ha några betänkligheter. Skulle valfritt gubbslem däremot sälja till marknadspris eller precis under skulle jag nog välja en annan kanal.

Stulet och kopior går absolut bort för mig.
Det är inte ens ett alternativ att fundera att kolla på!

Om säljaren uppenbarligen inte är i tresetare av klockor och inte har någon kärlek till produkten blir jag inte speciellt sugen. Sen kommer ju tankarna, om hen inte bryr sig om den, hur har den då behandlats? Är den servad och fått den omtanke den behöver?

Nej, vill helt köpa en en riktig nörd!

Jag skiter i vad köpare/säljare gör eller inte gör på sin fritid. Sålänge personen har ett gott trackrecord och beteer sig under affär är det on.

Skulle aldrig handla stöldgod osv.

Senast ändrad:
Inga kopior och inget stulet(om man nu någonsin kan det veta säkert?) för mig, men däremot så länge säljaren känns pålitlig såtillvida att han verkar vara typen som uppfyller sina åtagande, så struntar jag högaktningsfullt i vem eller hur denna är.
Med vänlig hälsning
Ola G

Man köper även säljare s a s. Sen beror det på vad affären avser. Jag skulle inte köpa en beg Rolle för 50k om inte säljaren känns rätt. Däremot om det avser ett natoband för ca 100kr så skiter jag i vad denne har för referenser. Undantag naturligtvis om det visar sig att hen är kannibal el. dyl.

Martin Timell hade jag inte köpt en klocka av....:nailbiting:
Hear hear!
Jag är lite nyfiken på var gränsen går. När avstår du från att köpa en klocka av någon pga av påkommen anledning?
Jag skulle tex inte köpa en stulen klocka. Inte heller en kopia, mest av den anledningen att tillverkning av kopior är olagligt.
Jag skulle inte heller köpa klocka av någon som av mig uppfattas som "osoft". Det kan vara gubbslem med föråldrade värderingar, säljare med aggressiv ton etc.
Lite nyfiken på var din gräns går. Kan du hålla isär affärer och personliga åsikter?

(EDIT: INGEN är utpekad i detta inlägg. Tar du åt dig så är det något du kanske behöver titta på?)

• Like
Reactions: bvb
Jag håller med @FilipF . Entusiaster är ju vanligtvis rädda om sina prylar. Jag skulle nog inte köpa en klocka av nån random man på Blocket även om priset var attraktivt och klockan i sig var äkta, ej stöldgods osv.

Ha ha gubbslem, får jag en bra deal på en Rolex el AP, fullset, service etc till bra pris, så skiter jag i om gubben (eller kärringen) är slemmig;)

Spännande åsikter!

Så det verkar som för flera att moralisk förkastlighet (imho) inte är en deal breaker vid en tillsynes bra affär?
Men när det blir olagligt så finns en tydlig gräns? Dvs det olagliga rör klockan i sig och inte nödvändigtvis säljarens eventuella tveksamma leverne och sätt att föra sig?

Skulle ni kunna tänka er köpa en klocka av en kriminell? Klockan är köpt, den är grön. Men pengarna som klockan köptes för är tveksamma! :)

Senast ändrad:
Spännande åsikter!

Så det verkar som för flera att moralisk förkastlighet inte är en deal breaker vid en tillsynes bra affär?
Men när det blir olagligt så finns en tydlig gräns? Dvs det olagliga rör klockan i sig och inte nödvändigtvis säljarens eventuella tveksamma leverne och sätt att föra sig?

Skulle ni kunna tänka er köpa en klocka en kriminell? Klockan är köpt, den är grön. Men pengarna som klockan köptes för är tveksamma! :)

Nej, jag hade inte önskat ha en klocka som är köpt med olagliga pengar.

Slog upp ordet "gubbslem" eftersom jag har en diffus uppfattning om vad det betyder eller menas med.

