• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Polera mineralglas

albin.lundin

Breitling
Gammal tråd men testar ändå! Någon som kan rekommendera en bra polerpasta och vart man hittar den? Tänkte väcka liv i en gammal seamaster, som idag har ett väldigt tråkigt glas...
Tack på förhand :D
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Räcker det med våtslippapper? Eller behöver man annat också, typ som avslutning/finish? Har en klocka med lätta/små repor i mineralglaset.
 
A

akg200

Guest
Thank you for this tip, I will try as soon as possible. The results are amazing.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Räcker det med våtslippapper? Eller behöver man annat också, typ som avslutning/finish? Har en klocka med lätta/små repor i mineralglaset.

Jag har använt våtslip från 1200 till 2000 sedan autosol. Funkat för mig, något tidskrävande dock.
Funkar verkligen autosol på mineralglas? Fixade ett mineralglas i denna post men det krävdes ceriumoxid för att få glans.
https://klocksnack.se/threads/den-e...-visste-ni-behövde.2649/page-238#post-2137743
 
Ett sånt här är fint till slutglansen. Även användbart till diverse packningar :D.
20180829_203609.jpg
 

NickG

Cartier
Fick ingen bra före bild men det var riktigt grova repor som nu är helt borta, i starkt solljus kan man dock se lite microrepor som är kvar, är det oundvikligt när man suttit med våtslippapper och autosol? Sista körningen gjordes med P2000.
3FB0B961-B586-45F7-8888-D2095F9E0F8A.jpeg

3F3B99D6-6BE0-4E92-901F-E7D69768221F.jpeg
 
Jag har ärvt det jag har hemma så vette tusan vart man hittar det på ark. Finns kanske liknande produkter eller samma sort i vvs butiker. Eller på någon större bygghandel. Jag hade gärna köpt mer också, säg till ifall du hittar det någonstans.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Någon som provat tandkräm? Är det bättre med nån viss sort?

Annars autosol och slipa? Räcker det att slipa för hand? Känns ju onödigt att lägga ner massa pengar för en repa på en klocka som kostar under 2000kr.

Edit: eller räcker det med ENBART 2000 våtslipspapper? Kostar ju typ 10 spänn. Eller ska man ha nån vätska på också, typ autosol? Måste jag skydda ringen?

Repan:
20181018_095526.jpg
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Någon som provat tandkräm? Är det bättre med nån viss sort?

Annars autosol och slipa? Räcker det att slipa för hand? Känns ju onödigt att lägga ner massa pengar för en repa på en klocka som kostar under 2000kr.

Edit: eller räcker det med ENBART 2000 våtslipspapper? Kostar ju typ 10 spänn. Eller ska man ha nån vätska på också, typ autosol? Måste jag skydda ringen?

Repan:
20181018_095526.jpg
Tandkräm gör väl lite på plexi men föga på mineral.
2000, handslip, sen lite häxan eller nåt för att gnussa upp det sista.

Vad gäller om du måste skydda ringen får du samma svar som när jag frågade min finske slöjdlärare om man måste slipa pallen innan man målar.
"Det enda du måst göra här i livet unge man, det är att dö...!".

Jag slipade pallen...
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Tandkräm gör väl lite på plexi men föga på mineral.
2000, handslip, sen lite häxan eller nåt för att gnussa upp det sista.

Vad gäller om du måste skydda ringen får du samma svar som när jag frågade min finske slöjdlärare om man måste slipa pallen innan man målar.
"Det enda du måst göra här i livet unge man, det är att dö...!".

Jag slipade pallen...
Gjorde lite grann med en jävla massa tandkräm hehe. Men inte tillräckligt.

Har 1200 och 2000 våtslipspapper. Ska jag börja med 1200 och sen 2000? Kommer det synas att jag slipat? Alltså att jag måste ha på t.ex. häxan sen för att det ska se bra ut? Så jag inte blir orolig ifall jag gjort fel/slipat för mycket. Ska jag blöta pappret lite innan?

Hehe skyddar väl bezeln då ;)
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Gjorde lite grann med en jävla massa tandkräm hehe. Men inte tillräckligt.

