• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Poll: Äkta eller präglad reptil??

Vad väljer Du för strap?

• Äkta reptil är coolast

Röster: 87 77.0%
  • Präglat äger

Röster: 18 15.9%
  • Vad som helst utom läder i någon form

Röster: 8 7.1%

• Totala väljare
    113

Camo00

Diamant
Sitter och surfar reptilband, krokodil och alligator. Har själv inga skrupler egentligen, men blev nyfiken på vad resten av familjen här tycker?!
- Är reptilpräglad kalv åt helvete töntigt, eller ett schysst sätt att få looken utan nackdelar?
- Är äkta reptil omoraliskt och straffvärdigt?
Vad tycker Ni?

Kan tänka mig präglat på någon billigare klocka, vill inte betala mera för bandet än för klockan. Men i övrigt ska det vara äkta. Vill inte slänga på något präglat på en "bättre" klocka, blir bara fel.

Sitter och surfar reptilband, krokodil och alligator. Har själv inga skrupler egentligen, men blev nyfiken på vad resten av familjen här tycker?!
- Är reptilpräglad kalv åt helvete töntigt, eller ett schysst sätt att få looken utan nackdelar?
- Är äkta reptil omoraliskt och straffvärdigt?
Vad tycker Ni?
Har du inga skrupler, egentligen?

Jag betalar, klockan är till någon annan: Präglat, eller eventuellt äkta om det skulle vara någon jag tycker väldigt mycket om.
Jag betalar, klockan är till mig: Beror på hur mycket pengar jag har att lägga ut.
Någon annan betalar, klockan är till mig: Äkta reptil.
Någon annan betalar, klockan är till någon annan: Jag bryr mig inte.

Äkta reptil all the way så länge det inte är från ett oetiskt ursprung. Köpte en pre-owned IWC Portofino för ett tag sedan med präglat kalvskinn från Frankrike på, kändes inte rätt. Byttes snabbt ut mot IWC original krokodil. Präglat kalvskinn känns som ett nedköp

Man lär så länge man lever. Jag hade inte ens reflekterat över skillnaden. Har iofs alltid kört med länk eller äkta nylon.

Vill den äta mig om chansen så har jag inga problem att bära den runt armen - äkta all the way (men föredrar länk på nuvarande samlingen).

Äkta är det enda tänkbara, men sköts tillverkningen oetiskt vill jag vara utan.
Fast det där har man väl ingen aning om. Jag tror att 99,99 % här inne inte ens ställt frågan till en försäljare var skinnet kommer ifrån eller hur det är producerat. När är det oetiskt? När arbetarna får slavlöner, djuren lider, eller är utrotningshotade?
Inget mot dig nu, tänker mest på det du sa. Ingen (eller de flesta) skulle svara ”ja” på frågan om man inte kan tänka sig att köpa lite oetiskt läder.

Äkta är enda alternativet, sedan kan jag tillägga att jag bryr mig inte nämnvärt om vart ifrån, eller hur det kom till garveriet.

Fast det där har man väl ingen aning om. Jag tror att 99,99 % här inne inte ens ställt frågan till en försäljare var skinnet kommer ifrån eller hur det är producerat. När är det oetiskt? När arbetarna får slavlöner, djuren lider, eller är utrotningshotade?
Inget mot dig nu, tänker mest på det du sa. Ingen (eller de flesta) skulle svara ”ja” på frågan om man inte kan tänka sig att köpa lite oetiskt läder.
Enda gången jag ställts inför frågan har varit till en Radiomir. Enligt uppgift köper Panerai alligatorskinn från farmar i USA som ska vara ok, men visst, man vet aldrig med säkerhet någonting egentligen.

Enda gången jag ställts inför frågan har varit till en Radiomir. Enligt uppgift köper Panerai alligatorskinn från farmar i USA som ska vara ok, men visst, man vet aldrig med säkerhet någonting egentligen.
Nej, men påstår företaget att de har ok skinn så vill jag i alla fall välja att tro på dem. Helst ska de visa något slag av certifiering.
Men fy fan vad jag ångrar den dagen jag svor att aldrig köpa läder igen :D Skor till exempel är helt hopplöst.

Nej, men påstår företaget att de har ok skinn så vill jag i alla fall välja att tro på dem. Helst ska de visa något slag av certifiering.
Men fy fan vad jag ångrar den dagen jag svor att aldrig köpa läder igen :D Skor till exempel är helt hopplöst.
Det förstår jag, lite stökigt med tygsneakers och sockerplast året om, men det finns säkert annat också förstås. Jag lever i tron att dyra skomärken söker premiumkvalite på skinn och de faller inte så lätt för billigt billigt-argumentet.

Har faktiskt missat djurskyddsaspekten när det gäller alligatorband. Är de utrotningshotade eller vad är oetiskt?

Tillbaka
Topp