• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Platinum watches GBG ????

Om det är någon man ska kunna lita på så är det väl ändå en statlig myndighet?

Om en privatperson här på KS hade sålt en kopia så hade säljaren slaktats och tvingats ta sitt ansvar. Men när det är den svenska staten som säljer kopior så får köparen skylla sig själv?
Helt rätt.

Det står uttryckligen I köpesvillkoren vad som gäller.
Är man likförbannat så dum att man chansar,ja då får man stå sitt kast.

Enda sättet att få de man anser som oseriösa att antingen försvinna för gott eller ändra på sig och efterleva konsumentköplagar utan friskrivning är att som konsument välja att handla av de som följer lagar och förordningar.
Utan kunder blir det inte mycket affärer.

Och vem fan hade handlat om en säljare på KS I annonsen skrivit.

Om klockan är falsk så var det tråkigt för dig som köpare.
Jag tar den inte tillbaka.

Nej det var väl en "Värderingsman" som skrivit intyg som köparen förlitade sig på?

Sedan visade det sig att det var BogdansBazaar som gjort stensättningen vilket Herr Värderingsman ansåg vara köparens problem.
Har för mig historien finns här på KS.
Jag kommenterade klockan. Läs tråden innan du svarar.

Om det är någon man ska kunna lita på så är det väl ändå en statlig myndighet?

Om en privatperson här på KS hade sålt en kopia så hade säljaren slaktats och tvingats ta sitt ansvar. Men när det är den svenska staten som säljer kopior så får köparen skylla sig själv?
Inte läst allt i tråden så viss reservation att jag missuppfattat.
Myndighetsbeslut blir ibland fel och det faller inte alltid så bra ut.
Offentlig förvaltning bygger på transparens och att lagar och regleringar följs. Ett beslut ”får” bli fel sålänge ”handläggningen” gjorts korrekt. Alla beslut, med några undantag, kan sedan prövas. Dvs att beslutet fattats på korrekt sätt där handläggningen följt lagar, regler, rutiner och policys..
Därav hans svar ”man kan begära skadestånd”. Då prövas det juridiskt.
Om man lidid skada prövas handläggningen av JK.
1955 fanns ett fall med en tavla som var fake. Fallet avgjordes i HD som kom fram till att KF agerat i godtro och att handläggningen var korrekt och att KF hade gjort det man kan förvänta sig.
HD beslutade att inget skadestånd skulle utgå och KF följde detta så klart. Hade HD kommit fram till att de var skadeståndsskyldig hade KF givetvis följt detta.

Kanske var detta som att sparka in öppna dörrar, bortse då från min text.

Det är väl jättebra för alla inblandade....utom köparen då.

Gäldenären får in slantar som går till dennes skulder. Inte sällan böter och skadestånd.
De som ska ha av detta får äntligen lite pengar.

Köparen är den som inte gjort sin hemläxa tillräckligt noga.
Och iom att det uttryckligen står att man inte tar något ansvar för det man säljer,ja då ska man vara djävligt säker på vad man köper.

Annars avstår man.
Gör man inte det får man skylla sig själv.

Blir inte lika kul om man själv drabbas

Senast ändrad:
Blir inte lika kul om man själv drabbas
Jag håller helt med dig,men utgår också från att myndiga människor är kapabla att stå för sina handlingar.

Ibland gör man dåliga,affärer.
Okunskap.
Tron att man själv är jättesmart och säljaren dum I hela huvudet
Träffar på en lurifax eller vad det nu kan vara.
Det är en del av att vara vuxen.
Ta ansvar för sina egna misstag och lära,sig från dessa så man inte gör om dem.

Jag håller helt med dig,men utgår också från att myndiga människor är kapabla att stå för sina handlingar.

Ibland gör man dåliga,affärer.
Okunskap.
Tron att man själv är jättesmart och säljaren dum I hela huvudet
Träffar på en lurifax eller vad det nu kan vara.
Det är en del av att vara vuxen.
Ta ansvar för sina egna misstag och lära,sig från dessa så man inte gör om dem.

Det är ju oxå så att företag har vissa skyldigheter gentemot sina kunder

Konstigt att pantbanken.se har så man kan lämna tillbaka om ngt är fel men att sefina eller kronofogden inte vill stå för vad de säljer

Det är ju oxå så att företag har vissa skyldigheter gentemot sina kunder

Konstigt att pantbanken.se har så man kan lämna tillbaka om ngt är fel men att sefina eller kronofogden inte vill stå för vad de säljer
Jag håller återigen med dig.
Men alla vet ju spelreglerna innan man lägger bud.
Det är ju inget de mörkar utan det står klart och tydligt för de som klarar av att läsa.

Väljer man trots det att chansa på något från dem......

Tillbaka
Topp