• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Pobeda eller liknande.

dedde

Basic
Första posten, så banna mig inte för mycket om jag gör bort mig nu.
Har hittat ett härligt ur som jag verkligen gillar. Det är en Pobeda från 50-60 tal. Mina frågor är som följer.
Enligt säljaren är den genomgången och ok, men är detta ett bra ur? Är ute efter en klocka jag kan ha på mig varje dag utan att vara allt för rädd om den, funkar det med denna eller kommer den falla i sär efter att jag stoppat handen i fickan för många gånger? Det jag gillar med klockan är hur den ser ut, inte så mycket att den är just rysk eller gammal eller nått sånt, utan bara hur urtavlan ser ut och att det är sub-sec på den. Finns det någon "modern" (läs med batteri) klocka som ser ut som denna? Många frågor, hoppas på svar.
hej så länge.
IMG_4767.JPG

Mekaniska klockor skall servas vart 5-10 år för att de skall gå bra så är den servad så har du en klocka för några år framåt. Genomgången betyder inget utan säljaren har nog bara testat gången så det du skall ha är en nyservad klocka. Man kan får en fin icke servad klocka för 200-300kr och sedan få den servad och det finns flera glada amatörer som kan göra det för dig här på forumet för under tusenlappen eller vända dig till en urmakare och få den servad för runt 1500-2000kr.

Visst kan du får en billig sub-sekund kvartsklocka också men ack vad trist.
http://www.ebay.co.uk/itm/AGENTX-Go...uartz-Watch-/201566703121?hash=item2eee4fce11

Man kan även köpa en ny rysk klocka med sub-sekund som denna Poljot.
https://www.amazon.co.uk/Poljot-310...=sr_1_1?s=watch&ie=UTF8&qid=1478470263&sr=1-1

Senast ändrad:
Första posten, så banna mig inte för mycket om jag gör bort mig nu.
Har hittat ett härligt ur som jag verkligen gillar. Det är en Pobeda från 50-60 tal. Mina frågor är som följer.
Enligt säljaren är den genomgången och ok, men är detta ett bra ur? Är ute efter en klocka jag kan ha på mig varje dag utan att vara allt för rädd om den, funkar det med denna eller kommer den falla i sär efter att jag stoppat handen i fickan för många gånger? Det jag gillar med klockan är hur den ser ut, inte så mycket att den är just rysk eller gammal eller nått sånt, utan bara hur urtavlan ser ut och att det är sub-sec på den. Finns det någon "modern" (läs med batteri) klocka som ser ut som denna? Många frågor, hoppas på svar.
hej så länge.
IMG_4767.JPG
Finns väl några ryska quartz verk? Funtion Njejeeje. Sådär. Ett ryskt verk är byggt som en stridsvagn . Lite grova delar o.s.v . men brukar funka riktigt bra. Är det riktigt gjort så går den länge utan problem.

Tack för svaren. Får kolla i den tråden du tipsade om LongCon. Förstod att det skulle finnas en benämning på den typen av urtavla jag gillar.

Jag behöver alltså inte vara rädd för att köpa ett mekaniskt ur? min tidigare erfarenhet består endast av batteridrivna klockor. Har en förutfattad mening om att handuppvridna klockor saktar sig och går sånger osv...

Senast ändrad:
Tack för svaren. Får kolla i den tråden du tipsade om LongCon. Förstod att det skulle finnas en benämning på den typen av urtavla jag gillar.

Jag behöver alltså inte vara rädd för att köpa ett mekaniskt ur? min tidigare erfarenhet består endast av batteridrivna klockor. Har en förutfattad mening om att handuppvridna klockor saktar sig och går sånger osv...
Det är roligare att köpa ett mekaniskt ur från 50-talet. Ofta får du fantastisk kvalité till en relativt liten peng. Service behövs om den skall hålla tiden och inte gå sönder. 1500-2000:- för en service vart tionde år blir ingen stor kostnad per år. Samtidigt ökar värdet nästan garanterat på de tio åren om du handlar en fin vintageklocka .

Tillbaka
Topp