"Från Wikipedia
Gubbslem (Gonyostomum semen) är en vanligt förekommande encellig alg som förekommer i sjöar världen över. Namnet kommer av att algcellen innehåller slembehållare som exploderar om cellen utsätts för värme eller beröring. Gonyostomum är särskilt vanlig i humösa (brunfärgade) sjöar där den ofta bildar blomningar, d.v.s höga koncentrationer av celler i vattnet. De senaste decennierna har blomningar påträffats i flera sjöar och under längre tidsperioder."

Minst tveksamt om det är vad som åsyftas i detta fallet. Menas något politiskt eller ideologiskt eller "hatiskt" som det heter numer lär det inte inverka på om jag köper en klocka eller ej, bland annat eftersom sånt knappast lär komma på tal vad personen har för åsikter vid en kontakt vid kort affär eller vad denne har för inställning till kvinnor med mera. Personen får även kalla sig feminist om han eller hon så vill.
Men gränser finns väl, rörde det sig om en bevisad pedofil skulle jag inte ha några varken klock- eller andra affärer med personen. Stryk kunde han få möjligen. Stöldgods är förstås inte intressant eller annan allvarlig kriminalitet inblandad, inte heller kopior. Men politiska åsikter eller kön och om det är ett "gubbslem" eller "batikhäxa", oväsentligt i sammanhanget för mig om affären är ok i övrigt. Så jag är inte så noga.

Sen tycker jag inte man bör slänga ur sig diffusa epitet som är avsedda att framkalla urskiljningslös aversion riktade generellt mot grupper, ålder, kön etc. överhuvudtaget utan att motivera och precisera vad man avser. Även om det kanske är på modet och förestavas av vissa.

Men nu bredde jag nog ut mig igen...

Slog upp ordet "gubbslem" eftersom jag har en diffus uppfattning om vad det betyder eller menas med.

"Från Wikipedia
Gubbslem (Gonyostomum semen) är en vanligt förekommande encellig alg som förekommer i sjöar världen över. Namnet kommer av att algcellen innehåller slembehållare som exploderar om cellen utsätts för värme eller beröring. Gonyostomum är särskilt vanlig i humösa (brunfärgade) sjöar där den ofta bildar blomningar, d.v.s höga koncentrationer av celler i vattnet. De senaste decennierna har blomningar påträffats i flera sjöar och under längre tidsperioder."

Minst tveksamt om det är vad som åsyftas i detta fallet. Menas något politiskt eller ideologiskt eller "hatiskt" som det heter numer lär det inte inverka på om jag köper en klocka eller ej, bland annat eftersom sånt knappast lär komma på tal vad personen har för åsikter vid en kontakt vid kort affär eller vad denne har för inställning till kvinnor med mera. Personen får även kalla sig feminist om han eller hon så vill.
Men gränser finns väl, rörde det sig om en bevisad pedofil skulle jag inte ha några varken klock- eller andra affärer med personen. Stryk kunde han få möjligen. Stöldgods är förstås inte intressant eller annan allvarlig kriminalitet inblandad, inte heller kopior. Men politiska åsikter eller kön och om det är ett "gubbslem" eller "batikhäxa", oväsentligt i sammanhanget för mig om affären är ok i övrigt. Så jag är inte så noga.

Sen tycker jag inte man bör slänga ur sig diffusa epitet som är avsedda att framkalla urskiljningslös aversion riktade generellt mot grupper, ålder, kön etc. överhuvudtaget utan att motivera och precisera vad man avser. Även om det kanske är på modet och förestavas av vissa.

Tack! Fick mig en tankeställare hur jag formulerar mig. Noterat. :)
Märker också att jag blivit mer påverkad än jag anat av senaste tidens rubriker.
Sätter ett par ” ” över den i mitt ursprungliga inlägg.

Hear hear!
Jag skulle inte heller köpa klocka av någon som av mig uppfattas som "osoft". Det kan vara ”gubbslem” med föråldrade värderingar, säljare med aggressiv ton etc.

