• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Plötsligt händer det...dags att öppna min låda!

Compiss

Patek
2-Faktor
Att en 93260 - eller någon av liknande så kallad "heavy Oyster" (som Rolex själva kallar sorten) - skulle bli rasslig är väl att ta i. Då får man fara hårt fram med länken. Håller man bara länken ren och ser till att ändlänkarna (för dem som har äldre vikta ändlänkar) sitter som de ska, så rasslar det inget. Jubilelänkar däremot...
A

Länken heter 93180A, om det skulle göra någon skillnad. Tycker inte att den är rasslig men har inget att jämföra med.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Länken heter 93180A, om det skulle göra någon skillnad. Tycker inte att den är rasslig men har inget att jämföra med.
Kolla igen! Det är lätt att förväxla sexan med en åtta. Det ska absolut stå 93160! Med eller utan A. 93180 finns inte som armbandsrefens från Rolex.

Jag skrev 93260, för när jag såg Luminovatavlan (och boetthålen), så tänkte jag att klockan var sisådär tio till tretton år gammal och då hade det varit rätt referens på länken. Men om du har en 93160, så kanske klockan är från nittiotalet och har fått en nyare tavla/visare vid service? Eller har du en så kallad tripple-six, referens 16660, från åttiotalet (som har fått en servicetavla)?

mvh A
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Länken på Sea-Dwellern har solida ändlänkar. De är frästa ur solid metall. De yttre länkarna i själva länken är också solida. Mellanlänken består av ett ovalt rör, genom vilka stålstiften (1,6mm) går, som håller samman länken. De delar som man kan tänka på som "vikta" är själva låset, som består av pressade plåtbitar.

När den här typen av länk introducerades av Rolex så var ändlänkarna en vikt plåtbit. Länken som sådan kallades då "heavy Oyster" för att skilja den för föregångaren som verkligen består av plåtbitar som vikts runt sig själva. Intressant nog, så tycks de tidigare länkarna; de vikta och de nitade ha bättre långsiktig hållbarhet än de nyare - trots (eller tack vare, kanske) sin lättare vikt och rassligare sammansättning.

A
Bra beskrivning!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Kolla igen! Det är lätt att förväxla sexan med en åtta. Det ska absolut stå 93160! Med eller utan A. 93180 finns inte som armbandsrefens från Rolex.

Jag skrev 93260, för när jag såg Luminovatavlan (och boetthålen), så tänkte jag att klockan var sisådär tio till tretton år gammal och då hade det varit rätt referens på länken. Men om du har en 93160, så kanske klockan är från nittiotalet och har fått en nyare tavla/visare vid service? Eller har du en så kallad tripple-six, referens 16660, från åttiotalet (som har fått en servicetavla)?

mvh A

Sjukt rätt du har:)
Det står 93160, inte 80 som jag skrev tidigare. Och på spännet står 93160 samt AB3. AB är som jag fattat det år 2000 och 3 står antagligen för mars. Och då torde det stämma m övrig dokumentation som säger att klockan är från 2000. Var det inte då "Swiss made" m luminova kom första gången eller kom de i slutet på nittiotalet?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sjukt rätt du har:)
Det står 93160, inte 80 som jag skrev tidigare. Och på spännet står 93160 samt AB3. AB är som jag fattat det år 2000 och 3 står antagligen för mars. Och då torde det stämma m övrig dokumentation som säger att klockan är från 2000. Var det inte då "Swiss made" m luminova kom första gången eller kom de i slutet på nittiotalet?
Bra!

Och då har du rätt om referensen och jag fel om när "tvåan" (93260) kom, dvs du har helt korrekt uppsättning av klocka, tavla och länk! Borde ha tänkt på det; 93260 måste ju ha introducerats då det krävdes andra ändlänkar för boetter utan genomgående bandstiftshål... dvs några år senare...

Då kan man ju också säga att du i mångas ögon nyttomaximerar din SD, genom att skaffa en med (fortfarande) fungerande lysmassa (till skillnad från de äldre med tritium), samt genomgående bandstiftshål (om du vill slänga på ett Natosnöre, så är ju den typen av boett att föredra).

Minns första gången jag provade en SD på handleden... Tror hjärtat hoppade över ett slag: Trycktålig till 1220 meters djup! Och vilken massiv best... Numera slagen av diverse andra fabrikat och modeller, men för mig är ref 16660/16600 djuphavsdykaren nummer ett, från en tid då den typen av klocka verkligen kom till användning av ett fåtal professionella yrkesdykare.

Nu blev man ju lite sugen på att få spänna fast en sådan där dykare på handleden... Väckte ju behagliga minnen när jag skrev det här...

Enjoy!

A
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Bra!

Och då har du rätt om referensen och jag fel om när "tvåan" (93260) kom, dvs du har helt korrekt uppsättning av klocka, tavla och länk! Borde ha tänkt på det; 93260 måste ju ha introducerats då det krävdes andra ändlänkar för boetter utan genomgående bandstiftshål... dvs några år senare...

Då kan man ju också säga att du i mångas ögon nyttomaximerar din SD, genom att skaffa en med (fortfarande) fungerande lysmassa (till skillnad från de äldre med tritium), samt genomgående bandstiftshål (om du vill slänga på ett Natosnöre, så är ju den typen av boett att föredra).

Minns första gången jag provade en SD på handleden... Tror hjärtat hoppade över ett slag: Trycktålig till 1220 meters djup! Och vilken massiv best... Numera slagen av diverse andra fabrikat och modeller, men för mig är ref 16660/16600 djuphavsdykaren nummer ett, från en tid då den typen av klocka verkligen kom till användning av ett fåtal professionella yrkesdykare.

Nu blev man ju lite sugen på att få spänna fast en sådan där dykare på handleden... Väckte ju behagliga minnen när jag skrev det här...

Enjoy!

A

Tack för dina underbara svar och ditt engagemang i svaren ! Uppskattas enormt av en novis som jag själv. Blev fundersam då du skrev utbytestavla osv, för jag hade länge letat efter en orörd med just luminova. Som du skrev en nyttomaxad SD:)

Det var endast en ägare innan mig och det var personen som köpte den ny. Med tanke på hur komplett allt var där det gick att läsa vad som skett på tidigare service så blev jag förvånad om det skulle vara annan länk, utbytt tavla osv, eftersom det ej stod någonstans och att säljaren inte sa något. Upplevde säljaren som mkt seriös och ärlig äldre herre.

Visst är den en underbar klocka! Har länge velat ha en men inte haft möjlighet att köpa fören nu. Valde länge mellan sub och SD men efter moget övervägande spräckte jag budgeten och köpte det jag verkligen ville ha;)

Jag dyker en del och denna skall med ner i djupet!

Bilden är tagen m mobil och oredigerad så ha överseende, dock rätt skön tycker jag.
2ACApHe.jpg
 
Topp