Har 1200 och 2000 våtslipspapper. Ska jag börja med 1200 och sen 2000? Kommer det synas att jag slipat? Alltså att jag måste ha på t.ex. häxan sen för att det ska se bra ut? Så jag inte blir orolig ifall jag gjort fel/slipat för mycket. Ska jag blöta pappret lite innan?

Hehe skyddar väl bezeln då ;)
Kör med vått 2000 sen häxan eller nån fin polerpasta. Om du gör det noga så syns det ej :)
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Fick bort repan men syns att jag polerat. Är häxan det bästa? Eller autosol? Hur mycket och hur ska man använda osv.?
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ser flera som postat bilder utan att man använt någon polerpasta, häxan eller autosol? Jag har slipat med 1200 och avslutade med 2000. Glaset ser lite "grumligt" ut. Ska jag fortsätta med mer 2000 eller ska jag köpa typ autosol och smeta på?
 
Senast ändrad:

Kessler

Rolex
2-Faktor
Slipade försiktigt en kvart till med 2000, fortfarande grumligt glas. Sen hittade jag nån keramikrengöring från mr muscle hemma och glasrengöring. Testat båda men glaset fortfarande grumligt...

Ska jag slipa ännu mer eller är det autosol eller häxan som fixar det? Det medlet jag hade hemma verkar påminna om autosol ju, båda är keramisk rengöring.

Hjälp innan jag förstör glaset ännu mer!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Slipade försiktigt en kvart till med 2000, fortfarande grumligt glas. Sen hittade jag nån keramikrengöring från mr muscle hemma och glasrengöring. Testat båda men glaset fortfarande grumligt...

Ska jag slipa ännu mer eller är det autosol eller häxan som fixar det? Det medlet jag hade hemma verkar påminna om autosol ju, båda är keramisk rengöring.

Hjälp innan jag förstör glaset ännu mer!
Du behöver något med lite slipmedel i för att få bort grumligheten mer. Antingen om du slipar med ännu finare papper (upp mot 4000 verkar funka, om man kan hitta något sånt), om det finns, eller om du kör på med ceriumoxid (någon form av annan slippasta för polering av t.ex. bilstrålkastarglas).
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Du behöver något med lite slipmedel i för att få bort grumligheten mer. Antingen om du slipar med ännu finare papper (upp mot 4000 verkar funka, om man kan hitta något sånt), om det finns, eller om du kör på med ceriumoxid (någon form av annan slippasta för polering av t.ex. bilstrålkastarglas).
Tack för svar. Hmm vill inte köpa ceriumoxid. Kostar ju typ 2/10 av klockan. Men man måste slipa bort grumligheten? Körde alltså med 1200 först som antagligen gjort det grumligt? Kanske ska hålla på ett tag till med 2000 då tills det grumliga är borta?

Är rädd för att 2000 bara kommer göra det värre? Och att man till slut behöver t.ex. ceriumoxid om man gör det värre.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för svar. Hmm vill inte köpa ceriumoxid. Kostar ju typ 2/10 av klockan. Men man måste slipa bort grumligheten? Körde alltså med 1200 först som antagligen gjort det grumligt? Kanske ska hålla på ett tag till med 2000 då tills det grumliga är borta?

Är rädd för att 2000 bara kommer göra det värre? Och att man till slut behöver t.ex. ceriumoxid om man gör det värre.
Du kommer inte få bort grumligheten med 2000! Testa Häxan metallpolish eller något annat med lättare slipeffekt.
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Tack för svar. Hmm vill inte köpa ceriumoxid. Kostar ju typ 2/10 av klockan. Men man måste slipa bort grumligheten? Körde alltså med 1200 först som antagligen gjort det grumligt? Kanske ska hålla på ett tag till med 2000 då tills det grumliga är borta?

Är rädd för att 2000 bara kommer göra det värre? Och att man till slut behöver t.ex. ceriumoxid om man gör det värre.

Håller med dig!
Kanske tandkräm kan funka. Annars tror jag på nån glaspolerringsmassa!
Autosol på slutet.
 
Topp