• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Polera eller inte

mikeA

Basic
Hej
Ska lämna in en Breitling Avenger på service hos Nymans i Västerås. De vill polera klockan. Visst det är lite märken etc på klockan, men inget som direkt avskräcker eller gör att den ser sliten ut. Ska man göra poleringen eller ska man låta bli? Tar det mycket material av klockan när den poleras eller är det försumbart?? Hur är Nymans på polering? Bra eller ska man isf vända sig någon annanstans?
/MVH Micke

Som jag har förstått så skickas klockan in till Täby till Breitlings huvudkontor för Norden där poleras klockorna. Jag var på en rundtur där dom visade skillnaden mellan en opolerad och en polerad klocka. En bra polerad klocka behåller formen enligt han som polerade. Han sa även att det mest flyttades runt material än vad som togs bort även om en del försvann men själv såg jag ingen skillnad på boettterna.
Men sen finns det folk på forumet som är helt emot polering och det är förståligt då om klockan poleras ett antal gånger så kommer det bli en skillnad eller iallfall vad jag förstått.

Senast ändrad:
Jag personligen vill gärna ha min klocka helt opolerad. Samtidigt så kanske jag ändrar min åsikt om fem år när klockan ser förjävlig ut. Kör på det som känns rätt! :)

Jag har likt @Heinrich.a också besökt deras verkstad i Täby och pratat med personalen där.
Jag hade inte polerat min klocka där och hade avrått dig om du inte stör dig på hur den ser ut nu.

Innan jag läst alla erfarenheter som våra forummedlemmar här tidigare haft vid polering via svensk AD hade jag nog sagt polera, nu är jag inte längre lika entusiastisk på idén om polering. Är du nöjd med klockan i befintligt skick och inte stör dig på det så avstå från polering, lite märken efter daglig användning är också en del av charmen med klockor, varje klocka blir tillslut unik i sitt utseende

Detta stämmer såklart inte.
Detta gällde djupare dings då enligt honom skapade dom en kroater som tröck materialet åt sidan och detta material flyttades när man polerade det.

Men detta är det svar jag fick när jag frågade om hur mycket material man förlorar.

Men samtidigt så har dom ju stora ventilationssystem för att ta bort allt skit som försvinner vid poleringen :) men som sagt detta är vad jag fick höra när jag frågade

Senast ändrad:
image.png
image.jpeg
Lägg in en bild vetja. Skulle underlätta rådgivningen.
På beställning

Det man 'vill ha' är buffing och inte polering (kan bli något förvirrande med svengelska här). Bäst förklarat av en av mina favorit ocd-klock-nördar out there:

Kolla på hela, thank me later. Imponerande hantverk.

Innan jag läst alla erfarenheter som våra forummedlemmar här tidigare haft vid polering via svensk AD hade jag nog sagt polera, nu är jag inte längre lika entusiastisk på idén om polering. Är du nöjd med klockan i befintligt skick och inte stör dig på det så avstå från polering, lite märken efter daglig användning är också en del av charmen med klockor, varje klocka blir tillslut unik i sitt utseende
Jag är med dig till där! Som ovetande "ny" klockägare så låter det ju som en toppen idé. Få en klocka som ser ut som den kom från hyllan. Men efter att ha följt endel trådar för att bilda mig en uppfattning så blir jag mer fundersam...

Jag var skeptisk till polering, så jag skickade in enbart länken på polering!
När jag fick tillbaka länken så bestämde jag mig för att aldrig polera en klocka!
Så mitt råd till dig är INGEN POLERING :)

Jag är kluven gällande polering. Min nya avenger har jag inga som helst planer på att polera medans andra klockor jag har haft gärna skulle fått sig en omgång med trissan.

Jag tycker så här generellt om högpolerade brattar, låt dings vara men eventuellt kan en liten buffning/putsning av det polerade som tar bort hairlines vara ok så länge det absolut inte förstör formen.

Jag tycker så här generellt om högpolerade brattar, låt dings vara men eventuellt kan en liten buffning/putsning av det polerade som tar bort hairlines vara ok så länge det absolut inte förstör formen.
Precis! Tar gärna bort lite hairlines men ev små dings får gärna vara kvar. Mycket material som ska väck för att rätta till dom...

Nymans polerade min Breitling som jag bar dagligen från studenten och c:a 12-13 år fram. Sedan service och polering har jag inte använt den alls (då jag köpt andra klockor) och det var lite min tanke; "tack för den här tiden kompis, nu ska du bli fin". Men rör det sig om en klocka som används mycket...de polerade delarna blir repiga igen grymt fort så ganska snabbt är man tillbaka på ruta ett. Nu ligger min klocka i bankfacket alldeles blank och fin men hade inte det varit planen från början hade jag nog inte kostat på en polering.

Men jag var nöjd med Nymans insats, de kommunicerade bra och jag tyckte klockan blev väldigt fin.

Tyvärr tog jag inga före/efter men jag hittade dessa två bilder;

IMG_6791.PNG

IMG_6790.PNG

Boetten blev ju helt rund. Och visst avverkar han metall, stål har rätt hög smältpunkt...
Jag kan inte avgöra om det blev bra eller dåligt, tyckte att han visar hur man borde göra om man vill behålla raka skarpa kanter och även om boetten är rund, hur man ska göra i det fallet. Dessutom gillar jag maskinerna och önskar att jag hade likadana och leka med:)

Jag är också kluven. En lättare buffning för att få upp bra glans kan jag tycka är befogat och oftast mycket enklare på klockor som inte är så slitna. Min egen avenger hade jag aldrig gett mig på för den är liksom bortom all räddning. Sen visst är det segt om det förloras form och så men det är inga vintageklockor med massa värde i vi snackar om.

Edit. Värde och värde. Dyra är de ju. Men ni fattar

Jag kan inte avgöra om det blev bra eller dåligt, tyckte att han visar hur man borde göra om man vill behålla raka skarpa kanter och även om boetten är rund, hur man ska göra i det fallet. Dessutom gillar jag maskinerna och önskar att jag hade likadana och leka med:)
Men han behåller inte raka skarpa kanter. Ska man det får man använda slipskivor:

Tillbaka
Topp