Skulle aldrig köpa kopior eller stöldgods. Skulle förmodligen inte köpa av någon jag ogillade, men jag skulle nog ge uttryck för varför också, inte bara tacka nej. Men det är klart om tillfälle gavs, skulle jag försöka blåsa hen ordentlig, och därefter kanske påtala mitt ogillade vid behov :)

Skulle aldrig köpa fejk eller en vara jag vet är stulen. Däremot tycker jag att man ska vara försiktig med att blanda in personliga åsikter i en affär. Ogillar jag säljaren men affären går till på rätt sätt samtidigt som jag blir erbjuden att köpa en klocka till ett bra pris hade jag självklart gjort det. :)

Spännande åsikter!

Så det verkar som för flera att moralisk förkastlighet inte är en deal breaker vid en tillsynes bra affär?

Skulle ni kunna tänka er köpa en klocka av en kriminell? Klockan är köpt, den är grön. Men pengarna som klockan köptes för är tveksamma! :)

Dina frågor är rätt tankeväckande faktiskt. Ju mer jag tänker efter och rannsakar mig själv hur jag själv skulle göra när det gäller en exklusiv klocka desto mer tror jag att jag i så gott som alla situationer skulle gå till en butik (AD) istället. Undantaget skulle möjligen vara om någon jag känner väl skulle sälja så att jag visste allt jag vill veta. Min slutsats beror säkert också på att jag inte är superkunnig på klockor. Jag har däremot köpt en bil på blocket. Låter kanske konstigt, men jag kunde lätt googla upp säljaren först och då förstod jag att denne mycket högutbildade herre hade långt högre planer i livet än att blåsa mig på lite pengar i en bilaffär.
En liten motfråga: Skulle du köpa en klocka av mig (eller nån här på forumet)? Vad skulle du vilja veta för att slå till? Bara nyfiken hur du ser på det. :)

Det är inte alltid man lever som man lär, men min ambition är ta in allt kring klocka och säljare då de utgör en helhet. Jag fattar beslut och bedömer värde utifrån flera kriterier. Jag köper inte gärna från en säljare som inte ger något mer än bara en klocka till rätt pris. Känns inte allt rätt, backar jag ur.

Det som gör att jag kallnar som köpare
Oklar historik
Om klockan känns slarvigt behandlad
En säljare som vill ha för mycket betalt
Girighet
Kriminalitet eller ansvarslöst leverne, även oförmåga till att se en värld utanför sin egen
Om jag inte kan se att klockan har korrekt ifyllt cert och alla tillbehör
Blotta misstanken om att klockan är stulen eller varit föremål för obeskattad verksamhet
Objektets skick och modell så klart.

Det som gör att jag blir mer intresserad och kanske köpsugen
En seriös säljare med en seriös produkt
Om modellen och priset är win-win
Svensksålt från ärligt bokförd verksamhet är ett mervärde för mig
Att klockan ägts av en enda person, som dessutom vårdat den.
Att det finns dokumenterad servicehistorik

Om säljaren är trevlig eller inte spelar ingen roll, men ärlig och uppriktig ska han/hon vara. Minsta försök att ge en förvrängd bild av verkligheten gör mig kall.

"Från Wikipedia

Håller 100 % med, ev FI debatter, som det här luktar kan man med fördel ta på ngn annat fora...hör ej hemma här, men TS får gärna göra en lista på frågor innan ett köp så denne är helt nöjd med säljarens åsikter och allmänna moral & leverne innan ett köp. Jag som säljare hade slängt ut vederbörande såklart....

