• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Poll: Fake patina 2017 - hiss eller diss?

Färgad lume 2017

• Nice! Varför måste lysmassa vara vit?

Röster: 64 42.4%
  • Är du galen! Patina ska förtjänas.

Röster: 58 38.4%
  • Bryr mig inte

Röster: 29 19.2%

• Totala väljare
    151

RikNik

Silver
2-Faktor
När jag började hänga på forumet 2014 så var fake patina en het potatis. Bla Omega fick mycket kritik för sin reissue SM300 MC. Hur står det till idag, hiss eller diss, eller orkar någon över huvud taget bry sig längre nu när färgad lume är så vanligt?

Bifogar ett gäng snodda bilder för sakens skull.
a80b5e93dbd4baba629aa9662ff3ace6.jpg
IMG_8492.jpg
IWC-Pilots-Watch-Chronograph-Top-Gun-Miramar-IW389002-aBlogtoWatch-04.jpg
b4c7109f738511091908af51179eb9cb.jpg
Panerai_PAM673_3 (1).jpg
blancpain-fiftyfathome-milspec-oblique-crown.jpg
Omega_Seamaster_300_Master_Co-Axial_Bracelet_Frontal_regular.jpg
94795ecee1defc9840fe9fd7b1e0e9de.jpg
Oris-Diver-Sixty-Five-42-watch-28.jpg
Seiko-62Mas-Modern-Reedition-SPB051-SPB053-baselworld-2017-2.jpg
Rado-Captain-Cook-1.jpg

Saknar från fall till fall som alternativ.

Black bay, blancpain, omegan, oris, seiko och pannan tycker jag flyger. Resten nää, inte alls. Helt enkelt en design- och nyansfråga.

Pelagosen och bratten är ju modern design, varför köra med gulnad lume då? Lirar inte alls enligt mig.

Orisen är nästan både gränsen till gröngul, lite snorig med andra ord. Den går bort.

IMG_6578.JPG
IMG_6829.JPG

Detta är inte heller fakepatina, seikos nya bättre lyspasta som introducerades 2015 har introducerats för att den är bättre, inte för att den ser gammal ut. Den har en annan färg, visst, men det är ingen fakepatina.

Sinnen är hemsk, mest för att det är i princip samma klocka som man kan köpa billigare vintage med tritium, helt meningslös modell att lansera.

Helt off topic
Den där Fifty Fathoms (utan fuktidikator) är en av mina drömklockor just nu.
On topic
Man har fejkat patina i alla tider, en väninna till min fru har en firma som sysslar med att få ganska nya möbler att se rejält gamla ut......och folk (inklusive min älskade hustru) fullkomligt Ä L S K A R detta, vilket blir rätt dyrt !

När jag frågar hur hon kan köpa något som är "fejkat till begagnat-look" dyrare än det som är nytt och fräscht (samt mycket billigare) så säger hon att "Du är också snyggare nu än när vi träffades", sedan står man där med tunghäfta och ler lite fånigt.....och det känns lite taffligt att svara tillbaka att min egen patina åtminstone är ärligt införskaffad.

Jag förespråkar färgad lume. Kul med alternativ tycker jag. Så klart det inte funkar på allt men bortsett från IWCn, Paneraien, Tudorn och Bratten så tycker jag att alla ovan är svinsnygga.

IMG_6578.JPG
IMG_6829.JPG

Detta är inte heller fakepatina, seikos nya bättre lyspasta som introducerades 2015 har introducerats för att den är bättre, inte för att den ser gammal ut. Den har en annan färg, visst, men det är ingen fakepatina.
Må så vara. Jag tror många tolkar det som faux patina. Galet snyggt oavsett.

Iwcn har väl ändå inte fake patina?
Möjligt att det är likt i färgen men tror inte att det är meningen att det ska likna fejkpatina. Är lite likadant på pannorna.

Bryr mig egentligen inte om lumen är färgad för "retro-look". Kollar på klockan och helhetsintrycket den ger mig. Om jag gillar den så gillar jag den, om inte så okej. Orkar inte kategorisera och sedan förkasta en hel grupp klockor pga att den har en viss egenskap. Ogillar i regel romerska siffror på klockor men har en med romerska siffror som jag tycker är råfet. Seamastern som du länkade ovan tycker jag är magisk. Sinnen och IWCn - not so much.

Bryr mig egentligen inte om lumen är färgad för "retro-look". Kollar på klockan och helhetsintrycket den ger mig. Om jag gillar den så gillar jag den, om inte så okej. Orkar inte kategorisera och sedan förkasta en hel grupp klockor pga att den har en viss egenskap. Ogillar i regel romerska siffror på klockor men har en med romerska siffror som jag tycker är råfet. Seamastern som du länkade ovan tycker jag är magisk. Sinnen och IWCn - not so much.
Håller med till 100%

Utvecklingen barkar åt fel håll tyvärr, jag tycker inte det är snyggt. Finns abslout undantag men överlag så är det fult

Jag måste säga att för det mesta så tycker jag det ser lite fjantig ut med fejkad patina. Det är lite som killar som ska vara tuffa och får runt i En "sons of anarchy "-tröja.

Med det sagt är min favortiklocka i samlingen min Black bay och min LLD är den enda klockan jag ångrar att jag sålde... dubbelmoral kanske vissa tycker, men jag vill tycka att på vissa modeller flyger det. Not på much på andra. Sinnen och Bratten i exemplen ovanför var ju hemska vill jag tycka.

Jag föredrar krispigt vit eller typ svagt grön a la Seiko eller liknande framför att man försökt få lumen att se ut som att den är gammal och mörknad. Jag är generellt mot att nya saker ska se slitna ut. SM300 hade varit sjukt mycket coolare med fräsch lysmassa.

Har inga som helst problem med att lysmassan är gulbeige istället för grön eller blå...

Tillbaka
Topp