• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Poll: Äkta eller präglad reptil??

Vad väljer Du för strap?

• Äkta reptil är coolast

Röster: 87 77.0%
  • Präglat äger

Röster: 18 15.9%
  • Vad som helst utom läder i någon form

Röster: 8 7.1%

• Totala väljare
    113
Hirsh är tex medlemmar i http://www.resp.ch/
”RESP’s mission is to create positive environmental, social and economic impacts by fostering change towards the sustainable use of biodiversity and natural resources, based on effective collaboration between the cosmetics, fashion, jewellery industries and their key stakeholders.”

Okej, pollen visar tydligt att äkta reptilskinn föredras, men att det är bra om man är etisk när man flår djuren? Då vet jag! :D

Röstade för äkta, men som många andra tycker jag det ska vara under kontrollerade och godkända former, ingen tjyvjakt på utrotningshotade djur.
Det största problemet jag har med präglade band som ska se ut som äkta är att dom väldigt sällan gör det, ser liksom inte kul ut. Sen kan jag tycka att det är tråkigt att det finns så oerhört få snyggt präglade band i andra mönster.

Tycker krocko är på gränsen, det känns knasigt att man skall föda upp krokodiler för skinnets skull enbart.
Haj och rocka känns riktigt medeltid, likaså att jaga dessa djur för fenornas skull. Liknar elfenbensjakt tycker jag.
Så länge det finns efterfrågan kommer det att finnas en parallell smutsig hantering.
Så fort det handlar om lyx och fåfänga hamnar man ofta i gråzoner där man kanske inte vill veta för att det är bekvämast för samvetet.
Alltså, ja till "nötkreatursskinn", annars i princip nej till allt annat.

Tycker krocko är på gränsen, det känns knasigt att man skall föda upp krokodiler för skinnets skull enbart.
Haj och rocka känns riktigt medeltid, likaså att jaga dessa djur för fenornas skull. Liknar elfenbensjakt tycker jag.
Så länge det finns efterfrågan kommer det att finnas en parallell smutsig hantering.
Så fort det handlar om lyx och fåfänga hamnar man ofta i gråzoner där man kanske inte vill veta för att det är bekvämast för samvetet.
Alltså, ja till "nötkreatursskinn", annars i princip nej till allt annat.
Jag har ingen aning om haj, men misstänker att du har rätt i det du säger. Rocka däremot har jag läst ska vara en restprodukt av livsmedelsproduktion, precis som exempelvis nöt. Det gör att iallafall jag jämställer det med nöt, gris, lax osv. Men vad vet man egentligen? Helt plötsligt är all merinoull märkt som mulessingfri och dunprodukter har också märkning, något ingen reagerat på tidigare..

Äkta :).
DSC_0393.JPG

För mig är präglat skinn meningslöst, då kör jag hellre att skinnet ser ut som skinnet gör, utan att försöka låtsas att det är ett annat skinn. Rent moraliskt tycker jag att det är märkligt att, om man nu vurmar för reptilernas väl och ve, ändå vill att det ska se ut som att man har ett reptilskinn runt armen.

Värnar om hotade djur, köpte ett präglat kalv iofs mest pga priset. Ser bra ut men jag är enbart störd över något som ger sig ut för att vara något det inte är.

Tillbaka
Topp