Dina frågor är rätt tankeväckande faktiskt. Ju mer jag tänker efter och rannsakar mig själv hur jag själv skulle göra när det gäller en exklusiv klocka desto mer tror jag att jag i så gott som alla situationer skulle gå till en butik (AD) istället. Undantaget skulle möjligen vara om någon jag känner väl skulle sälja så att jag visste allt jag vill veta. Min slutsats beror säkert också på att jag inte är superkunnig på klockor. Jag har däremot köpt en bil på blocket. Låter kanske konstigt, men jag kunde lätt googla upp säljaren först och då förstod jag att denne mycket högutbildade herre hade långt högre planer i livet än att blåsa mig på lite pengar i en bilaffär.
En liten motfråga: Skulle du köpa en klocka av mig (eller nån här på forumet)? Vad skulle du vilja veta för att slå till? Bara nyfiken hur du ser på det. :)

:)
Bra! Gillar motfrågor. Gillar att tänka och har inga problem att förändra mitt sätt att se på saker om rätt resonemang talar för det.
Det första jag gör är såklart att kolla GG-tråden. Brukar vara ett första steg. Sedan inleda konversation och ta det därifrån.

Tanken slog mig idag! Var går min gräns? Tar jag något slags ansvar för att kolla upp så långt jag kan om klockan och säljaren ifråga? Eller nöjer jag mig med en snabb titt i GGtråden och hoppas på det bästa?

Detta är så fantastiskt forum och jag kunde inte låta bli att ta ett steg till idag. Tycker det är spännande frågor helt enkelt.

• Like
Reactions: Man
Håller 100 % med, ev FI debatter, som det här luktar kan man med fördel ta på ngn annat fora...hör ej hemma här, men TS får gärna göra en lista på frågor innan ett köp så denne är helt nöjd med säljarens åsikter och allmänna moral & leverne innan ett köp. Jag som säljare hade slängt ut vederbörande såklart....

Jag vet inte vilka mina frågor skulle vara i dagsläget @Watchie :)
Vilka frågor skulle du ställa om det hade varit kutym med personligare frågor inför ett köp/sälj (om jag inte fick slänga ut dig)?

Jag skulle inta köpa stulna klockor dock bryr jag mig inte så mkt om personens attityd så länge priset är det rätta och allt verkar korrekt. Jag har dock vandrat ut ett antal gånger när folk har irriterat mig men det berodde nog lite på att jag vaknat på fel sida från början och fick välja mellan att vara otrevlig eller vandra ut med hedern i behåll. Jag har heller aldrig ägt en kopia i klockväg dock har jag köpt jävla massa t-shirts o dyl i Thailand/Asien genom åren. Jag vandrar däremot inte runt i Gucci mundering och spelar #richkidsofinstagram om vi säger som så. Thank god!

Spännande åsikter!

Jag skulle köpa klockan av någon som är kriminell...för fanken...så länge vi inte snackar pistolskjutande gangster eller mördare så är jag fine med det!

Tillägg: Jag skulle dock vilja ha kvitto och medföljande paperwork så 2 spik!

Jag vet inte vilka mina frågor skulle vara i dagsläget @Watchie :)
Vilka frågor skulle du ställa om det hade varit kutym med personligare frågor inför ett köp/sälj (om jag inte fick slänga ut dig)?
Jag gör min hemläxa innan köp, dvs, köper ej av sk opålitliga som saknar ref, är oproffsig, icke serviceminded, etc, etc, sedan när säljarens due diligence är klar, då är det klart för min del, jag gör ingen åsikts el moralisk statement of compliance, behövs ej, vem ska kvalitetssäkra den och varför, jag köper en klocka......;)

Jag tänkte på en annan sak, det är rätt lustigt hur KS verkar bestå av en god portion hycklare när folk säger att de inte skulle köpa av någon som inte betalar skatt, först och främst, hur kontrolleras detta? Sedan inser ni väl att skattefusket med svartarbeten och allt vad det innebär spänner över alla samhällsklasser och instanser i princip, vilket innebär att de enda ni kan handla klockor av blir AD (och fan vet om dom inte myglar då alla rika vill bli rikare i princip) samt KS medlemmar som uppenbarligen är samhällets stöttepelare.

Tror ni att alla människor här som har råd med klockor för hundratusentals kronor på KS har betalat skatt på varje krona? tillåt mig att klia mig i skägget!

Tillbaka
Topp